رفع خطای Use a Content Delivery Network در YSlow جی تی متریکس

آموزش افزایش سرعت سایت با GTmetrix – رفع خطاهای YSlow

در این پست قصد داریم درباره ارور Use a Content Delivery Network صبحت کنیم و بررسی کنیم منظور این خطا چیست و اینکه رفع آن چگونه باعث بالا بردن سرعت سایت ما می‌شود. توجه داشته باشید که ما در ادامه هم از عبارت CDN (شبکه توزیع محتوا) استفاده خواهیم کرد و هم از عبارت CDN Public (شبکه توزیع محتوا عمومی) که این دو عبارت برای اهدافی متفاوت ایجاد شده اند، بنابراین این دو عبارات را یکی ندانید.

خلاصه‌ای از خطا( Use a Content Delivery Network (CDN

نام: (Use a Content Delivery Network (CDN
نوع: محتوا
اولویت: پایین
میزان سختی: متوسط
میانگین امتیاز: 92%

CDN چیست؟

CDN یا به اختصار Content Delivery Network به معنای شبکه توزیع محتوا است البته به شبکه تحویل محتوا هم می‌توان ترجمه کرد، قصد داریم به کمک شکل زیر به سادگی معنا و هدف CDN را بیان کنیم.

CDN چیست
CDN چیست

سناریو یک: به نیمه بالای تصویر دقت کنید و تصور کنید که شما از شبکه توزیع محتوا یعنی CDN استفاده نمی‌کنید و سرور اصلی سایت شما در شهر ویرجینیا امریکا قرار دارد در این حالت هر کاربری در هر جایی از دنیا که قصد داشته باشد وارد سایت شما شود باید به سرورهای موجود در امریکا درخواست ارسال کند، طبیعتا اگر کاربری در آسیا یا نقاط دورتری نسبت به شهر ویرجینیا امریکا باشد زمان درخواست و پاسخ از سرور اصلی بیشتر به طول می‌انجامد.

سناریو دو: به نیمه پایین تصویر دقت کنید و و تصور کنید که شما از شبکه توزیع محتوا یعنی CDN استفاده می‌کنید و سرور اصلی سایت شما در شهر ویرجینیا امریکا قرار دارد در این حالت تمام سرورهای CDN در مناطق مختلف یک نسخه کپی از سایت شما در سرور اصلی برداشته و در خود ذخیره می‌کنند و اگر برفرض کاربری در کشور چین قصد داشته باشد وارد سایت شما شود، نزدیک‌ترین سرور CDN به چین پاسخ کاربر را خواهد داد و این عمل در بهبود سرعت سایت نقش بسیاری را ایفا می‌کند.

مزایای استفاده از CDN

افزایش سرعت سایت : طبق توضیحات بالا استفاده از شبکه توزیع محتوا باعث بهبود سرعت سایت و سریع‌تر لود شدن صفحات برای کاربران می‌شود.
کاهش مصرف پهنای باند سرور اصلی : زمانی که شما از CDN استفاده می‌کنید سرورهای CDN یک نسخه کپی از محتویاتی که تقریبا ثابت هستند (فایل‌های CSS ، جاوااسکریپت، عکس‌ها، فونت‌ها و …) در سرور خود ذخیره می‌کنند و زمانی که کاربر درخواستی را برای باز شدن صفحات سایت شما ارسال می‌کند به جای ارسال درخواست به سرور اصلی به سرورهای CDN ارسال می‌شود که باعث کاهش مصرف پنهای باند سرور اصلی می‌شود.
کاهش مصرف منابع سرور اصلی: استفاده از شبکه توزیع محتوا باعث کاهش تعداد درخواست‌های HTTP از سمت کاربران می‌شود و این عمل بار بسیاری را از دوش سرور اصلی کم می‌کند که نتیجه آن کاهش مصرف منابه سرور اصلی می‌باشد.
افزایش رتبه سایت در گوگل : یکی از موارد بهبود سئو سایت بالا بردن سرعت سایت است و گوگل اعلام کرده است که سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی نتایج خواهد بود.
بهبود تجربه کاربری : سرعت سایت و بارگذاری سریع صفحات سایت ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری (UX) خواهد داشت، چرا که کاربران زمان کمتری را برای لود شدن فایل‌های لازمه یک صفحه صرف خواهند کرد و تاخیر در بارگذاری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند، همین موضوع می‌تواند باعث کاهش نرخ دفع کاربری هم شود.
۱۰۰ درصد بالا بودن سرور : زمان که شما از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده می‌کنید حتی زمانی که سرور اصلی قطع شود نسخه کپی موجود در سرورهای CDN به کاربران نمایش داده می‌شود تا با قطعی سرور کاربران شما برخورد نکنند.
افزایش امنیت سایت : استفاده از CDN باعث افزایش امنیت سایت و جلوی حملاتی نظیر DDoS را میگیرد چرا که شبکه توزیع محتوا به راحتی می‌تواند با استفاده از پهنای باند نامحدود خود بار حملات DDoS خنثی کند.

معایب استفاده از CDN

هزینه CDN : یکی از معایب استفاده از شبکه توزیع محتوا هزینه نسبتا بالای برخی از ارائه دهنده‌گان CDN است، هر چند برخی از ارائه دهنده‌گان دارای پنل رایگان هستند همانند سایت cloudflare ولی استفاده از پنل رایگان با توجه به محدودیت های فراوانی که دارند، برای سرورهای داخل ایران توصیه نمی‌شود که در ادامه علت آن را خواهیم گفت، از بین سایت های ارائه دهنده شبکه توزیع محتوا خارجی می‌توان سایت MaxCDN را اشاره کرد که دارای پنل‌هایی با قیمت مناسب است. در ادامه انواع سایت‌های ارائه دهنده CDN را نام خواهیم برد.
مسدود شدن برخی کاربران : گاهی پیش آمده دسترسی برخی کاربران به سایت مسدود شده چرا که برخی سازمان‌ها و یا حتی کشورها دسترسی‌ها را به برخی کاربران محدود می‌کنند و درنتیجه بسیاری از دامنه ها در این سازمان ها و کشورها غیر قابل دسترسی می گردد. یا برخی CDNها حساسیت بالایی به تعداد درخواست‌های HTTP دارند و اگر حتی یک کاربری صفحات زیادی از یک سایت را باز کند ممکن است CDN واکنش نشان دهند و تصور کند که سایت مورد حمله است و ای پی آن شخص را مسدود کند (این موضوع برای خوده بنده بسیار پیش آمده)

معرفی برخی از CDNهای معروف

برخی از CDNهای معروف عبارت اند از:

  • Amazon Cloudfront
  • MaxCDN
  • Cloudflare
  • Arvancloud

چند نکته:

  • سرور Cloudflare پنل رایگانی دارد که اکثر سایت‌های ایرانی برای استفاده از CDN از این سایت استفاده می‌کنند ولی اگر سرور اصلی سایت شما در ایران است توصیه نمی‌شود از این پنل رایگان استفاده کنید چرا که در بیشتر موارد مشاهده شده به جای بهبود سرعت سایت باعث کاهش سرعت سایت برای کاربران ایرانی می‌شود.
  • سایت Arvancloud توسط یک شرکت ایرانی تاسیس شده است و خدمات مناسبی را ارائه می‌دهد، پیشنهاد ما استفاده از این CDN است هر چند استفاده از این شبکه توزیع محتوا باعث رفع خطای Use a Content Delivery Network در جی تی متریکس نمی‌شود که نشانه ضعف این ابزار آنلاین است.
  • سایت MaxCDN نسبت به CDNهای خارجی دیگر پنلی ارزان‌تر دارد و اگر قصد خرید سی دی ان خارجی با هزینه مناسب هستید می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه رایگان Jetpack استفاده کنید که امکان استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN اختصاصی را به شما می‌دهد.

شبکه توزیع محتوا عمومی چیست؟

استفاده از سرویس رایگان شبکه توزیع محتوای عمومی (Free Public CDN Services) باعث افزایش سرعت سایت، ذخیره پهنای باند سرور اصلی، بهبود تجربه کاربری می‌شود، در سرویس‌های رایگان توزیع محتوای عمومی کتابخانه‌های معروف جاوااسکریپت و CSS قرار دارند تا برنامه‌نویس ها به جای اپلود کردن این کتابخانه های مهم و معروف در سرور اصلی سایت، از سرورهای رایگان توزیع محتوای عمومی استفاده کنند، این عمل باعث کاهش تعداد درخواست‌های HTTP به سمت سرور شما هم می‌شود، مثلا به جای اینکه فایل jquery.min.js را مثل آدرس زیر در سایت خود لود کنیم.

<script src=”https://mizfa/com/file/js/jquery.min.js”></script>

از jquery.min.js موجود در Google CDN که یکی از شبکه‌های توزیع مجتوای عمومی است استفاده کنیم:

       <script src=”https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/2.1.4/jquery.min.js”></script>

Google CDN

لینک: https://developers.google.com/speed/libraries

پایداری یکی از مهم‌ترین خصوصیات این CDN است، شبکه توزیع محتوا عمومی گوگل از محبوبترین کتابخانه های منبع باز JavaScript پشتیبانی می‌کند و همیشه این شبکه توزیع محتوای عمومی اخرین نسخه‌های انتشار شده را در کتابخانه CDN خود قرار می‌دهد.

Microsoft CDN

لینک: http://www.asp.net/ajax/cdn

یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های CDN به شکل رایگان را برای کاربران فراهم کرده است. شبکه توزیع محتوا عمومی مایکروسافت از محبوبترین کتابخانه Ajax در انواع نسخه‌ها را پشتیبانی می‌کند.

jsDelivr CDN

لینک: http://www.jsdelivr.com

jsDelivr خود از ۵ سی دی ان قدرتمند دیگر برای ارائه خدمات هر چه بهتر به کاربران استفاده می‌کند که معروف‌ترین آنها Cloudflare و MaxCDN هستند. شاید این لینک برای شما جالب باشد که نحوه توزیع محتوا عمومی در jsDelivr به چه شکل است، انواع کتابخانه‌های معروف این CDN عمومی درون خود دارد و کافیست برای استفاده از یک فایل نام آن را در صفحه اول تایپ کنید.

cdnjs CDN

لینک: https://cdnjs.com

cdnjs توسط CloudFlare حمایت می‌شود و فایل‌های مربوط به jQuery ، Modernizr و Bootstrap در خودش دارد، استفاده بسیاری از این سی دی ان عمومی و محبوب می‌شود.

jQuery CDN

لینک: https://code.jquery.com

jQuery قدرت گرفته از MaxCDN است. و اخرین نسخه‌های کتابخانه JavaScript را همیشه در دسترس قرار می‌دهد.

نحوه رفع خطای Use a Content Delivery Network

برای رفع این خطا در Yslow پیشنهاد میکنیم از CDNهایی که معرفی کردیم استفاده نمایید، اگر بنا به شرایط خود نمی‌توانید استفاده کنید بهتر است حداقل برای لود کردن برخی از فایل‌های معروف در سایت خود همانند کتابخانه‌های JavaScript از CDN Public استفاده کنید.

مطلب قبلی :  آموزش افزایش سرعت سایت با GTmetrix – رفع خطاهای YSlow

نوشته رفع خطای Use a Content Delivery Network در YSlow جی تی متریکس اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *