بهترین فیلم‌ها و سریال‌ها (با موضوع بازاریابی و فروش)

ما در این مقاله یک لیست را جمع‌آوری کرده‌ایم. یک لیست از تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که به بازاریابی و فروش مرتبط هستند. ماجراهایی که هم بتوانند شما را سرگرم کنند و هم دربارۀ جنبه‌های مختلف دنیای کسب و کار به شما چیزهایی بیاموزند. با ما همراه باشید!

این لیست روزی تکمیل خواهد شد…

مدت‌هاست که قصد داشتیم این مقاله را منتشر کنیم. فقط یک مساله کوچک جلوی ما را می‌گرفت: هیچوقت نمی‌توان لیستی ساخت که از آن ۱۰۰% مطمئن بود. بسیاری فیلم‌ها و سریال‌ها (و همینطور مستندها) هستند که ما هنوز ندیده‌ایم. شاید هم هنوز منتشر نشده باشند و در آینده باید منتظرشان باشیم. برای همین تصمیم گرفتیم کمال‌گرایی را کنار بگذاریم و مسیری جذاب‌تر را در پیش بگیریم.

ما فیلم‌ها و سریال‌هایی که خودمان دوست داشتیم را در این لیست آورده‌ایم. اگر شما هم چیز جذابی دیده‌اید که به نظرتان ارزش حضور در این لیست را دارد، خوشحال می‌شویم چند خط درباره آن بنویسید و برای ما بفرستید تا آن را به لیست اضافه کنیم. (البته بعد از آنکه خودمان تماشایش کردیم.) به نظرتان با کمک شما، روزی این لیست تکمیل خواهد شد؟

بهترین فیلم‌ها درباره بازاریابی و فروش

به جشنواره فیما خوش آمدید. (فیما ترکیبی از کلمات فیلم و مارکتینگ است. انقدر زیرکانه!) وقت آن رسیده که فیلم‌های برگزیده را به شما معرفی کنیم… صدای طبل شنیده می‌شود…

Steve Jobs – در پس یک تصویر

فیلم استیو جابز

استیو جابز برای برخی یک قهرمان اسطوره‌ای است و برای برخی هم نماد سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی. (باقی آدم‌ها هم نظر خاصی درباره او ندارند.) مهم نیست شما در کدام یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرید. در هر صورت لازم است این فیلم را ببینید. اما چرا؟

این فیلم دربارۀ انسانی است که در پس تصویر وجود دارد. یک انسان که به دنبال رویاهای خودش رفته و هیچ‌چیز جز کمال برایش راضی‌کننده نبوده است. ما فرصتی پیدا می‌کنیم تا استیو جابز را بهتر بشناسیم و افکار، تصمیم‌ها، نقاط قوت و نقص‌های او را درک کنیم.

البته، از الان به شما اخطار بدهم که قرار نیست یک فیلم هالیوودی پر زرق و برق تماشا کنید. اگر به دنبال چنین فیلمی هستید، باید به سراغ اثر دیگری بروید که بر پایه زندگی استیو جابز ساخته شده است (یعنی Jobs).

در این فیلم ما استیو جابز را قبل از ۳ کنفرانس اپل دنبال می‌کنیم. استیو جابزی که در حین صحبت‌هایش با افراد مختلفی (به خصوص مدیر بازاریابی اپل) جنبه‌های مختلف شخصیتش را به نمایش می‌گذارد.

یک نکته اضافی: اگر اهل فیلم دیدن باشید، حتماً از این خبر خوشحال می‌شوید که کیت وینسلت و مایکل فاس‌بندر در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

Moneyball – داستان رکوردشکنی با اعداد

فیلم مانی بال: نقش تحلیل در موفقیت

خبر بد: ما با یک فیلم ورزشی روبرو هستیم.
خبر خوب: ما با یک فیلم ورزشی معمولی روبرو نیستیم!

مانی‌بال داستان یک انقلاب فکری (در ورزش) است. یک انقلاب فکری که دستاوردش بی‌نظیر است: ۲۰ برد پیاپی برای یک تیم بیسبال در مسابقات سال ۲۰۰۲، آن هم در حالی که سومین تیم کم‌هزینۀ مسابقات محسوب می‌شدند. اما این دستاورد چگونه ممکن شد؟

ساده است: تحلیل درست!

یک تیم حتماً برای بردن به ستاره نیاز ندارد. بلکه آدم‌های مختلف باید در جای درست خودشان قرار بگیرند. (همین موضوع درباره بودجه بازاریابی شما هم درست است. شما باید با تحلیل درست، روی کانال‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که بیشترین بازگشت را دارند.)

ما در طول فیلم، مدیر این باشگاه یعنی بیلی بین (با بازی برد پیت) و دستیار او پیتر براند را در مسیر ساختن یک تیم قدرتمند (اما کم هزینه) دنبال می‌کنیم.

The Big Short – ماجرای یک سقوط

Big Short: کوتاه بزرگ یک فیلم درباره رکود اقتصادی 2008 آمریکاست.

سال ۲۰۰۸ بود که همه‌چیز سقوط کرد! تا آن سال همه‌چیز خوب به نظر می‌رسید. اقتصاد در حال رشد بود. همه از وضع موجود راضی بودند. اما در یک لحظه همه‌چیز وارونه شد. آیا اتفاق خاصی افتاده بود؟ خیر! فقط واقعیت خودش را نشان داده بود. حبابی که بی‌دلیل در حال رشد بود، ناگهان ترکیده بود.

فیلم بیگ‌شورت، داستان پشت این رکود اقتصادی را برای ما برملا می‌کند. اینکه چطور اقتصاد آمریکا، در پس یک ظاهر سالم، در حال فروپاشی بود. و البته، قسمت جذاب ماجرا اینجاست که ما افرادی را دنبال می‌کنیم که زودتر از دیگران متوجه این موضوع شده بودند و به لطف این ریزبینی خود، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

بیگ‌شورت به ما می‌آموزد که درگیر ظاهر ماجرا نشویم و با واقعیت تلخ روبرو شویم؛ یعنی همان دارویی که در نهایت نویشدن آن به سود ما خواهد بود.

در نهایت بگذارید ساده بگوییم: شما باید این فیلم را تماشا کنید، چرا که کم نیستند استارتاپ‌هایی که دقیقاً همین مسیر را به سوی نابودی طی کرده‌اند.

The Intern – تقابل جهان جدید و قدیم کسب و کار

فیلم Intern (کارآموز) درباره تقابل دنیای کسب و کار جدید و قدیم است

کارآموزی از آن دوره‌هایی است که معمولاً آدم‌ها هیچوقت فراموش نمی‌کنند! شما برای اولین بار پا به جهان کسب و کار می‌گذارید و با فوت و فن‌های آن آشنا می‌شوید. (اگر تا به حال کارآموز نبوده‌اید، به اولین سال خود در دنیای کسب و کار فکر کنید.)

اما این فیلم دربارۀ یک کارآموز معمولی نیست. ما دربارۀ یک کارآموز ۷۰ ساله صحبت می‌کنیم که تصمیم گرفته یک بار دیگر پا به جهان کسب و کار بگذارد؛ اما نه یک کسب و کار سنتی… یک استارتاپ؛ که تازه، توسط یک زن مدیریت می‌شود. طبیعی است که این جهان برای او کاملاً جدید است.

جذابیت دیگر فیلم اینجاست که شخصیت ۷۰ ساله ما یک آدم معمولی نیست؛ بلکه رابرت دنیرو است. حضور او در یک فیلم کافی است تا همه‌چیز گرم‌تر و صمیمی‌تر شود. در فیلمِ کارآموز هم دقیقاً همین اتفاق می‌افتد. به نحوی که احتمالاً در اواسط فیلم آرزو بکنید که شما هم یک رابرت دنیرو به عنوان کارآموز داشتید.

از همه اینها که بگذریم، فیلم کارآموز به ما درس‌هایی درباره تعادل بین کار و زندگی، اهمیّت تجربه در کنار نوآوری و نقش زن در دنیای کسب و کار می‌دهد.

در نهایت باید بگویم که هر چند این یک فیلم بی‌نقص نیست و قطعاً به اندازه برخی دیگر از عناوین این لیست تاثیرگذار نخواهد بود، اما قطعاً ارزش یک بار دیدن را دارد.

Thank You for Smoking – سیگار و ضررهایش

فیلم Thank You for Smoking به شما درباره روش های مذاکره خواهد آموخت

احتمالاً بتوانید موضوع فیلم “ممنون که سیگار می‌کشید” را حدس بزنید. بله! این فیلم درباره سیگار است و کسانی که از حق و حقوق آن به عنوان یک محصول (و البته سودهای کلان خود) دفاع می‌کنند.

شخصیت اصلی فیلم، نیک نیلر است. کسی که به شغل شریف لابی‌گری برای سیگار مشغول است و باید با اتهام‌های بی‌دلیلی که پزشکان به سیگار می‌زنند، مقابله کند. و در کنار این موضوع، باید به پسر کوچکش توضیح بدهد که چرا آدم‌ها از نظر اخلاقی با او مشکل دارند.

این فیلم چیزهای جالبی درباره مذاکره و روابط عمومی به شما یاد خواهد داد.

Joy –  داستان یک کارآفرین زن

فیلم جوی (Joy): زنان موفق در دنیای کسب و کار

جوی یک زن است که از همان دوران کودکی، توانایی او در نوآوری توجه آدم‌ها را به خود جلب می‌کرد. اما در نهایت یک زندگی عادی (شامل شوهر، بچه، مشکلات مالی و …) نصیبش شده است. با اینحال چه کسی گفته که او حق ندارد رویاهای بزرگ‌تری در سر بپروراند؟

ما در مسیر تبدیل شدن جوی به یک کارآفرین همراه او خواهیم بود و می‌بینیم که چطور از یک ایدۀ ساده و جذاب، یک کسب و کار می‌سازد.

با دیدن این فیلم کمی درباره نوآوری، کمی درباره بازاریابی و بسیاری چیزها درباره تلاش کردن یاد خواهید گرفت. و البته اگر یک خانم هستید، این فیلم به شما کمک می‌کند تا به رویاهای خود بیشتر باور داشته باشید.

Jiro: Dreams of Sushi – یک سمفونی از سوشی‌ها

داخل یکی از ایستگاه‌های متروی توکیو، یک رستوران سوشی کوچک وجود دارد. یک رستوران که فقط ۱۰ صندلی دارد.

اما این سادگی، فقط ظاهر ماجراست. این رستوران که توسط جیرو راه‌اندازی شده، توانسته یک امتیاز ۳ ستاره (یعنی بالاترین امتیاز) را از راهنمای سفر معتبر فرانسوی، “میچلین”، دریافت کند. امتیازی که به این سادگی‌ها به دست نمی‌آید. آدم‌ها از سراسر جهان برای خوردن غذا به این رستوران می‌روند و نزدیک به ۳۰۰ دلار بابت یک وعده غذایی که شامل ۲۰ سوشی مختلف می‌شود، پرداخت می‌کنند. و البته، باید صندلی خود را از ماه‌ها قبل رزرو کرده‌ باشند.

ما در این مستند، ماجرای این رستوران کوچک را دنبال می‌کنیم و دلیل موفقیت آن را می‌فهمیم: کمال‌گرایی جیرو!

رستوران جیرو فقط برای شما سوشی سرو نمی‌کند. این رستوران یک سمفونی از طعم‌ها را برای شما می‌نوازد. این رستوران یک تجربه به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. یک تجربه که گویی دقیقاً برای خود شما ساخته شده است.

درس بزرگ مستند جیرو به ما مشخص است: در نهایت همه‌چیز به تجربۀ مشتری برمی‌گردد! تجربه‌ای که با کمال‌گرایی در تمام جنبه‌های کسب و کار، فراموش‌نشدنی خواهد شد.

The Founder – فست فودها متولد می‌شوند

بنیانگذار (Founder) داستان و تاریخچه مک دونالد

آیا می‌دانستید که شرکت مک‌دونالد بزرگترین کارآفرین خصوصی در تمام دنیاست؟ این فست‌فود زنجیره‌ای دارای بیش از ۳۵ هزار شعبه در تمام جهان است، ۳۷۵ هزار کارمند دارد و روزانه به ۶۸ میلیون نفر سرویس می‌دهد.

اگر دوست دارید بدانید که چطور مک‌دونالد به چنین کسب و کار بزرگی تبدیل شد، باید فیلم بنیان‌گذار را ببینید. فیلمی که دقیقاً به شما نشان می‌دهد که چطور برای اولین بار، ایدۀ فست فود به لطف دو برادر، در یک رستوران کوچک در کالیفرنیا به واقعیت پیوست و سپس به لطف آقای بنیان‌گذار، این ایده تبدیل به یک کسب و کار جهانی شد. و در این حین، دو برادر ماجرا به کل به فراموشی سپرده شدند.

ما در طول فیلم چیزهایی درباره کسب و کار یاد می‌گیریم و می‌فهمیم که چطور منبع درآمد اصلی یک کسب و کار لزوماً چیزی نیست که در ظاهر ماجرا به نظر می‌آید. اما مهم‌تر این موضوع، این فیلم یک سوال اساسی از ما می‌پرسد: جایگاه اخلاقیات در دنیای کسب و کار کجاست؟ و آیا واقعاً موفقیت ارزش فدا کردن همه‌چیز را دارد؟

از نظر ما که نباید شبیه آقای بنیان‌گذار بود. نظر شما چیست؟

Social Network – وقتش رسیده که اجتماعی شویم

سوشال نتورک (Social Network): داستان و تاریخچۀ فیسبوک

شبکه اجتماعی ماجرای اولین و بزرگترین سوشال نتورک جهان یعنی فیسبوک است. اینکه چطور یک جوان دانشجو توانست در جایی موفق شود که غول‌های تکنولوژی جهان آنجا شکست خورده بودند.

شبکه اجتماعی شاید فیلم مورد علاقه ما نباشد، اما در هر صورت دیدن آن خالی از لطف نیست. به خصوص که چیزهای درباره رفتار انسان‌ها، نحوه رشد یک استارتاپ و البته مساله اخلاقیات در کسب و کار به ما می‌آمورد.

بهترین سریال‌ها درباره بازاریابی و فروش

اکنون اجازه دهید به سراغ دسته سریال‌ها برویم. سریال‌های که دیدن آنها برای هر بازاریاب و فروشنده‌ای جذاب خواهد بود. البته لیست سریال‌های ما در حال حاضر فقط شامل یک سریال می‌شود. اما در آینده سعی می‌کنیم این لیست را گسترش بدهیم.

Mad Men – تبلیغات و زندگی

سریال Mad Men: زندگی از نگاه یک تبلیغاتچی

ماجرای سریال Mad Men به اواسط قرن ۲۰ بر می‌گردد و مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی این دوره است. در این سال‌ها به مردان تبلیغاتی که در Madison Avenue کار می‌کردند، اصطلاحاً Mad Men می‌گفتند. این لقب به این دلیل به آنها تعلق گرفته که شکل جدیدی از تبلیغات را به وجود آوردند.

ما در طول سریال، داستان شخصی به نام Don Draper (دان دریپر) را دنبال می‌کنیم. یک مرد میانسال که نبوغ او در تبلیغات زبانزد خاص و عام است. البته دان دریپر با وجود تمام موفقیت‌هایش، یک انسان تنهاست. انسانی که همواره در جستجوی هویتی برای خود و معنایی برای زندگی است. (جستجویی که جذابیتی بی‌نظیر به سریال می‌دهد.)

اما چرا باید این سریال را تماشا کنید؟ ساده است: Mad Men چیزهای بسیاری درباره صنعت تبلیغات، روانشناسی انسان و البته طراحی کمپین‌های موثر به شما می‌آموزد. اما این تنها جذابیت سریال Mad Men نیست.

شخصیت‌های این سریال کاملاً باورپذیر هستند. شخصیت‌هایی که همه آنها به راحتی می‌توانند در دنیای واقعی ما هم وجود داشته باشند. و ورود به جهان این شخصیت‌ها و درک افکار و انگیزه‌های آنها، واقعاً لذت‌بخش است. به علاوه، دیدن جامعه آمریکایی قدیمی و اتفاق‌های آن هم یک طعم جذاب دیگر به سریال می‌دهد.

سریال Mad Men آنقدر خوش‌ساخت و درگیرکننده است که بسیاری از منتقدان آن را به عنوان یکی از بهترین سریال‌هایی که تا به امروز ساخته شده می‌شناسند و برای سال‌های متمادی توانسته جایزه بهترین سریال را از جشنواره‌های مختلف دریافت کند.

در آینده چه عناوینی به لیست ما اضافه خواهند شد؟

در آخر اجازه دهید لیستی از فیلم‌ها، مستندها و سریال‌هایی را بیاوریم که ممکن است در آینده به این لیست اضافه شوند. اینها مواردی هستند که یا تماشا نکرده‌ایم، یا در حال حاضر فکر نمی‌کنیم که در لیست اصلی ما جایی دارند. هر چند در آینده (بعد از اینکه تماشایشان کردیم) ممکن است به این لیست اضافه شوند. البته، شما هم اگر هر کدام را تماشا کردید، می‌توانید چند خط درباره آن بنویسید و برای ما بفرستید تا اگر متن شما تائید شد، به این لیست اضافه شود.

  • Art & Copy
  • Jerry Maguire
  • Wall Street
  • Pirates of the Silicon Valley
  • Glengarry Glen Ros
  • Wolf of Wall Street
  • The Greatest Movie Ever Sold
  • Wag the Dog
  • Crazy People
  • Generation P
  • Nothing in Common
  • The Joneses
  • The Light Bulb Conspiracy
  • Our Brand is Crisis

به پایان آمد این دفتر!

شما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، نظرتان درباره آن چه بوده است؟ از بین عناوینی که معرفی شدند، به نظرتان کدامیک جذاب‌تر است و دوست دارید آن را تماشا کنید؟ ما منتظر نظرات شما هستیم. در ضمن اگر فکر می‌کنید که فیلمی لیاقت قرار گرفتن در این لیست را دارد که از قلم افتاده، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید ?

نوشته بهترین فیلم‌ها و سریال‌ها (با موضوع بازاریابی و فروش) اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *