آموزش گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر

گوگل وب مستر و یا گوگل سرچ کنسول یک سرویس رایگان ارائه شده توسط گوگل است که این امکان را فراهم می‌کند تا شما بتوانید سایت خودتان را از نظر ایندکس گوگل آنالیز و در نتایج جستجوی گوگل، رتبه سایت خودتان را بهبود ببخشید و اطلاعاتی بسیار ارزشمند از وب سایت خود و افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند کسب کنید. این اطلاعات در جهت بهبود سئو سایتتان بسیار به شما کمک می‌کند. اطلاعاتی مانند اینکه چند نفر به صورت اورگانیک از سایت شما بازدید کرده‌اند؟ بازدیدکنندگان چگونه سایت شما را پیدا کرده‌اند؟ بیشترین بازدید از دسکتاپ می‌باشد و یا موبایل؟ و کدام صفحه از وبسایت شما پربازدیدتر می‌‌باشد؟ (توجه داشته باشید که سرچ کنسول فقط اطلاعات اورگانیک را می‌تواند به شما بدهد) و اطلاعات ارزشمند دیگری مانند یافتن و برطرف کردن خطاها، مشاهده نقشه سایت که در این مقاله برای شما شرح می‌دهم. در ابتدا لازم است سایت خود را در سرچ کنسول معرفی و تایید کنید. به این ترتیب به سرچ کنسول اجازه دسترسی به سایتتان را می‌دهید و آماده استفاده از ابزارهای آن خواهید شد.

اضافه و تایید کردن یک سایت در سرچ کنسول

اگر شما تا به امروز با گوگل سرچ کنسول کار نکردید لازم است قبل هر کاری سایت خود را در گوگل سرچ کنسول اضافه و تایید کنید.

اضافه کردن سایتتان در سرچ کنسول به گوگل می‌فهماند شما مالک سایت و یا یک کاربری هستید که اجازه دسترسی به اطلاعات از سایت را دارید. پس از آن، سرچ کنسول جزئیات بسیاری را از سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل این اطلاعات را در اختیار اشخاصی که اجازه دسترسی ندارند، قرار نخواهد داد. اضافه کردن یک سایت به سرچ کنسول بسیار ساده می‌باشد.

ابتدا در حساب کاربری سرچ کنسول خود لاگین کنید. بر روی دکمه Add property دکمه قرمز رنگ کلیک کنید و Url سایت خود را در فیلد مربوطه وارد کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

در ادامه از شما برای تایید سایتتان سوال خواهد شد. روش های مختلفی برای انجام آن هست.

اضافه کردن کد HTML به هدر سایت

در صورتی که با کد HTML کار کرده باشید این روش مناسب شما است.
ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

از داشبورد سرچ کنسول “Manage Property” را انتخاب کنید و تایید کنید. در صورتی که “HTML Tag” در روش ذکر شده مشاهده نشد بر روی “Alternate methods” کلیک کنید و “HTML TAG” را انتخاب کنید که کد مورد نیاز شما جهت تایید را به شما می‌دهد. آن را در تگ <head> سایت خود قبل از بسته شدن در قسمت هد دهید. پس از قرار گرفتن این کد در هد سایت و کلیک کردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسیده و دسترسی به سرچ کنسول برای شما باز خواهد شد. در صورتی که سایت شما تگ هد را ندارد می‌توانید یک تگ هد ایجاد کنید و کد مورد نظر را در آنجا قرار دهید.
روش‌های ثبت گوگل سرچ کنسول

آپلود کردن فایل HTML

در این روش یک فایل HTML به شما داده می‌شود. آن را آپلود نمایید و بدون ایجاد هیچ گونه تغییری در فایل فوق آن را در سایت خود آپلود کرده و سپس در سرچ کنسول دکمه verify را کلیک نمایید. در صورتی که کد HTML را از سایت خود پاک کنید، سرچ کنسول تایید شما را رد خواهد کرد.
ثبت به روش html

تایید با ارائه دهنده Domain

ارائه دهنده Domain شرکتی می‌باشد که شما Domain خود را از آن خریداری کرده‌اید. هنگامی که با استفاده از نام دامنه، سایت خود را در سرچ کنسول تأیید می‌کنید، نه تنها ثابت می‌کند که شما مالک دامنه اصلی هستید، بلکه همچنین تایید می‌کنید که تمام زیر دامنه‌ها نیز متعلق به شما هستند. این روش بسیار مناسب برای سایت‌های بزرگ می‌باشد. در صورتی که در لیست شرکت‌ها، نام شرکتی که از آن Domain خود را تهیه درج نشده است Other را کلیک کنید.
ثبت به روشه دامنه

اضافه کردن کد Google Analytics

روش دیگری که بسیار ساده نیز می‌باشد استفاده از اکانت گوگل آنالیتیکس برای ثبت سایت در گوگل و تایید سایت شماست. اگر از آمارگیر گوگل آنالیتیکس برای سایت خود استفاده می‌کنید و کد مربوط به آن در سایت شما قرار دارد، می‌تواند با انتخاب گزینه گوگل آنالیتیکس و فشردن دکمه Verify خیلی سریع سایت خود را تایید کنید. در این روش باید ابتدا کد HTML سایت را بررسی نمایید که کد گوگل آنالیتیکس در هد کد اصلی سایت قرارداده شده است. در غیر اینصورت باید به قسمت فوق انتقال دهید تا این روش اجرایی شود.

توجه داشته باشید که در صورتی ثبت سایت در گوگل وبمستر (سرچ کنسول) انجام می‌شود که اکانت گوگل آنالیتیکس خود را نیز با آدرس Gmail مشابه ساخته باشید.
از داشبورد سرچ کنسول “Manage site” را انتخاب کنید و سپس “Verify this site” را کلیک کنید. در صورتی که کد گوگل آنالیتیکس را از سایت خود پاک کنید، سرچ کنسول تایید شما را رد خواهد کرد و این روش عمل نخواهد کرد.
ثبت به روش گوگل آنالتیک

استفاده از Google Tag Manager برای پیاده سازی سرچ کنسول

در صورتی که از Google Tag Manager برای سایت خود استفاده می‌کنید یکی از راه‌های تایید سایت شما در سرچ کنسول خواهد بود. در این روش باید به ویرایش و مدیریت Google Tag Manager دسترسی داشته باشید. GTM  یا همان Google Tag Manager یک Tag management system است که کمک می‌کند به راحتی و بدون نیاز به دسترسی به کد برنامه، بتوانیم کد‌هایی را به سایت اضافه کنیم. در این روش باید کد HTML سایت را بررسی کنید که کد جاوای GTM در هد کد اصلی سایت و یا بلافاصله بعد از تگ <body> در هر صفحه از وب سایت که مد نظر شما می‌باشد قرار داده شده باشد. از داشبورد سرچ کنسول “Manage site” را انتخاب کنید و سپس “Verify this site” را کلیک کنید. در صورتی که کد  GTM را از سایت خود پاک کنید، سرچ کنسول تایید شما را رد خواهد کرد و این روش عمل نخواهد کرد.
ثبت به روش تگ منیجر

هنگامی که وارد  داشبورد سرچ کنسول شوید در ستون کناری سمت چپ تعدادی گزینه مشاهده می‌کنید. در ادامه عملکرد هر یک را شرح خواهم داد.

Search Appearance

در این بخش با ابزارهایی کار خواهیم کرد که خروجی آن را در صفحه نتایج گوگل خواهید دید و در واقع ظاهر نمایشی خود را در نتایج گوگل اینجا مشخص می‌شود.

Structured Data

ابزار گوگل استراکچر دیتا ابزار یا قاعده‌ای در نسل سوم وب است که بوسیله آن می‌توان به موتورهای جستجو بیشتر و بهتر فهماند که محتوای چیست و چه المان‌های اطلاعاتی را دارا می‌ب

در این بخش محتوایی که بر روی سایت ساختار مشخصی (عموما ساختار Schema رعایت شده است یا خیر) دارند و گوگل امکان دسترسی به آنها را دارد با خط آبی نمایش داده می‌شود و خط قرمز نشان می‌دهد که چه میزانی از این محتوا دارای نقص در ساختار خود است. با کلیک روی هر بخشی از نمودار لیستی از آدرس‌هایی که مشکل ساختاری دارند نمایش داده می‌شود. برای مثال ممکن است برخی مطالب نویسنده مشخصی نداشته باشند یا اینکه برای صفحاتی عنوان در نظر گرفته نشده باشد. ساختار به معنی آن است که در کدها دقت شود از تگ مناسب استفاده شود. برای مثال برای محصولات از تگ Product استفاده شود.
نمودار Structured data در سرچ کنسول

ابزار Data Highlighter در سرچ کنسول

Schema روشی است که در آن گوگل می‌تواند اطلاعات سایت شما را جذاب‌تر و به شیوه‌ای نو در نتایج جستجو نمایش دهد. در روش Schema کدی را به صفحه سایت خود اضافه می‌کنید و نوع داده‌هایی را که تمایل دارید در نتایج جستجو نمایش داده شود را در آن مشخص می‌کنید. به این اطلاعات Rich snippet گفته می‌شود. گوگل وبمستر ابزاری ارائه داده است به نام Data Highlighter  که بدون نیاز به اضافه کردن کد، با انجام تنظیمات می‌توانید Rich snippet به نتایج جستجوی صفحات وبسایت خود اضافه کنید. این اطلاعات در زیر Url سایت در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. جهت بررسی و اینکه آیا Rich snippet ها را روبات گوگل مشاهده کرده است و یا خیر از ابزار Structured data testing tool  استفاده می‌شود. Rich snippet ها در بهبود سئو در سایت تاثیر غیر مستقیم دارا هستند.

برای مثال، اگر صفحه‌ای از سایت شما شامل لیستی از وقایع (event) است، می‌توانید برای تگ کردن آن اطلاعات (نام، منطقه جغرافیایی، تاریخ و نظیر آن) از Data Highlighter استفاده کنید. با این کار بار دیگر که گوگل سایت شما را بررسی می‌کند، این اطلاعات در قالب Rich Snippet در نتایج جستجوی صفحات سایت شما پدیدار می‌شود.
روش data hilighter

Rich Cards

Rich Cards نیز فرمت جدیدی از نمایش اطلاعات در نتیجه جستجو گوگل هستند. تصویری نسبتاً بزرگ از مطالب جستجو شده را به همراه توضیحات خلاصه‌تر برای کاربران در نتیجه جستجوی آنها نمایش می‌دهد. اطلاعات در قالب مستطیل شکلی در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. گوگل سرچ کنسول در بخش Rich card به شما گزارش می‌دهد که چه تعداد ریچ کارت در سایت شما وجود دارد و آنها از چه نوعی هستند و همچنین گزارش ریچ کارت‌هایی که حاوی خطا هستند را نیز به شما ارائه می‌کند.
فعال سازی ریچ کاردها در سرچ کنسول

HTML Improvements

HTML Improvements در جهت بهبود سئو و در نتیجه برای کمک به شما در جذب کاربران خواهد آمد، بدین وسیله که به شما اشکالاتی مانند متا تگ توضیحات در صفحه، عنوان‌ها و این چنین اشکالاتی را گزارش خواهد کرد. رفع و بهبود این اشکالات می‎‌تواند کمک بسیار زیادی به شما برای راضی نگه داشتن کاربر و نگه داشتن وی در سایت شما داشته باشد و این موضوع، برای گوگل حائز اهمیت است. در نظر داشته باشید با رفع این موارد احتمال رتبه‌های بهتر در نتایج گوگل هم برای این صفحات افزایش پیدا خواهد کرد.
بهبود html

Accelerated Mobile Pages

AMP باعث افزایش سرعت لود شدن سایت در موبایل می‌شود. با توجه به افزایش بازدید کاربران از موبایل AMP می‌تواند باعث افزایش اعتبار سایت شما در میان کاربران و در نتیجه بهبود سئو سایت شما شود. AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری‌های موجود در وب ساخته شده است که به وسیله گوگل و توییتر انجام شده است، به برنامه نویسان کمک می‌کند صفحات HTML با حجم کم ایجاد کند. این کدها به راحتی در صفحات موبایل لود می‌شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب برای کاربران قابل مشاهده باشد.

در نظر داشته باشید اگر صفحه شما قابلیت AMP را داشته باشد در واقع از سرورهای گوگل به کاربران ارائه خواهد شد.

Search Traffic

Search Analytic

در این بخش کلمات کلیدی موجود در سایت شما لیست شده و نتایج حاصله از رفتار کاربران و کلمات کلیدی شما به صورت نموداری و جدول وار به شما نمایش داده می‌شود. با تحلیل این بخش می‌توانید به علایق کاربران خود در مورد کلمات کلیدی یافت شده توسط گوگل پی ببرید. در ضمن می‌توانید میزان بازدید صفحات، کشورها، دستگاه‌ها و همچنین میزان بازدید بر اساس نوع جستجو و محدوده زمانی را نیز بررسی کنید.
میزان سرچ و جستجو کلمات کلیدی

Links to Your Site

در صورتی که از بک لینک در جهت بهبود سئوی سایت خود استفاده کرده‌اید و یا در سایت‌های مختلف بک لینک قرار داده‌اید، توسط این ابزار این امکان را دارید آن ها مشاهده نمایید.
لینک‌های اشاره شده به سایت

Internal links

لینک‌هایی هستند که از یک صفحه در یک دامنه به صفحه دیگری در همان دامنه منتقل می‌شوند (لینک‌های درونی). آنها معمولا در ناوبری اصلی استفاده می‌شوند. با استفاده از این ابزار می‌توانیم لینک‌های داخلی در صفحات سایت را مشاهده نماییم.
لینک‌های داخلی

Manual Actions

این قسمت جریمه‌ای می‌باشد که توسط گوگل برخی از صفحات وب سایت ما در نظر گرفته است و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو خواهد شد. در این بخش لیست صفحاتی که شامل جریمه گوگل شده اند را می‌توانید مشاهده نمایید. گوگل در مقابل این موارد که از نظر سئو خطا می باشد صفحات وب سایت ما را جریمه خواهد کرد:

  • لینک غیر طبیعی به سایت شما
  • لینک غیر طبیعی از سایت شما به سایت‌های دیگر
  • سایت هک شده
  • محتوای بی کیفیت و کم ارزش
  • سایت اسپم
  • اسپم توسط کاربران (مربوط به بخش نظرات و فروم سایت)
  • کلمات یا بخش‌های مخفی و بمباران کلمه کلیدی
  • هاست‌های رایگان اسپم شناخته شده

International Targeting

International Targeting  هدف گذاری موقیت سایت در نتایج گوگل برای زبان و مکان (کشور) خاصی است. یعنی با استفاده از این قسمت می‌توانید موفقیت سایت خود را در کشور مورد نظر خود و زبان محبوب خود بیشتر نمائید. گوگل قصد دارد به هر فرد متناسب با زبانش نتایج مفیدتر بدهد.

Mobile Usability

در حال حاضر افرادی که توسط موبایل به جستجو در سایت‌ها می‌پردازند رو به افزایش است و ترافیک وب جهانی از موبایل رو به افزایش است و بازدیدکنندگان بازگشتی تمایل دارند در سایت‌هایی که در موبایل به صورت صحیح نمایش داده می‌شوند به جستجو بپردازند. در این بخش گوگل صفحاتی از سایت شما که با گوشی موبایل سازگاری ندارند را معرفی می‌کند. نمودار فوق میزان خطاهای موجود در سایت شما هنگام ورود کاربران با موبایل را نمایش می‌دهد.
راحتی کار در موبایل

Google Index

Index Status

ابزار فوق تعداد تمام صفحات ایندکس شده سایت را در طول زمان نمایش می‌دهد.

Blocked Resources

لیستی از منابعی را که در فایل robots.txt عمدا و یا سهوا بسته‌ایم را نشان می‌دهد. در صورتیکه این فایل منبع به منظور بارگذاری یا نمایش سایت یکی از منابع اصلی باشد در ایندکس صفحه خدشه وارد شده و احتمالا آن صفحه ایندکس خوبی نخواهد داشت.

Remove URLs

در صورتیکه گوگل صفحاتی را ایندکس کرده باشد که شما دیگر به آن‌ها نیاز ندارید یا گوگل به اشتباه آن‌ها را دریافت کرده است. بوسیله این ابزار می‌توانید درخواست حذف آن ایندکس را به گوگل بدهید.

Crawl

Site Errors

هیچ شخصی تمایل ندارد در سایتش خطا وجود داشته باشد ولی گاهی از این خطاها مطلع نمی‌شویم تا زمانی که فردی به ما اطلاع دهد. قبل از اینکه شخصی دیگر ما را از خطاها مطلع کند سرچ کنسول شما را از خطاهای موجود در سایتتان آگاه خواهد کرد.

در بخش Crawl Errors سرچ کنسول گوگل آدرس صفحاتی از سایت شما را نشان می‌دهد که روبات‌های گوگل توانایی وارسی و خزیدن در آن ها را نداشته و یا در باز کردن این صفحات با یکی از خطاهای http مانند ۴۰۴،۵۰۳ و یا ۵۰۰ روبرو می‌شود.

Crawl Stats

در این بخش فعالیت اسپایدرها (Google’s web crawling bot) در ۹۰ روز اخیر بر روی سایت شما نمایش داده می‌شود.

Fetch as google

در صورتی که تغییراتی در سایت ایجاد کرده‌اید جهت ایندکس شدن سریعتر تغییرات توسط گوگل از این ابزار استفاده کنید تا گوگل صفحه شما را زودتر در صف ایندکس قرار دهد. برای مثال با این ابزار تغییراتی در on page و محتوای سایت و یا تگ های title به سرعت در نتایح جستجو قابل مشاهده می‌شوند.
در ستون سمت چپ پس از انتخاب Crawl  گزینه Fetch as Google را انتخاب کنید.
Fetch as google

صفحه زیر برای شما باز خواهد شد:
مرحله دوم Fetch as google

آدرس  صفحه مورد نظ را در فیلد مربوطه وارد کنید. گزارشی مختصر از صفحه ایندکس شده به شما ارائه خواهد کرد. توجه داشته باشید در صورتی که url  مورد نظر با www  شروع نمی‌شود آن را ننویسید. گزینه Crawl Only This URL مشخص می‌کند تنها آدرسی که آن را معرفی کرده‌اید مورد بررسی و ایندکس قرار بگیرد با انتخاب گزینه Crawl This URL and its Direct Links  بررسی کامل صفحه و تمام صفحاتی که از داخل آن می‌توان به آنها دسترسی داشت مورد بررسی قرار بگیرد. گوگل اکنون اطلاعات جدید را به ربات‌های جستجوی خود ارسال کرده است و تغییرات هرچه سریعتر در Google نمایش داده خواهد شد.

Robots.txt

داشتن یک وب سایت بدین معنا نمی‌باشد که شما تمایل دارید تمام محتوای آن توسط ربات‌های موتور جستجو قابل دسترسی باشند. عملکرد فایل Robots.txt در محدود کردن دسترسی ربات‌های موتور جستجو از جمله گوگل به محتوای سایت شما است. در صورتی که شما تمایل دارید اطلاعاتی را از دسترس موتورهای جستجو خارج کنید، می‌توانید با استفاده از Robots.txt براحتی این کار را انجام دهید.  برای ایجاد فایل Robots.txt ابتدا شما باید به هاست دسترسی داشته باشید و این فایل را در ریشه اصلی آن بسازید. اگر به هر دلیلی شما به هاست دسترسی نداشته باشید می‌توانید با قرار دادن تگ‌های متا در هدر هر صفحه دسترسی ربات‌های گوگل را به آن محدود نمایید. جهت افزایش سرعت Crawl ما می‌توانیم دسترسی ربات گوگل به برخی صفحات را که محتوای آن تاثیری در سئو سایت ندارد را ببندیم. برای تست فایل Robots.txgt کافی است در بخش انتهایی یک نوع از ربات‌های گوگل را انتخاب کنید و با فشردن دکمه Test نتیجه سنجش و میزان دسترسی ربات‌ها به هر یک از این آدرس ها به شما نمایش داده خواهد شد.
تست دسترسی‌ها توسط Robots.txt

SiteMap

Sitemap فایل‌هایی هستند که در آن آدرس صفحات سایت لیست می‌شود و به موتورهای جستجوگر و خزنده وب اطلاعات مهمی در مورد نحوه ساختار آدرسی سایت و نوع محتوای موجود در آن را می‌دهد. با ارائه Site map به سرچ کنسول، کار گوگل را برای انجام آنالیز سایتتان آسانتر خواهید کرد. برای ارائه sitemap  در سرچ کنسول مراحل زیر را انجام دهید:

از داشبورد سرچ کنسول از ستون سمت چپ گزینه crawl  و در زیر آن گزینه sitemap  را انتخاب کنید.
نقشه سایت

سپس گزینه “Add/Test Sitemap” را کلیک کنید.
ثبت نقشه سایت

در ادامه در فیلد مشخص شده وارد کنید : “system/feeds/sitemap”
نمونه ثبت نقشه سایت

تبریک می‌گویم. Sitemap شما اکنون در سرچ کنسول ارائه شده است.

مراجع:

https://yoast.com/tag/webmaster-tools
https://moz.com/learn/seo
https://moz.com/blog/a-beginners-guide-to-the-google-search-console

نوشته آموزش گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *