مرجع بهینه سازی و سئو وردپرس

مقدمه

یادمه چندین سال پیش که بیشتر برنامه‌نویسی انجام می‌دادم و کل سایت دیجی سئو رو خودم از صفر با PHP نوشته بودم، خیلی با وردپس مخالف بودم. با اینکه این کار برای من تجارب خیلی بالا و غنی داشت اما امروزه نظرم در مورد وردپرس بکلی دچار تغییر شده و وردپرس را برای کارهای مبتدی و متوسط خیلی مناسب می‌دانم.

اما وردپرس ذاتا برای تأثیرگذاری برای موتورهای جستجو ساخته شده است. قابلیت‌ها و عملکردهای آن، موتور جستجو را از میان پست‌ها، صفحات و دسته‌بندی‌ها هدایت کرده و کراولینگ سایت شما را تسهیل می‌کند.

بهینه‌سازی وردپرس ابزارهای متفاوتی دارد. برای مثال، شما می‌توانید ازhtacecess برای ایجاد URL های استاتیک و واضح به نام پرمالینک، بلاگ رولینگ، و پینگینگ استفاده کنید. همین‌طور، پلاگین‌ها وهک‌های شاخص دیگری نیز وجود دارند که می‌توان برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو از آنها بهره برد.

البته، وقتی در استفاده از قالب‌های وردپرس تازه کار باشید، ممکن است بعضی از این خصوصیات مفید برای سئو را مختل کنید. برای حفظ خصوصیات مناسب وردپرس برای عنکبوت‌ها و کرالرهای موتور جستجو، باید به نکات زیر توجه کنید.

خوانایی صفحات در سئو وردپرس

یکی از مهمترین اصولی که در سئو باید آن را رعایت کنیم و آن‌را درست پیش ببریم، افزایش میزان خوانایی صفحات برای کاربران و ربات موتورهای جستجو است.

خوشبختانه
وردپرس برای رعایت این اصل امکانات و
تنظیمات خوبی را تعبیه کرده است که در
ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

محتوا
اهمیت زیادی دارد

موتور جستجو نمی‌تواند سایت را ببیند، بلکه آن را می‌خواند. ظاهر زیبا، هیچ معنایی برای موتور جستجو ندارد. چیزی که با موتور جستجو صحبت می‌کند، کلمات، محتواها و مطالبی است که در سایت شما درج شده است. سعی کنید درون صفحه خود حتما از محتوای متنی و با کیفیتی استفاده کنید تا موتور جستجو بتواند آن را خوانده و بعد از مقایسه، نمره‌ای درخور ارائه کند.

کد خوب و
تمیز

حتما
از صحت کدهای سایت خود، اطمینان حاصل
کنید.
خطا
در کدهای سایت، می‌تواند
از ورود و حرکت موفق موتورهای جستجو
جلوگیری کند.

سعی کنید محتوای خود را از داخل ابزار مایکروسافت ورد به صورت تکست ساده کپی و پیست نماید، چون اگر معمولی کپی کنید این کار باعث می‌شود که کاراکترهای اضافی با این حرکت منتقل شده و خوانایی صفحه را برای کراولر کم می‌کند.

در نسخه جدید وردپرس یعنی نسخه ۵ ویرایشگر جدید بنام گوتنبرگ معرفی شده است که به خودی خود این کاراکترهای اضافی را حذف می‌نماید.

با استفاده از این ویرایشگر به راحتی می‌توانید محتوای خود را از داخل نرم‌افزار ورد کپی و درون آن انتقال دهید بدون آنکه دغدغه اضافه شدن کاراکترهای اضافی را داشته باشید.

گوتنبرگ، ویرایشگر جدید وردپرس که به سئو خیلی کمک میکند.
گوتنبرگ، ویرایشگر جدید وردپرس که به سئو خیلی کمک میکند.

با
توجه به جستجو کنندگان، محتوا را بنویسید

شما، چطور اطلاعات را در اینترنت پیدا می‌کنید؟ اگر شما چیزی می‌نویسید که باید در اینترنت “پیدا” شود، به کلمات و عباراتی فکر کنید که خودتان برای پیدا کردن اطلاعات، از آنها استفاده می‌کنید. در زمان نوشتن، از این عبارات بیشتر استفاده کنید، البته زیاده‌روی هم نکنید. یاد بگیرید چطور موتور جستجو محتوا را اسکن، ارزیابی و دسته‌بندی می‌کند. بدین‌ترتیب شما می‌تواند خود را در موقعیت مناسب از دید موتور جستجو قرار دهید.

محتوا
اولین اولویت است

اکثر اوقات، موتور جستجو وارد سایت شده و قالب CSS را نادیده می‌گیرد. یادتان باشد موتور جستجو تنها محتوا و اطلاعات سایت را جمع‌آوری می‌کند. اکثر قالب‌های وردپرس طوری طراحی شده‌اند که محتوا بسیار نزدیک به بخش بدون استایل بالای صفحه است. این بدین‌معناست که سایدبارها و فوترها در بخش پایین قرار می‌گیرند. تعداد کمی از موتورهای جستجو، بیش از یک سوم صفحه را اسکن کرده و به صفحه بعد می‌روند. مطمئن شوید که قالب شما، محتوا را در بالای صفحه قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی، لینک‌ها و عنوان‌ها به اندازه محتوا اهمیت دارند

موتورهای جستجو، میزان زیبایی سایت شما را ارزیابی نمی‌کنند، بلکه آنها عبارات را ارزیابی کرده و آنها را از یک فیلتر عبور می‌دهند. بدین‌ترتیب، اعتبار و ارزش کلمات خاص یا مجموعه‌ای از کلمات محتوا مشخص می‌شود. کلماتی که در صفحه شما پیدا می‌شوند، با کلمات پیدا شده در لینک‌ها و عناوین، مقایسه می‌شوند. هر چه این دو بیشتر تطابق داشته باشند، نمره شما بالاتر می‌رود.

محتوای
موجود در لینک‌ها و عکس‌ها

ممکن است سایت شما، متن زیادی نداشته باشد و بیشتر از عکس و لینک استفاده شده باشد، اما شما هنوز فضا برای قرار دادن محتوای متنی دارید. موتورهای جستجو، به دنبال عنوان و آلت (alt و title) در لینک و تگ‌های عکس می‌گردند. با اینکه، استفاده کمتر از متن، با هدف در دسترس قرار دادن بیشتر سایت است، داشتن توضیح و کلمات خوب در این بخش‌ها، به ارائه محتوای قابل هضم‌تر برای موتورهای جستجو، کمک خواهد کرد.

حتما از خصیصه ALT در تصاویر خودتون استفاده کنید
حتما از خصیصه ALT در تصاویر خودتون استفاده کنید

محبوبیت
لینک

فقط میزان خوب بودن سایت شما مهم نیست، بلکه خوب بودن سایت‌هایی که با آنها لینک هستید نیز مهم است. این مسئله هنوز در موتورهای جستجو، حائز اهمیت است که چه کسانی به شما لینک داده‌اند. بلاگ رول‌ها، پینگ بک‌ها، و ترک بک‌ها، که تمامی آنها در وردپرس نیز تعبیه شده‌اند. این ابزارها در وردپرس به سئو شما کمک می‌کنند تا به افراد دیگر لینک داده و در واقع به آنها ارتباط دهید، البته این کار به شما نیز کمک می‌کند تا از دیگران لینک بگیرید. تعداد لینک‌های ورودی به سایت شما، در گوگل دسته بندی شده و توسط تایپ کردن لینک link:www.yoursite.com  در گوگل (سایر موتورهای جستجو نیز عملکرد مشابه دارند)، قابل مشاهده خواهد بود. سایر روش‌های ایجاد لینک خارجی به سایت، شامل موارد زیر می‌شود.

  1. URL سایت خود را در امضای، پست‌های فروم‌های سایت‌های دیگر قرار دهید.
  2. سایت خود را در فهرست‌ها ثبت نام کنید.
  3. کامنت گذاشتن در بلاگ‌ها، تمامی ابزارهای بلاگ‌نویسی مدرن از خصوصیات rel=nofollow استفاده می‌کنند. در این مورد دقت کنید که شما نیاز به لینک‌های نو فالو هم دارید ولی در تولید آن اغراق نکنید.

لینک‌سازی داخلی خوب

ارتباط سئو و وردپرس
ارتباط سئو و وردپرس

یک موتور جستجو، در سایت کراول کرده و از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌رود. لینک‌های داخلی خوب، به دسته‌بندی‌ها، آرشیو‌ها و صفحات متفاوت سایت، موتور جستجو را دعوت می‌کند تا از تمامی صفحات دیدن کرده و سایت شما را کامل کراول کند.

خوشبختانه وردپرس بخوبی این موضوع را مدیریت کرده و در هنگام درج یک لینک درون محتوای، پیشنهاداتی از محتواهای قبلی شما ارائه می‌کند.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

منابع زیادی وجود دارند که به شما در ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل کمک می‌کنند. البته شما می‌توانید مقاله آموزش سرچ کنسول را مطالعه کنید.

نکات زیر را برای ثبت موفق در نظر بگیرید.

  1. مطمئن شوید که محتوای شما قابل اسکن شدن توسط موتور جستجو است. در کل، بیش از ۱۰ پست در سایت داشته باشید، تا موتور جستجو بتواند سایت را بررسی و ارزیابی کند.
  2. سایت شما باید به یک آدرس واحد که همه حالت‌های www، http و https به آن اشاره کنند بارگذاری شود. (برای این کار اطلاعاتی در خصوص ریدایرکت ۳۰۱ بدست بیاورید)
  3. فقط یکبار آدرس صحیح و نهایی را در سرچ کنسول اضافه نمایید. (مثلا https://www.sample.com)
  4. سعی کنید سایت خود را در پنل کنترل دیگر موتور جستجوها نیز ثبت کنید. مثلا در بینگ و یاندکس و ثبت کنید.

سایت فهرست

ثبت
نام کردن در فهرست‌ها، در ایجاد ترافیک
و سئو مفید خواهد بود.
سایت‌های
فهرست مفهومی، موضوعی یا منطقه‌ای را
می‌توانید بدین منظور بکار ببرید.

DMOZ.org مهم‌ترین فهرست محسوب می‌شود. محتوای آن به صورت آزاد، مورد تأیید قرار گرفته و در تمام وب قابل استفاده است. محتوای آن به طور مستقیما یا توسط موتورهای جستجو، مورد استفاده قرار می‌گیرد. (ابته اخیرا این سایت به چندین زیر شاخه تقسیم شده است.)

منابع سئو وردپرس در موتورهای جستجو

با
اینکه وردپرس با توجه به سئو ساخته شده
است، موارد زیر، منابع و اطلاعات بیشتری
هستند که برای آماده‌سازی
و حفظ سایت، در زمان ورود روبوت‌ها
و کراولرهای موتور‌های جستجو، باید از
آنها آگاهی داشته باشید.

تگ‌های
متا یا متاتگ

متاتگ‌ها
حاوی محتوایی می‌شوند که هدف، توضیح، و
کلمات کلیدی سایت شما را توضیح می‌دهد.
متاتگ‌ها
در فایل header.php
ذخیره
می‌شوند.
در
حالت پیشفرض، آنها در وردپرس قرار ندارند،
اما شما می‌توانید به طور دستی، آنها را
وارد کنید.

از
گزینه Custom
Fields (بخش‌های
سفارشی)
نیز
می‌توان
برای قرار دادن کلمات کلیدی و توضیح پست‌ها
و صفحات استفاده کرد.
همین‌طور،
چندین پلاگین وردپرس وجود دارند که
می‌توانند به شما در اضافه کردن تگ‌های
متا و توضیح کلمات کلیدی به سایت کمک
کنند.
این
پلاگین‌ها در فهرست پلاگین سایت رسمی
وردپرس پیدا می‌شوند.

بهینه
سازی
robots.txt

موتورهای
جستجو، فایل Yourserver.com/robots.txt
را
خوانده و اطلاعات مربوط به چیزهایی که
باید به دنبال آن بگردد، را پیدا می‌کند.

مشخص کردن اینکه موتور جستجو، باید کجا را بررسی کرده تا محتوای با کیفیت یا فایل‌ها را پیدا کند، می‌تواند رتبه شما را افزایش دهد. این فرآیند، توسط گوگل و تمام موتورهای جستجوی دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.

Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml
Google Image
User-agent: Googlebot-Image
Disallow:
Allow: /*
Google AdSense
User-agent: Mediapartners-Google
Disallow:
digg mirror
User-agent: duggmirror
Disallow: /global
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/
Disallow: /wp-content/plugins/
Disallow: /wp-content/cache/
Disallow: /wp-content/themes/
Disallow: /trackback/
Disallow: /feed/
Disallow: /comments/
Disallow: /category/
Disallow: */trackback/
Disallow: */feed/
Disallow: /comments/
Disallow: /?
Allow: /wp-content/uploads/

ثبت
فیدها

وردپرس،
چندین فید داخلی دارد که به سایت شما اجازه
می‌دهد تا
توسط خوانندگان، مشاهده شود.
بسیاری
از موتورهای جستجو، امروزه دارای قابلیت
ثبت فید بوده و سایت‌های زیادی هستند که
تخصص آنها، فهرست بندی فیدها و خدمات فید
است.

برای
ثبت فیدهای سایت خود، باید لینک‌های
موجود به فیدهای سایت خود را بشناسید.

پرمالینک‌ها

پرمالینک‌ها، مدل ارتقا یافته URL های فعلی شما هستند. پرمالینک، می‌تواند با نشان دادن پست، صفحه، و آرشیو URLها مانند http://example.com/2003/05/23/my-cheese-sandwich/، به جای http://example.com/index.php?p=423، فوایدی از نظر سئو داشته باشد. (به این نوع آدرس‌ها SEF نیز گفته می‌شود که عملا اختصار Search Engine Friendly می‌باشد)

از
آنجا که موتورهای جستجو، از لینک‌ها و
عنوان، به صورت بخشی از فرآیند جمع‌آوری
اطلاعات استفاده می‌کند، لینک‌های ورودی
به پست‌ها و مقالات در سایت شما، با
پرمالینک، اهمیت زیادی پیدا می‌کنند.

همین‌طور،
به عنوان یک فایده دیگر، شما می‌توانید
پلاگین ریدایرکت
را نیز فعال کنید.
این
پلاگین ”
اگر
URL
از
پرمالینک ورودی متفاوت باشد، یک ریدایرکت
۳۰۱
دائمی
ایجاد می‌کند.
این
پلاگین به شما اطمینان می‌دهد که تنها
یک URL
در
هر ورودی بلاگ وجود دارد.”

نقشه
سایت یا
Sitemap

نقشه سایت یا Sitemap یک فایل است که تمامی مقالات و پست‌های وب سایت شما را لیست می‌کند. هدف این صفحه، ارائه یک بازنگری خوب در مورد هدف سایت شما و روشی برای پیدا کردن سریع مقالات بلاگ، است.

اما این صفحه، فواید دیگری برای سئو نیز دارد، زیرا یک لینک خوب همیشه به پست‌های بلاگ شما اشاره خواهد کرد.

با داشتن یک لینک به نقشه سایت خود که حاوی تمام صفحات سایت شما می‌شود، باعث می‌شود موتور جستجو بازدیدکنندگان بتوانند، تمامی مقالات شما را پیدا کند.

توجه این مقاله نسخ یک بوده و همیشه در حال بروز رسانی می‌باشد.

نوشته مرجع بهینه سازی و سئو وردپرس اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *