اهمیت وقفه و خوابیدن روی یک مسئله


همه‌ی ما داستان ارشمیدس و آن فریادهای «یافتم! یافتم!» را شنیده‌ایم و می‌دانیم؛ اما بعید است کسی کلید حل مسئله را خوش‌یُمن بودن حمام ارشمیدس جستجو کند.

داستان‌هایی از این جنس، کم نیستند و چه‌بسا شما هم، نمونه‌هایی از آن‌ را در زندگی خود تجربه کرده باشید: مسئله‌ای که مدت‌ها حل نمی‌شود و ناگهان در یک لحظه، پاسخ آن در ذهن‌مان جرقه می‌زند.

مشهور است که درباره‌ی موفقیت یک‌ شبه می‌گویند: «چنین چیزی امکان‌پذیر است؛ به شرطی که پیش از آن، صدها و هزاران شب، با تلاش و زحمت سپری شده باشد.»

مشابه همین حرف را درباره‌ی حل مسئله هم می‌توان گفت:

ممکن است پاسخ مسئله در یک لحظه به ذهن ما خطور کند؛ اما معمولاً لحظات و ساعت‌ها و روزهای زیادی زمان لازم است تا چنین لحظه‌ای بتواند به وجود بیاید.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که پس از خسته‌شدن از پیگیری یک مسئله، مدتی آن را رها می‌کنید تا بعداً دوباره به سراغش بروید، باید بگوییم که این روش شما یک تکنیک شناخته‌شده در حل مسئله است که معمولاً از آن با عنوان Incubation یا وقفه یا خوابیدن روی مسئله یاد می‌شود.

تکنیکی که در این درس قصد داریم با جزئیات بیشتر به آن بپردازیم:

آیا اصطلاح نهفتگی ترجمه‌ی مناسب‌تری برای Incubation نیست؟

اگر منابع و مقالات فارسی مربوط به تصمیم گیری و حل مسئله را مرور کرده باشید، احتمالاً با اصطلاح نهفتگی یا دوران نهفتگی به عنوان معادل Incubation روبرو شده‌اید.

اما این برابرسازی در پزشکی کاربرد دارد. Incubation Period در ادبیات پزشکی، به دوره‌ای که طی آن، یک ویروس وارد بدن می‌شود تا زمانی که در بدن تکثیر شده و عوارض بیرونی آن بروز پیدا می‌کند، دوره‌ی Incubation می‌گویند. در این کاربرد، اتفاقاً دوران نهفتگی معادلی زیبا و دقیق است. اما در تصمیم‌گیری و حل مسئله، این تعبیر نمی‌تواند چندان گویا و مناسب باشد.

تمرین و مشارکت در بحث

شما از تکنیک وقفه انداختن (خوابیدن روی مسئله) چه تجربیاتی دارید؟ در چه شرایطی و به چه شیوه‌ای از این روش استفاده کرده‌اید؟

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله

The post اهمیت وقفه و خوابیدن روی یک مسئله appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *