ایموجی‌ها از کجا آمده‌اند؟ سفری به دنیای ایموجی‌های دوست‌داشتنی!

اگر در دنیای مجازی حضور داشته‌ باشید غیر ممکن است با این ایموجی‌های دوست‌ داشتنی آشنا نباشید، ایموجی‌هایی که جایگزین کلمات شده و احساسات ما را به طرف مقابل منتقل می‌کنند، در این مقاله از همیار آی‌تی قصد داریم به دنیای ایموجی‌ها سفر کرده و با تاریخچه‌ی جالب و کاربرد صحیح آن‌ها آشنا شویم.

شاید اگر به چندین سال پیش برگردیم خبری از ایموجی‌های امروزی نباشد، تنها کلمات و حروف بودند که در پیام‌ها رد و بدل می‌شدند، انتقال احساسات درونی انسان‌ها به سختی صورت می‌گرفت و برای نشان داده احساسات خود باید از کلمات زیادی استفاده می‌کردیم، اما امروزه با ارسال یک ایموجی ساده می‌توانیم طرف مقابل را متوجه احساسات درونی خود کنیم و شخص مقابل نیز به خوبی متوجه احساس ما خواهد شد.

بگذریم که در مواقعی به دلیل ارسال ایموجی‌های اشتباه یا برداشت نادرستی که از معنا و مفهوم ایموجی‌ها داریم به دردسر خواهیم افتاد!

تاریخچه‌ی جالب پیدایش ایموجی‌ها

با شکل‌گیری عصر دیجیتال افراد مختلفی از سرتاسر دنیا که هرکدام نیز زبان‌های متفاوتی داشتند به ارتباط با هم می‌پرداختند، اما از آنجایی که تنها زبان مورد استفاده‌ی مردم انگلیسی نبود باید استانداری به وجود می‌آمد تا رایانه‌ها به راحتی بتوانند کاراکترهای مختلف را نمایش داده و در برقراری ارتباط به مشکل نخورند.

از این رو نهادی برای استانداردسازی یونیکدها به وجود آمد، این گروه حروف و کارکتر‌های مورد استفاده در تمام زبان‌های دنیا را جمع آوری می‌کردند و یک یونیکد یکتا به آن اختصاص می‌دادند تا بدین ترتیب مشکل تبدیل و نمایش کاراکترهای مختلف در تمام کامپیوترهای موجود در دنیا حل شود، تقریبا پیشرفت خوبی کرده بودند تا به کشور ژاپن رسیدند!

در ژاپن مردم در پیام‌ها و مکالمات خود از شکلک‌های کوچکی استفاده می‌کردند که نام آن‌ها از ترکیب دو کلمه‌ی e یا 絵 (در زبان ژاپنی به معنای تصویر) و moji یا 文字 (در زبان ژاپنی به معنای کاراکتر) ساخته‌شده بود.

هنگامی که کنسرسیوم یونیکد به کشور ژاپن رسید مشاهده کرد که ژاپنی‌ها از ایموجی در مکالمات روزمره‌ی خود استفاده می‌کنند و تا حدودی به فرهنگ آن‌ها تبدیل شده است، به همین دلیل به مشکل برخوردند، آن‌ها می‌توانستند تنها حروف ژاپنی را به یونیکد اضافه کنند، اما در این صورت سایر افراد دنیا نمی‌توانستد این ایموجی‌ها را به درستی در دستگاه‌های خود مشاهده کنند، به همین علت به دنبال راه حل دیگری گشتند و آن را پیدا کردند!

اضافه کردن ایموجی‌ها به زبان یونیکد برای کل مردم جهان!

بدین ترتیب ایموجی‌ها در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی به سیستم یونیکد افزوده شده و از آن تاریخ به بعد سایر افراد جهان نیز با این شکلک‌های دوست داشتنی آشنا شدند!

چرا ایموجی‌ها در دستگاه‌های مختلف باهم تفاوت دارند؟

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که ایموجی‌ها در دستگاه‌های مختلف با اشکال متفاوتی نمایش داده می‌شوند، البته این به معنای متفاوت بودن ایموجی‌ها نیست، بلکه تنها ظاهر و نحوه‌ی نمایش آن‌ها در دستگاه‌های مختلف به شکل متفاوتی است.

اکثر سیستم‌عامل‌ها ایموجی‌های خاص خود را دارند، اگر دوست دارید بیشتر با این موضوع آشنا شوید می‌توانید به دانش‌نامه‌ی ایموجی‌ها در سایت EmojiPedia سری بزنید، به عنوان یک نمونه مثال می‌توانید تصویر زیر را مشاهده کنید که ایموجی لبخند را در سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف به شما نمایش می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید نحوه‌ی نمایش ایموجی‌ها در پلتفرم‌های مختلف کمی با هم تفاوت دارد، برای مشاهده‌ی سایر ایموجی‌ها نیز می‌توانید به سایتی که بالاتر به شما معرفی کردیم مراجعه نمایید.

ایموجی چه تفاوتی با استیکر دارد؟

خیلی از اطرافیان ما به درستی تفاوت‌های ایموجی و استیکر را ندانسته و آن‌ها را به جای هم به کار می‌گیرند، اما می‌دانیم که ایموجی به معنای کارکتر تصویری است که در متن پیام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استیکر مفهوم جدیدتری بوده و به عنوان یک تصویر جداگانه می‌تواند در مکالمات ارسال شود، استیکرها در متن پیام قرار نمی‌گیرند، اما جالب است بدانید بسیاری از افراد معنی ایموجی‌ها را نیز به درستی به کار نمی‌گیرند، به عنوان مثال می‌توانید برخی از ایموجی‌هایی که معمولا به اشتباه مورد استفاده قرار می‌گیرند را ببینید:

این ایموجی گریه نمی‌کند، بلکه نشان‌دهنده‌ی ناامیدی است!

برخی تصور می‌کنند این ایموجی به معنای مقدار کم است، اما اینطور نیست، این ایموجی یعنی OK

این ایموجی به معنای مراسم عبادی نیست، بلکه در مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهید از شدت خوشحالی بگویید: بزن قدش!

این ایموجی نشان‌دهنده‌ی معذب بودن یا اذیت شدن بابت انجام کاریست.

یعنی بفرمایید، در خدمتم

این ایموجی با هدف نشان دادن آغوش باز طراحی شده است.

نشان‌دهنده‌ی سکوت ناشی از ترس، نگرانی و هیجان.

این ایموجی نشان‌دهنده‌ی خنده‌ی معمولی نیست، بلکه زمانی استفاده می‌شود که از شدت خنده بر روی زمین می‌غلتید!

نشان‌دهنده‌ی رضایت و آرامش

هنگامی که می‌خواهید یک کار سخت با شرایط استرس‌زا را نشان دهید.

نشان‌دهنده‌ی یک چهره‌ی خنثی و بی‌تفاوت، در ایران هنگامی که از رفتار یا صحبت طرف مقابل قطع امید کرده‌ایم از این ایموجی استفاده می‌کنیم!

این ایموجی در زبان انگلیسی به معنای های‌فایو یا همان “بزن قدش” در فارسی است، اما عموما می‌بینیم برای دعا کردن و یا نشان دادن ارادت و تشکر از فرد مقابل به کار می‌رود.

جالب است بدانید این ایموجی نشان‌دهنده‌ی ابراز علاقه، دوست‌داشتن و بغل کردن است.

می‌دانستید این ایموجی به معنای خشم و نفرت نیست؟ بلکه نشان‌دهنده‌ی برتری شما نسبت به فرد مقابل است.

هنگامی که قصد دارید یک حرف غیر جدی بزنید می‌توانید از این ایموجی استفاده کنید.

نشان‌دهنده‌ی مرد متاسف، هنگامی که از حماقت شخصی احساس تاسف می‌کنید می‌توانید از این ایموجی استفاده کنید.

از این ایموجی می‌توانید زمانی استفاده کنید که قصد دارید شک و تردید و عدم اطمینان را به طرف مقابلتان نشان دهید.

حال که با معنا و مفهوم برخی از ایموجی‌های مورد استفاده‌مان آشنا شدیم، بد نیست نگاهی نیز به پرطرفدارترین ایموجی‌های مورد استفاده داشته باشیم.

پرطرفدارترین ایموجی‌های مورد استفاده در دنیا کدامند؟

طی تحقیقی که شرکت اپل انجام داده بود، به لیستی از ایموجی‌های پرطرفدار رسید، که در نمودار زیر قابل مشاهده هستند:

لیستی از پر استفاده‌ترین ایموجی‌ها توسط مردم جهان

اگر کمی بیشتر دقت کنیم می‌بینیم این ایموجی‌ها در کشور ما نیز تا حدودی جزو پرطرفداترین‌ها هستند، نظر شما در این باره چیست؟ از این ایموجی‌ها چقدر استفاده می‌کنید؟

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *