هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانید

۸خیلی‌ها فکر می‌کنند تعداد فالوورهای بالا مساوی است با فرمانروایی در اینستاگرام؛ غافل از اینکه عدد بالای فالوورها لزوماً تعیین‌کننده نیست. آنچه مهم است میزان تعامل مخاطبان با محتواست. طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، وقتی کاربران با پیچ یا پیچ‌های خاصی بیشتر تعامل می‌کنند، پست‌های آن‌ها را زودتر از بقیه صفحات می‌بینند. از طرف دیگر، پیج‌هایی که اینگیجمنت ریت یا همان نرخ تعامل بالایی دارند، بیشتر در قسمت اکسپلور کاربران اینستاگرام قرار می‌گیرند.

در واقع، اینگیجمنت مانند خون در رگ‌های صفحه است و به آن جان می‌دهد.

اگر برندی هستید که به هرچه بیشتر دیده شدن نیاز دارید، اگر شخصی هستید که می‌خواهید به یک چهره تاثیرگذار در اینستاگرام تبدیل شوید، یا حتی اگر علاقه‌مند به بازاریابی شیکه‌های اجتماعی هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با همه چیزِ اینگیجمنت اینستاگرام و ۸ راه افزایش آن آشنا شوید.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

به معیار اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با محتوا یا محتواهای ایجاد شده، نرخ تعامل یا Engagement Rate گفته می‌شود.

نرخ تعامل نشان می‌دهد که مردم تا چه حد با یک صفحه یا پست در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته‌اند. فاکتورهایی مثل تعداد لایک، تعداد فالوور، تعداد نظرات، به‌اشتراک‌گذاری مطالب و …، از جمله مواردی هستند که در تعیین اینگیجمنت اینستاگرام دخیلند.

چرا نرخ تعامل (یا همان اینگیجمنت ریت) مهم است؟

خیلی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحات بیزینسی هستند که تمام تلاش خود را برای بردن نرخ تعامل با مخاطبانشان می‌کنند؛ اما سوال اینجاست که این همه تلاش برای چیست؟

دو دلیل مهم وجود دارد که جواب این سوال را می‌دهد:

  1. نرخ تعامل بالا، نشان می‌دهد که شما محتوای عالی تولید می‌کنید و مخاطبان آن را دوست دارند
  2. نرخ تعامل بالا، نشان‌دهندۀ این است که دنبال‌کننده‌های شما غیرواقعی (فیک) نیستند

با توجه به این دو دلیل، اکثر برندهایی که می‌خواهند سفارش همکاری یا تبلیغات به اینفلوئنسرها یا پیج‌های تبلیغاتی بدهند، اینگیجمنت ریت صفحه را چک می‌کنند تا مطمئن شوند که فالوورها واقعی هستند و می‌توانند شاهد تاثیرگذاری کمپین های تبلیغاتی خود باشند. هرچه تاثیر یک شخص یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، می‌تواند افراد بیشتری را به مشتری یک برند تبدیل کند.

در ضمن بد نیست بدانید که هرچه اینگیجمنت ریت یک صفحه بالاتر باشد، مبلغی که در ازای تبلیغات دریافت می‌شود بیشتر خواهد بود.

چطور اینگیجمنت اینستاگرام را محاسبه کنیم؟

برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام، دو راه خیلی ساده وجود دارد؛ یکی فرمول و دیگری سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند.

۱.       فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

این فرمول در صورتی که بخواهید اینگیجمنت یک یا چند پست اینستاگرام را محاسبه کنید کارتان را راه می‌اندازد؛ اما اگر بخواهید نرخ تعامل کل صفحه را حساب کنید، کارتان سخت می‌شود. در چنین حالتی بهتر است از سایت‌هایی که این کار را برایتان انجام می‌دهند کمک بگیرید.

یک نکتۀ کوچک: قانون کلی وجود ندارد که بگوید این یک فرمول دقیقاً مناسب محاسبۀ نرخ تعامل کاربران ایسنتاگرام است؛ حتی سایت‌ها و کمپانی‌های مختلف ممکن است تغییراتی در فرمول ایجاد کنند تا به اطلاعاتی که می‌خواهند نزدیکتر شوند. چیزی که مهم است، این است که شما یک فرمول یا قاعده و قانون کلی برای خودتان پیدا کنید و اندازه‌گیری را همیشه طبق همان انجام دهید.

۲.      سایت‌هایی برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام

سایت‌هایی که در این بخش معرفی می‌کنم علاوه‌بر نرخ تعامل اینستاگرام، اطلاعات به‌دردبخوری دیگری مثل میانگین لایک و کامنت در هر پست را نیز در اختیارتان می‌گذارند. اگر فرمول بالا برایتان کافی نبود، حتماً از این سایت‌ها کمک بگیرید.

سایت اول: Phlanx

در سایت phlanx، در هر ۲۴ ساعت فقط ۳ بار می‌توانید اینگیجمنت صفحات را به‌صورت رایگان چک کنید؛ برای بیشتر از ۳ بار نیاز به خرید اشتراک دارید. برای استفاده هم فقط کافی‌ست نام کاربری صفحۀ موردنظر خود را وارد کنید و بر روی علامت ذره‌بین کلیک کنید.

محاسبه اینگیجمنت

سایت دوم: Influencerfee

این سایت هم یکی دیگر از ماشین‌حساب‌های جذاب، برای اندازه‌گیری نرخ تعامل است. در influencerfee علاوه‌بر نرخ تعامل، نمودارهای نظرات و لایک‌های مطالب را هم به تفکیک پست می‌توانید ببینید.

Influencerfee ویژگی دیگری هم دارد که خیلی به درد ما ایرانی‌ها نمی‌خورد؛ اما بد نیست از آن آگاه باشید. این سایت می‌تواند قیمت تبلیغات برای هر اینفلوئنسر را هم محاسبه کرده و به شما بگوید؛ ولی چون این قیمت‌ها به دلار و یورو هستند و برای انجام آن باید اشتراک بخرید، توصیه نمی‌کنیم.

محاسبه اینگیجمنت و قیمت اسنفلوئنسر

سایت سوم: Triberr

سایت Triberr هم، مانند دو سایت قبلی کار می‌کند، با این تفاوت که دیگر محدودیتی در تعداد صفحاتی که وارد می‌کنید، ندارید.

نکته: ممکن است این ۳ صفحه نرخ تعامل متفاوتی برای یک صفحه یکسان نشان بدهند. دلیل این اتفاق این است که بازه زمانی که این سایت‌ها اندازه می‌گیرند کمی متفاوت است یا فرمولی که سایت‌ها تعریف کرده‌اند، تفاوت جزئی با هم دارند.

سایت اندازه گرفتن اینگیجمنت اینستاگرام

چگونه اینگیجمنت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

تا اینجای مقاله با چیستی، چگونگی و اهمیت اینگیجمنت آشنا شدید. از اینجا به بعدِ مقاله مخصوص کسانی است که می‌خواهند نرخ تعامل صفحۀ خود را در اینستاگرام بالا ببرند و به یک اینفلوئنسر (یا بلاگر) قدرتمند تبدیل شوند. در ادامه ۷ روش برای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام را می‌خوانید.

۱.       نظرسنجی در استوری ها را جدی‌تر بگیرید

این روزها، بازار استوری‌های اینستاگرامی خیلی داغ است؛ تا جایی که ممکن است در روز ۱۰ استوری از یک شخصی ببینید، درحالی‌که او هر ۳-۴ روز شاید یک پست منتشر کند! دلیل این کار روشن است؛ علاقه مردم به استوری‌ها بیشتر از پست‌های اینستاگرامی است.

کاری که شما باید بکنید این است که زمان‌بندی روزانه برای استوری گذاشتن داشته باشید و برای بیشتر درگیر مردن مخاطبانتان، از نظر سنجی، کوئیز، رای دادن و هر امکان دیگری که ممکن است به استوری‌ها اضافه شود، استفاده کنید.

نظرسنجی-در-اینستاگرام

فراموش نکنید که شما با نظرسنجی در استوری، با یک تیر، دو نشان می‌زنید. چرا؟ چون هم از نظرات مخاطبانتان آگاه می‌شوید و هم نرخ تعامل را بالا می‌برید.

۲.      در استوری ها سوال بپرسید

یکی از دیگر از امکانات باحال اینستاگرام، سوال پرسیدن در استوری است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید از مخاطبانتان سوال بپرسید و جواب‌های آن‌ها را (برای جذابیت بیشتر همراه با نظر خودتان) در استوری به‌اشتراک بگذارید.

اگر هم سوال خاصی برای پرسیدن به ذهنتان نمی‌رسد، اجازه دهید مخاطبان از شما سوال بپرسند و شما جواب آن‌ها را در استوری بدهید.

در هر دو صورت، شما دارید با دنبال‌کننده‌هایتان تعامل می‌کنید و اینگیجمنت صفحه‌تان را بالا می‌برید.

سئال پرسیدن در استوری اینستاگرام

۳.    با اکانت‌های مشابه‌تان ارتباط برقرار کنید و شبکه بسازید

اگر احساس می‌کنید با ۲ مورد قبلی، هنوز آنطور که باید و شاید تعامل برقرار نشده است، بهتر است که به فکر پیدا کردن دوستان و همفکرانتان باشید؛ یعنی چه؟

برای مثال فرض کنید بیشتر مطالب شما با موضوعات روانشناسی است؛ حال اگر با چند نفر دیگر که فعالیت و دغدغۀ مشابه دارند تبادل نظر کنید، به تعداد فالوورها و در نهایت اینگیجمنت پیجتان اضافه می‌شود. چطور؟ کاری ندارد، در ازای لطف شما ممکن است آن‌ها هم دست به تبادل بزنند و شما را به دیگران معرفی کنند.

این تبادل نظر از طریق شرکت در پرسش و پاسخ استوری‌ها، به اشتراک گذاشتن پست‌های آن‌ها و معرفی آن‌ها در استوری خودتان، اتفاق می‌افتد.

توجه: در هر کاری، سعی کنید شور قضیه را در نیاورید و با برنامه‌ریزی و استراتژی پیش بروید.

۴.     از هشتگ‌های هدفمند و پربازده استفاده کنید

بگذارید اول تکلیفمان را با هشتگ هدفمند مشخص کنیم؛ به نظر شما چه زمانی هشتگ‌ها هدفمند می‌شوند؟

هشتگ‌های هدفمند، آن‌هایی هستند که کاملاً با موضوع پست شما در ارتباطند و توسط کاربران هم جستجو می‌شوند.

مثلاً #ندایاسی زیر یک پست آموزش آشپزی هیچ ورودی هدفمند و مخاطب درستی برای شما نمی‌آورد.

هشتگ-ها-در-اینستاگرام

نکات زیر به شما کمک می‌کنند که بازده هشتگ‌ها را افزایش دهید:

  • سعی کنید برای بهبود تجربه کاربری، هشتگ‌ها را در خلال کپشن (نه به‌صورت فله‌ای در زیر متن) وارد کنید
  • از به‌کاربردن بیش‌ازحد هشتگ‌ها خودداری کنید (بسته به طول کپشن، از ۱ تا ۱۵ تا هشتگ می‌تواند مناسب باشد)
  • هم از هشتگ‌های با طول کوتاه و هم از هشتگ‌های با طول بلند استفاده کنید
  • هشتگ اختصاصی خودتان را هم ترویج کنید (مثلاً اگر پیج آموزشی طراحی دکور دارید میتوانید از هشتگ #دیزاین_با_شیوا زیر هر پست استفاده کنید، این کار باعث می‌شود کاربران پست‌های دیگر شما را هم ببینید یا بعدا با این هشتگ آن‌ها را پیدا کنند)

۵.     جواب کامنت ها را بدهید

جواب دادن کامنت‌ها، راه دیگری برای بالا بردن اینگیجمنت صفحه است. توجه کنید که شما برای مخاطبانتان محتوا تولید می‌کنید و وجود آن‌هاست که به صفحۀ شما اعتبار می‌دهد؛ پس تا جایی که می‌توانید جواب کامنت‌ها را بدهید تا آن‌ها به تعامل بیشتر با شما و شرکت در بحث‌ها مشتاق‌تر شوند.

۶.     پست‌ها را در استوری به اشتراک بگذارید

وقتی زمان زیادی می‌گذارید و تصویر یا ویدئویی را برای پست کردن اینستاگرام آماده می‌کنید، حتماً آن را در استوری هم معرفی کنید. چون همانطور که گفتیم تعامل کاربران با استوری بیشتر از پست است؛ پس می‌توانند در استوری از پست جدیدتان هم مطلع شوند. اینطوری زحمتتان هدر نمی‌رود!

۷.     محتوای جذاب و خلاقانه تولید کنید

محتوا در اینستاگرام دو بخش دارد؛ یکی محتوای متنی در کپشن و دیگری محتوای تصویری (شامل عکس و ویدئو) که اساس کار اینستاگرام.

در محتوای تصویری، سعی کنید به صفحۀ خود یک تم خاص بدهید و مطابق با رنگ و استایل هم تم محتوا تولید کنید.

در محتوای متنی اما سعی کنید خودتان باشید (یعنی کپی نکنید) و با لحن مخصوص خودتان کپشن‌های جذاب بنویسید. استفاده از داستان، تجربه، نکات آموزشی، طنز، سوال و… باعث افزایش جذابیت محتوا و به دنبال آن، افزایش مشارکت کاربران خواهد شد.

جمع‌بندی

این هم از سیر تا پیاز اینگیجمنت اینستاگرام. امیدوارم این مقاله توانسته باشد پاسخ تمام سوالات شما را بدهد؛ اما اگر هنوز هم سوالی مانده یا نظر و پیشنهادی دارید، با لک‌لک پست‌چی، کبوتر نامه‌بر، پست پیشتاز، پست الکترونیک و یا هر روش دیگری که دوست دارید برایمان بفرستید؛ همکاران ما هم در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد.

به عنوان حسن ختام شما را به خواندن مقالۀ «یگانه راز موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: تعامل» دعوت می‌کنم؛ این مقاله نیز یک قدم دیگر شما را به موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نزدیک می‌کند.

نوشته هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانید اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *