مدیران چه می‌کنند؟ نگاهی به رفتار و برنامه مدیران


در درس گذشته (تعریف مدیریت و وظایف مدیر) با کتاب Managing نوشته‌ی هنری مینتزبرگ آشنا شدیم.

دیدیم که مینتزبرگ در آن کتاب، به تعریف مدیریت و بررسی وظایف مدیران پرداخته است. اما برای این کار، صرفاً به بحث‌ها و تحلیل‌های تئوریک محدود نشده و با حضور در محل کار مدیران، به مشاهد‌ی میدانی فعالیت آن‌ها پرداخته است.

یکی از مهم‌ترین نتایجی که مینتزبرگ به آن دست‌یافته و در کتاب خود مطرح کرده این است که رفتار و فعالیت مدیران در دنیای واقعی با آن‌ چیزی است که بسیاری از ما فکر می‌کنیم و انتظار داریم، تفاوت دارد.

رفتار و برنامه مدیران – انتظارات و واقعیت‌ها

احتمالاً دیده‌اید که چنین مقایسه‌هایی معمولاً با عنوان Fact vs. Fiction یا Facts vs. Myths (افسانه‌ها و خیالات در مقابل واقعیت‌ها) مطرح می‌شوند.

مینتزبرگ هم از عنوان مشابهی استفاده می‌کند: Fact vs. Folklore (واقعیت‌ها در مقابل آن‌چه در ذهن و زبان عامه‌ی مردم رواج دارد).

در ابتدای فصل هم جمله‌ای را قرار داده که به خوبی فضای واقعیت را در برابر انتظارات ایده‌آل ما قرار می‌دهد: من نمی‌خوام خوب انجام بشه؛ فقط برام مهمه که تا سه‌شنبه انجام بشه!

جمله‌ی اول (انجام شدن خوب و درست کار) چیزی است که در کتاب‌ها و کلاس‌ها می‌شنویم و می‌خوانیم؛ اما فریادی که در جلسات و دفتر مدیران می‌شنویم، معمولاً از جنس جمله‌ی دوم است (باید به هر قیمت به مهلت تعیین شده برسیم).

مینتزبرگ توضیح می‌دهد که آن تصویر رویایی که از مدیریت در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد، یعنی فردی مانند رهبر اکستر، یا شخصی مرتب و اتوکشیده پشت میز مدیریت، با آن‌چه در دنیای واقعی می‌گذرد تفاوت فراوان دارد.

در دنیای واقعی از آن نظم و ترتیب و شرایطی که کاملاً در کنترل مدیر است، خبری نیست.

اگر فعالیت‌های روزانه مدیران را نگاه کنید خواهید دید که فعالیت آن‌ها اغلب با بی‌قراری و تلاطم، دردسرهای مختلف و البته وقفه‌های مکرر و متعدد همراه است.

مینتزبرگ در ادامه توضیح می‌دهد که حرف‌ها و گزارش مشاهداتش، برای کسی که حتی یک روز در سمت مدیریتی فعالیت کرده تازگی ندارد. اما اگر کسی چنین جایگاهی را تجربه نکرده باشد، ممکن است از این توضیحات تعجب کرده و شگفت‌زده شود.

در ادامه چند مورد از توصیف‌های مینتزبرگ را با هم می‌خوانیم:

تمرین و مشارکت در بحث

  تجربه‌ی شما از حرف‌های مینتزبرگ چیست؟ آیا برای نکاتی که مطرح کرده مثال‌هایی دارید؟

  آیا نکات دیگری هست که علاقه‌مند باشید به توضیحات مینتزبرگ بیفزایید؟

  آیا در جایگاه مدیر، مواردی را به خاطر دارید که توانسته باشید از توضیحات و محدودیت‌هایی که مینتزبرگ شرح داده، فاصله بگیرید؟ یا شما هم مثل او، این موارد را جزئی از ذات شغل مدیریت می‌دانید؟

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته مدیران چه می‌کنند؟ نگاهی به رفتار و برنامه مدیران اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *