آینده بازاریابی محتوایی چیزی نیست که شما تصور می‌کنید!

محتوا پادشاه است، این جمله‌ای است که از سال‌ها پیش در زبان هر بازاریابی می‌چرخد. اما آیا هر محتوایی می‌تواند پادشاه باشد؟ در سال‌های گذشته چه تغییراتی در محتوا و بازاریابی محتوایی شکل گرفت؟ آینده محتوا و صنعت بازاریابی محتوایی چگونه خواهند بود و چه کسانی برنده خواهند شد؟ بیایید تاریخچه‌ای از آینده‌ی بازاریابی محتوایی را با هم بررسی کنیم.

تعداد وبلاگ‌های فعال بیش‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید

طبق آخرین آمار به دست آمده در حال حاضر ۴۴۰ میلیون وبلاگ بر روی وب وجود دارد. اما اگر سایت‌هایی مثل مدیوم (Medium)، تامبلر (Tumblr) و دیگر سایت‌های مشابه را در نظر بگیرید، این تعداد مطمئنا بیش‌تر از یک میلیارد خواهد بود. چرا که تامبلر به خودی خود شامل ۴۰۰ میلیون وبلاگ است. این ارقام بیانگر این هستند که تعداد وبلاگ‌های فعال در وب بسیار رشد کرده‌اند، بنابراین انتقال دانش و آگاهی از طریق آن‌ها نیز دشوارتر از قبل شده است.

در حال حاضر کره زمین در حدود ۷.۵ میلیارد نفر جمعیت دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرعت رشد وبلاگ‌ها از سرعت رشد جمعیت بسیار بیش‌تر است. از این رو اگر تعداد وبلاگ‌های فعال را یک میلیارد تصور کنیم. می‌توان این چنین نتیجه‌گیری کرد که به ازای هر وبلاگ ۷.۵ نفر وجود دارد. بنابراین با توجه به تعدد وبلاگ‌های موجود در سطح وب، چرا باید یک شخص تصمیم بگیرد که مطالب شما را به جای مطالب دیگران بخواند؟ از این رو می‌توان گفت کیفیت محتوای تولید شده یکی از فاکتورهای حیاتی است که آینده محتوا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چرا تولید محتوا برای وب‌سایت‌ همانند گذشته نخواهد ماند؟

اولین و صریح‌ترین پاسخی که می‌توان برای این پرسش در نظر گرفت این است که تعداد وبلاگ‌های موجود در زمینه‌های مختلف بسیار زیاد است. بنابراین رقابت زیادی در بین تمامی سایت‌هایی که در آن‌ها تولید محتوا صورت می‌گیرد، وجود دارد. به این ترتیب که وقتی شما در حال تفکر و تجزیه و تحلیل موضوعی هستید تا بتوانید در مورد آن یک پست وبلاگی بنویسید. به صورت همزمان یک، چند یا حتی چندین هزار نفر در حال تولید محتوا در مورد آن هستند.

حتی اگر برای تولید محتوا در مورد اخبار و رویدادهای جاری نیز برنامه‌ریزی کنید، شانس دیگری را در اختیار سایر وبلاگ‌ها قرار می‌دهید تا در عرض چند دقیقه یا چند ساعت  محتوای موجود در وبلاگ شما را با تغییر یا به عین در سایت خود منتشر کنند. بنابراین برای دستیابی به اهداف آینده محتوا باید به فکر ایجاد یک مزیت رقابتی باشید.

اگر چه تعداد کلمات کلیدی محبوب و پر جستجوی کاربران اینترنت زیاد است. اما وب‌سایت‌های متعددی نیز وجود دارند که در حال رقابت برای بهبود رتبه سایت خود و دستیابی به رتبه‌های برتر در گوگل هستند. در حال حاضر سایت اوبر ساجست (Ubersuggest) در حال بررسی ۶۱۹،۷۱۸،۷۸۸ کلید واژه جهانی است. که در طی ۳۰ روز گذشته ۲۴۵۹۳۴۰۲ از این کلید واژه‌ها بیش از ۱۰۰۰۰ جستجو داشته‌اند. با توجه به این آمار می‌توان چنین نتیجه گرفت که برای دستیابی به اهداف آینده محتوا باید بدانید که صرف نظر از  زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، با رقبای بسیاری دست و پنجه نرم خواهید کرد. رقبایی که ممکن است بسیار قدرتمندتر از شما اهداف خود را پیش ببرند.

برای دستیابی به اهداف آینده محتوا، استراتژی محتوایی چگونه باید تغییر کند؟

شما نخواهید توانست در بازاریابی محتوایی موفق شوید، مگر این‌که موفقیت در بازاریابی محتوایی را برای سازمان خود تعریف کنید. برخی از اهداف رایج سازمان‌ها به صورت زیر است:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش تعامل مخاطبان
  • پیدا کردن سرنخ‌های بازاریابی
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • فروش و افزایش سود

البته که بازاریابی محتوایی می‌تواند در تمامی این زمینه‌ها به سازمان شما کمک کند، اما اگر روی یک گزینه تمرکز کنید، بالطبع نتایج بهتری کسب خواهید کرد. اگر بازاریابی محتوایی امکان دستیابی به یکی از این گزینه‌ها را برای شما فراهم کند، کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

چه نوع محتواهایی در آینده بازدهی بیشتری ارائه خواهند کرد؟

اصلی‌ترین مشکلی که بازاریابی محتوایی اکنون با آن دست به گریبان است این است که از هر ۱۰ نفری که با مطالب مختلف در سایت‌ها مواجه می‌شوند، ۸ نفر عناوین مطالب را می‌خوانند. اما در این میان تنها ۲ نفر از آن‌ها ممکن است بر روی لینک موجود کلیک کنند. زیرا تشابه محتواهای موجود در بستر اینترنت، از جذابیت مطالعه مطالب مختلف می‌کاهد. بنابراین اگر موضوعات جدید و شگفت‌انگیزی برای نوشتن انتخاب نکنید، تولید محتوای شما کارایی چندانی برایتان نخواهد داشت.

تا زمانی که محتوای منتشر شده موضوع ناب و منحصر به فردی را تحت پوشش قرار ندهد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نکته قابل توجهی که در آینده محتوا باید مد نظر قرار گیرد این است که برای منحصر به فرد بودن مطالب، می‌توانید از تجربیات زندگی خود بنویسید و یا روی مباحث بسیار تخصصی و جزئی تمرکز کنید و مخاطب هدف کوچکی را برای همیشه مورد هدف قرار دهید.

به یاد داشته باشید که:

میانگین تعداد واژه‌های محتواهایی که در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرند، ۱۸۹۰ کلمه است. البته این بدان معنا نیست که انتشار هر محتوایی با این تعداد کلمه می‌تواند به صورت خودکار، ترافیک جستجوی سایت را افزایش دهد. بلکه به این معنا است که صفحاتی که در صفحه اول از جستجوی گوگل قرار دارند به طور میانگین ۱۸۹۰ واژه هستند. توجه به این موضوع در تهیه پست‌های وبلاگی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌بایست در نظر گرفته شود.

توزیع محتوا هم‌چنان در اولویت خواهد بود، اما...

تولید و انتشار محتوا به تنهایی باعث نمی‌شود که محتوای شما به دست مصرف‌کننده‌ی اصلی برسد، به عنوان یک بازاریاب محتوایی باید تصمیمات متفکرانه‌ای بگیرید، در مورد نحوه و جایی که می‌خواهید محتوای‌تان را توزیع کنید.

کارشناسان بازاریابی محتوایی متفق‌القول هستند که بدون یک فرآیند موثر و قابل تکرار برای توزیع محتوا، ممکن است زحمات شما برای تولید یک محتوا به هدر رود. هم‌چنین آن‌ها معتقدند هم‌اکنون روش‌های توزیع محتوا به اندازه‌ی زیادی به بلوغ رسیده‌اند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی(به شرط انتخاب کانال توزیع مناسب) و اینفلوئنسر مارکتینگ تا سال‌های سال بهترین روش‌های توزیع محتوا خواهند بود، اما باید فرآیند صحیحی را برای این‌ کار طراحی کنید.

  • عنوان پست وبلاگی یا موضوع محتوای خود را تعیین کنید
  • اینفلوئنسرهای فعال در این زمینه را شناسایی کنید
  • با آن‌ها تعامل کنید و بهترین ایده را انتخاب نمایید.
  • به اینفلوئنسرا و خلاقیت آن‌ها اعتماد کنید.
  • میزان نتایجی که به دست آورده‌اید را بسنجید و در کمپین‌های بعدی در نظر بگیرید.

kpiها چگونه طراحی خواهند شد؟

مواردی که در بخش استراتژی و تولیدمحتوا اشاره کردیم، به این معنا نیست که نیازی به آنالیز و تجزیه‌تحلیل محتوا ندارید. در سال‌های آینده نه تنها نیازی به آنالیز نخواهد بود، بلکه موفقیت از آن کسانی خواهد بود که بهترین داده‌ها را جمع‌آوری کرده و به بهترین شکل از آن استفاده می‌کنند.

این روزها میزان ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها، رتبه‌ی الکسا، تعداد کامنت‌های دریافتی، بانس ریت و میانگین ماندن کاربر در سایت از مهم‌ترین KPIها هستند، اما در آینده نیاز خواهد بود که متفاوت‌تر به این شاخص‌ها بیندیشیم. در ادامه برخی از این KPIها را مشاهده می‌کنید.

شاخص‌های عملکرد کلیدی

نتیجه‌گیری

با توجه به آنچه که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت، می‌توان نتیجه گرفت که آشنایی با تکنیک‌های بازاریابی محتوایی می‌تواند نقش موثری در بهبود روند بازاریابی محتوایی برندها داشته باشد. از طرفی نیز تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد و غیر قابل کپی کردن در کنار تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزارهای مختلف از جمله مواردی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بیش‌ترین مطابقت را با آینده محتوا داشته باشید.

نوشته آینده بازاریابی محتوایی چیزی نیست که شما تصور می‌کنید! اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *