قسمت نهم | آشنایی با روش‌های ایده‌پردازی برای تولید محتوا

اگر قسمت هفتم و هشتم مجموعه‌ی آموزش بازاریابی محتوایی  را مشاهده کرده‌اید و با فرایند ایده پردازی آشنایی دارید، پس بیایید به انواع روش‌های ایده پردازی بپردازیم که با آن‌ها می‌توانید روند بازاریابی محتوای خود را تقویت کنید. دو راه برای تولید ایده‌های محتوایی وجود دارد:

به تنهایی یا با یک گروه.

در ویدیوی زیر که توسط مجموعه‌ی هاب‌اسپات ساخته شده است، می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به ایده پردازی برای تولیدمحتوا به دست بیاورید.

 

ایده پردازی برای تولید محتوا به صورت فردی

زمانی که دارید به صورت فردی ایده پردازی می‌کنید، باید چهار چیز را در نظر داشته باشید:

  • عادات مطالعه‌ی خریداران شما چیست؟
  • رقبای شما چه کاری انجام می‌دهند؟
  • مردم در Quora درباره‌ی چه چیزی حرف می‌زنند؟
  • از فرایند بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو چه چیزی متوجه می‌شوید؟

بررسی عادات مطالعه‌ی خریداران 

خودتان را به جای مشتریان قرار دهید. با آن‌ها همدردی کنید. چالش‌ها و نقاط حساس آن‌ها چیست؟ در اینترنت چه چیزی می‌خوانند و در چه موضوعی آموزش می‌بینند؟ وبلاگ یا سایتی هست که مرتباً از آن بازدید کنند؟

اگر می‌توانید، با بعضی از مشتریان خود از طریق تلفن یا ایمیل مصاحبه کنید تا در مورد عادات مطالعه‌شان بیشتر بدانید. حتی می‌توانید از آن‌ها در مورد مورد سایت‌هایی که بازدید می‌کنند بپرسید؟

وقتی که فهرستی از سایت‌ها یا وبلاگ‌ها تهیه کردید، از ابزاری مانند BuzzSumo استفاده کنید تا ببینید کدام محتواها بهترین عملکرد را در رسانه‌های اجتماعی دارد. فقط یک موضوع تایپ کنید تا فهرستی از صفحات را دریافت کنید که عملکرد آن‌ها بر اساس شبکه اجتماعی نیز درآن درج شده.

برای مثال فرض کنیم شما برای یک شرکت معامله املاک در بوستون مطلب می‌نویسید. در Buzzsumo تایپ کنید Boston real state و نتایج را بررسی کنید. شما مطالبی در این موضوعات پیدا خواهید کرد: هزینه‌ی زندگی در نزدیکی ایستگاه‌های سیستم حمل و نقل عمومی بوستون، تاثیر افزایش قیمت املاک بر روی منطقه، و این‌که با چه درآمدی می‌توانید یک آپارتمان معمول تهیه کنید.

فقط با یک جستجوی ساده می‌توانید درکی از موضوعاتی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد املاک در بوستون است پیدا کنید و به دنبال آن موضوعاتی برای انجام بازاریابی محتوایی خود بیابید.

البته می‌توانید مستقیماً به وبلاگ مراجعه کنید و محبوب‌ترین پست‌ها را ببینید.

بررسی رقبا و استراتژی‌ محتوایی آن‌ها

تاکتیک دیگر، به ویژه اگر در مورد عادات مطالعه‌ی مخاطب خود مطمئن نیستید، این است که به روند بازاریابی محتوای رقبای  خود توجه کنید. اگر مخاطبان هدف مشابهی داشته باشید، شانس این که محتوایی که روی سایت آن‌ها خوب جواب می‌دهد، برای مخاطبان شما هم جذاب باشد، وجود دارد. پس ببینید چه چیزی تولید می‌کنند و چه چیزی واقعاً جواب می‌دهد. در این مورد هم می‌توانید از Buzzsumo برای بررسی وب‌سایتشان استفاده کنید و ببینید کدام مطالب عملکرد خوبی دارند.

بررسی سایت‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن فعالند

بعضی وقت‌ها ممکن است نتوانید بفهمید که مخاطبان شما کجای جهان آن‌لاین فعالیت می‌کنند. مشکلی نیست. رویکرد دیگر برای رسیدن به ایده‌های تولید محتوا این است که با یک سری کلمات کلیدی مانند صنعت یا شغل شروع کنید.

برای مثال، بیایید فرض کنیم مخاطبان هدف شما نمایندگان توسعه‌ی کسب‌وکار باشند. حالا به Quora بروید، که یک سایت محبوب سوال و جواب است که هر کسی می‌تواند سوال مطرح کند و از طرف جامعه کاربران پاسخ بگیرد. با اینکه هر کسی می‌تواند در این سوال و جواب‌ها شرکت داشته باشد، سردبیران در کاهش دادن شلوغی اضافه و بالا نگه داشتن کیفیت موفقنند.

بعد از جستجو کردن «نمایندگان توسعه‌ی کسب‌وکار»، Quora نتایجی را نمایش خواهد داد که شامل این کلمات کلیدی می‌شود، مانند، «چه شیوه‌های خوب و بدی برای پاداش دادن به نمایندگان توسعه‌ی کسب‌وکار وجود دارد؟» حتی بدون نگاه کردن به جواب‌ها هم می‌توان دیدی نسبت به چالش‌های معمول و سوالات افراد در این زمینه به دست آورد. خیلی باحاله، نه؟‫

موتورهای جست‌وجو چه می‌گویند؟

تعدادی ابزار و تکنیک بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود دارد که برای تولید ایده‌های محتوا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از مفیدترین‌ها کنسول جست‌وجوی گوگل (گوگل سرچ کنسول) است که قبلاً با نام گوگل وب‌مستر شناخته می‌شد. با فرض این‌که به درستی با دامنه‌ی شما تایید شده باشد، می‌توانید ببینید که کاربران از چه عباراتی برای جست‌وجو در گوگل استفاده کرده‌اند تا به وب‌سایت شما برسند، به همراه این که می‌توانید ببینید در هر موضوعی رتبه‌ی شما چه قدر است، حتی اگر در صفحه‌ی اول نتایج نباشد. این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند چون می‌تواند دقیقاً ببینید که کاربران چه واژه‌هایی را تایپ می‌کنند.

دو راه سریع دیگر برای استفاده از گوگل امکان تکمیل خودکار و جستجوهای مرتبط است. تکمیل خودکار زمانی است که هنگام تایپ کردن در نوار جستجو، گوگل عباراتی را به شما برای جستجو پیشنهاد می‌دهد. این «پیش‌بینی‌های جستجو» ممکن است شامل موضوعاتی باشند که به ذهن شما نرسیده. فرض کنیم شما به دنبال ایده‌های محتوا برای تعطیلات هستید. تایپ کنید «بهترین تعطیلات» و گوگل با عبارتی مثل «بهترین نقاط برای تعطیلات» یا «بهترین پیشنهادات برای تعطیلات» آن را کامل خواهد کرد.

جست‌وجوهای مرتبط در پایین صفحه‌ی نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود و پیشنهادات بیشتری می‌دهد. برای مثال فرض کنیم شما تایپ کنید «آیا خاک گربه سمی است؟» جست‌وجوهای مرتبط گوگل شامل «آیا خاک گربه برای انسان سمی است؟» یا حتی «آیا خاک گربه تجزیه‌پذیر است؟» خواهد بود.

همین‌طور که می‌بینید راه‌های زیادی برای رسیدن به ایده‌های محتوا به صورت فردی وجود دارد.

ایده پردازی با یک گروه

اول می‌توانید یک جلسه‌ی طوفان فکری برگزار کنید.

طوفان فکری می‌تواند راهی بسیار پربار برای تولید ایده‌های محتوای جدید و خلاقانه باشد. با دعوت کردن از اعضایی از تیم که در طول روز به محتوا فکر نمی‌کنند، می‌توانید ایده‌های جدیدی از دیدگاه‌های مختلف به دست آورید. صدها راه برای قالب‌بندی و برگزاری یک جلسه‌ی طوفان فکری وجود دارد. برای شروع تعدادی از بهترین روش‌هایی که در برگزاری تمامی جلسات طوفان فکری مشترک هستند را برایتان بازگو می‌کنیم.

کسی را انتخاب کنید تا جلسه را مدیریت کرده و موضوع جلسه را به وضوح تعیین کند

موضوعات جلسه می‌تواند شامل این موارد باشد: مشکلی که به دنبال حل آن هستیم چیست؟ جلسه چه قدر طول خواهد کشید؟ قوانین شرکت در بحث و… جلسات طوفان فکری بسیار سریع می‌توانند تبدیل به ملاقات‌هایی بی‌فایده شود اگر جهت‌دهی نداشته‌باشند. مطمئن باشید که کسی جلسه را مدیریت می‌کند و همه از دستورالعمل‌های او پیروی می‌کنند.

جوی ایجاد کنید که همه به راحتی ایده‌های‌شان را بیان کنند

خواستن این که همکاران ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارن می‌تواند راحت نباشد، به خصوص برای آن‌هایی که این کار را به طور منظم انجام نمی‌دهند. افراد خیلی سریع خجالتی می‌شوند، پس یخ جلسه را بشکنید.

می‌توانید با یک بازی ارتباط کلمات شروع کنید. مثلاً یک نفر با «سیب‌زمینی سرخ‌کرده» شروع می‌کند و نفرات بعدی کلمات مرتبط مانند «فرانسوی» یا «پنیر» را می‌گویند و بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که کلمه‌ی اول دوباره تکرار شود یا زمان تعیین شده‌ای بگذرد. ارتباطاتی که مردم برقرار می‌کنند، شگفت‌انگیز است! این راه خوبی برای گرم کردن قوه‌ی خلاقیت شماست.

از تخلیه‌ی ذهنی کمک بگیرید

تخلیه‌ی ذهنی زمانی اتفاق می‌افتد که به مدت زمان معین (که معمولاً بیشتر از دو تا سه دقیقه نیست) تمام افکاری که به ذهن‌تان می‌آید را می‌نویسید. اینجا هدف کمیت است و نه کیفیت. به جواب‌هایتان بیش از حد فکر نکنید یا خوب بودنشان را در نظر نگیرید. فقط در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را روی کاغذ بیاورید.

برای مثال، اگر برای یک تولیدکننده‌ی تجهیزات تهویه بنویسید، می‌توانید پیشنهاد کنید که تخلیه‌ی ذهنی در مورد تمام موضوعاتی باشد که هنگام فکر کردن به گرمایش  و تهویه مطبوع به ذهن می‌رسد. نتایج می‌تواند این موارد باشد: «نکاتی برای خنک نگه داشتن خانه‌تان در تابستان» یا «روش‌های سازگار با محیط زیست برای گرم کردن گاراژتان»

دقت کنید که این روش در مورد متخصصان و کسانی که چیزی در مورد موضوع نمی‌دانند به یک اندازه خوب عمل می‌کند.

هم‌چنین از استیکی نوت‌ها، وایت‌بورد و دیگر وسایل بصری برای ثبت ایده‌ها استفاده کنید. به خصوص استیکی نوت‌ها بسیار موثر هستند، چون دسته‌بندی آن‌ها بر اساس موضوع آسان است و می‌توان گرایشات و نظرات را تشخیص داد. ‫ایده‌های همه را امتحان کنید و نشان دهید، تا این فرایند دموکراتیک و شفاف به نظر برسد. ‫شما می‌خواهید این تجربه مثبت باشد تا افراد در ‫آینده تمایل برای انجام دوباره‌ی آن داشته‌باشند.

باید این را بدانید که «محدودیت، خلاقیت تولید می‌کند». پس حتماً محدودیت‌های زمانی سختگیرانه‌ای وضع کنید، هم برای مدت زمان جلسه، که بیشتر از یک ساعت نباشد، و هم برای تخلیه‌ی ذهنی. شما می‌توانید همیشه به افراد اجازه بدهید تا بعد از اتمام زمان نیز نظراتش خوبشان را بگویند، ولی مطمئن باشید که این موارد استثنا هستند.

در پایان یادتان باشد که هدف اصلی از طوفان فکری تولید ایده‌های جدید و غیرقابل منتظره است. شاید برای اصلاح و نقد آن‌ها فرصتی نباشد. پس اگر در پایان جلسه تنها یک دوجین ایده داشتید تا آن‌ها را بعد گسترش داده و بهبود ببخشید، کافی‌ست.

این هم از این. حالا شما فرایندی دارید که در ایده پردازی محتوایی کمک‌تان کند.

نوشته قسمت نهم | آشنایی با روش‌های ایده‌پردازی برای تولید محتوا اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *