باز بودن نسبت به تجربه های جدید


پیش‌نیاز مطالعه‌ی این درس:

  • مطالعه‌ی درس مدل پنج عاملی شخصیت
  • مطالعه‌ی درس برونگرایی (خصوصاً دو بخش آخر درس)

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس

  • بتوانند مفهوم گشودگی یا باز بودن نسبت به تجربه های جدید (شاخص O) را در مدل پنج عاملی شخصیت توضیح دهند و شش مولفه‌ی آن را نام ببرند.
  • بتوانند مصداق‌های شاخص O را در زندگی و رفتارهای روزمره، بیان کرده و تحلیل کنند.
  • بتوانند شدت و ضعف مولفه‌های مختلف شاخص O را در خود بررسی کرده و برآورد کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
£

بعد از گفتگو درباره‌ی برونگرایی و وجدان و مسئولیت‌پذیری، در سومین گام از گام‌های آشنایی با مدل پنج عاملی شخصیت به سراغ شاخص O (حرف اولِ Openness to Experience) می‌رویم.

این شاخص را به پذیرش تجربه‌های جدید و گاه، گشودگی نسبت به تجربه‌های جدید ترجمه کرده‌اند. اما با توجه به آن‌چه در مورد شاخص‌های E و C مطرح شد، حتماً‌ به‌خاطر دارید که شاخص‌های Big-5 از پایین به بالا ساخته شده‌اند. یعنی مثلاً ابتدا شش فاکتور O1 تا O6 از تحقیقات استخراج شده‌اند و سپس، روی مجموعه‌ی آن‌ها یک نام گذاشته شده است.

به همین خاطر، ممکن است توجیه منطقی برای این‌که مثلاً چرا زیبایی‌شناسی را باید زیرمجموعه‌ی میل به تجربه‌ی جدید دانست، وجود نداشته باشد.

بنابراین مثل همیشه، ترجیح ما این است که پس از آشنایی با شش مولفه‌ی مطرح شده در این درس، آن‌ها را در قالبِ شاخص O (و نه: پذیرش تجربه‌های جدید) به‌خاطر بسپارید تا احتمال اشتباه کردن‌تان در مصداق‌یابی و تفسیر ویژگی‌های شخصیتی کاهش پیدا کند.

اجازه بدهید درس را با سوالی بسیار ساده آغاز کنیم تا کمی در فضای بحث قرار بگیرید:

گشودگی نسبت به تجربه های جدید

با توجه به آن‌چه در درس‌های پیش آموخته‌اید، احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که سوال بالا، صرفاً گوشه‌ای از شاخص O را نشان می‌دهد و این شاخص هم، مولفه‌های متعدد و متنوعی دارد که در ادامه باید به آن‌ها بپردازیم:

شاخه‌ی اول (O1) | فرصت‌ دادن به تخیل و خیال‌پردازی | Fantasy

نخستین شاخه از شش مولفه‌ی شاخص شخصیتی O، به تخیل و خیال‌پردازی اختصاص دارد.

این‌که فرد تا چه حد، به خود اجازه می‌دهد که دنیایی فراتر از دنیای واقعی و فیزیکی و در دسترس را تصور کرده و در ذهن خود تجربه کند.

کسانی که شاخصه‌ی O1 در آن‌ها قوی است، از خیال‌پردازی لذت می‌برند و پرداختن به موضوعات تخیلی را نیز بخشی از واقعیت دنیای اطراف خود می‌دانند. رها کردن ذهن برای آن‌ها و تصویرسازی از سناریوها و داستان‌ها و شرایطی که هنوز پیش نیامده و شاید هرگز پیش نیاید، نشان می‌دهد که فرد، ذهن خود را به روی جهانی فراتر از واقعیتِ در دسترس، باز گذاشته است.

اگر شاخص O1 در شما قوی باشد، احتمالاً شعر و تئاتر و داستان، به سادگی می‌توانند شما را با خود همراه کنند و به جهانی دیگر ببرند؛ هم‌چنین می‌توان حدس زد که از درس‌هایی مانند تجربه های ذهنی در متمم، لذت می‌برید و پرداختن به آن‌ها برایتان جذاب است.

تمرین اول (برای خلوت خودتان و نه الزاماً برای متمم):

فهرست سوالات مطرح شده در درس را دو یا سه مرتبه بخوانید.

سعی کنید وارد بازی پرسشنامه و شمردن و محاسبه نشوید.

صرفاً تصویری از مجموعه‌ی این صفات به دست بیاورید و بتوانید فاصله‌ی خودتان را با این مجموعه صفات تصور کنید.

تلاش کنید در میان اطرافیان خود، کسی را جستجو کنید که بیشتر از هر فرد دیگری، به مجموعه‌ی این صفات نزدیک است.

تلاش کنید فرد دیگری را پیدا کنید که بیش از هر فرد دیگری از مجموعه‌ی این صفات دور است.

سعی کنید سه نفر دیگر از دوستان و آشنایان خود را به خاطر بیاورید و آنها را به ترتیب بین دو نفری که پیدا کرده بودید قرار دهید.

تمرین دوم

یک موقعیت شغلی نیازمند به O بالا را انتخاب کنید و شرح دهید.

فرض کنید پانزده دقیقه وقت دارید تا در یک مصاحبه شغلی، برآوردی از مولفه‌ی O در پروفایل شخصیتی طرف مقابل به دست آورید.

می‌توانید این کار را با سوال پرسیدن، مطرح کردن داستان و نظرخواهی از فرد، توجه به مشخصات و ویژگی‌های ظاهری، تحلیل رفتارها و هر کار دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد انجام دهید.

چه شیوه‌هایی را به این منظور به کار می‌گیرید؟

سری مطالب حوزه شخصیت شناسی

The post باز بودن نسبت به تجربه های جدید appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *