سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟


معمولاً در نخستین گام‌های آشنایی با موتورهای جستجو و مباحث مربوط به سئو، دو اصطلاح را زیاد می‌خوانید و می‌شنوید: سئو داخلی و سئو خارجی.

این درس به تعریف و توضیح این دو اصطلاح اختصاص یافته است.

لازم به تأکید است که برای تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی درس‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده و خواهد شد. بنابراین درس حاضر، صرفاً به توضیح چهار نکته محدود شده است:

  • آیا فهرست معتبری از فاکتورهای مهم در سئو وجود دارد؟
  • طبقه‌بندی فاکتورها و تکنیک‌های سئو
  • تعریف سئو داخلی سایت
  • تعریف سئو خارجی سایت

آیا فهرست معتبری از فاکتورهای مهم در سئو وجود دارد؟

کافی است با عبارت SEO Ranking Factors در گوگل جستجو کنید تا ده‌ها هزار مطلب و نوشته در این زمینه پیدا کنید (مثلاً فهرست Backlinko).

همان‌طور که در تاریخچه سئو و موتورهای جستجو توضیح دادیم، الگوریتم‌های جستجو، خصوصاً موتور جستجوی گوگل، به تدریج از شکل ساده‌ی مکانیکی (در حد بررسی کلمات کلیدی) به الگوهای بسیار پیچیده‌ی هوشمند و تطبیق‌پذیر رسیده‌اند.

به این معنا که کسی که به سراغ جستجو با گوگل می‌رود، با یک ماشین یادگیرنده‌ی قدرتمند رفته که با هر سرچ کاربران، نسبت به لحظه‌ی قبل، هوشمند‌تر می‌شود و خود را با شرایط محیطی جدید (شامل محتوای وب و نیازهای کاربران) بیشتر و بهتر تطبیق می‌دهد.

طبقه‌بندی فاکتورها و تکنیک‌های سئو

با توجه به تعداد و تنوع فاکتورهایی که به نظر می‌رسد در سئو مهم هستند، لازم است که آن‌ها را طبقه‌بندی کنیم تا استفاده از این فاکتورها و به‌کارگیری‌شان ساده‌تر باشد.

این نوع طبقه‌بندی‌ها کاملاً سلیقه‌ای هستند و شما هم بسته به تجربه‌ی خود می‌توانید طبقه‌بندی مناسبی را طراحی کنید و به‌کار بگیرید.

مثلاً ما در متمم دو نوع طبقه‌بندی داریم:

  • فاکتورهای ساختاری در مقابل فاکتورهای محتوایی (که طبیعتاً بر اساس آن‌ها، تکنیک‌های ساختاری و تکنیک‌های محتوایی هم شکل می‌گیرند).
  • فاکتورهای سئوی تولید محتوا در مقابل فاکتورهای سئوی بازسازی و بازآفرینی محتوا (که این‌ها هم طبیعتاً تکنیک‌های خودشان را به همراه می‌آورند).

اما در میان انواع دسته‌بندی‌های قابل تصور، یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دسته‌بندی‌ها، تقسیم اصول و تکنیک‌های سئو به دو دسته‌ی سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) است که در ادامه هر یک را به صورت بسیار مختصر تعریف می‌کنیم (+/+).

تعریف سئو داخلی

سئو داخلی را به زبان ساده می‌توان به این صورت تعریف کرد:

وقتی از سئوی داخلی یا On-page SEO حرف می‌زنیم، منظورمان کار کردن روی همه‌ی اصول، ابزارها و تکنیک‌ها در وب‌سایت خودمان است؛ یعنی جاهایی که اختیار و کنترل کامل روی آن‌ها داریم.

پس مثلاً وقتی روی عنوان اصلی مطلب و عناوین فرعی، کلمات کلیدی به‌کار رفته در متن، لینک سازی داخلی، آدرس URL، ساختن یک سنگ زیربنا (Cornerstone)، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت وقت می‌گذارید، مشغول بهینه سازی داخلی سایت یا On-page SEO هستید.

تعریف سئو خارجی

احتمالاً با توضیحاتی که درباره‌ی سئو داخلی سایت ارائه شد، تعریف سئو خارجی سایت را حدس می‌زنید:

وقتی از سئوی خارجی یا Off-page SEO حرف می‌زنیم، منظورمان تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نگاه دیگران است؛ یعنی جاهایی که معمولاً اختیار و کنترل کامل روی آن‌ها نداریم.

اگر در تعدادی از شبکه های اجتماعی اکانت ساخته‌اید و می‌خواهید با استفاده از الگوی هاب و اسپوک (قطب و اقمار) ترافیک را از جاهای دیگر به وب‌سایت خود بیاورید و از طرفی، به گوگل هم نشان دهید که در فضاهای دیگر هم سایت و مطلب شما اشاره شده، می‌توانید این فعالیت‌ها را بخشی از سئوی خارجی تلقی کنید.

هم‌چنین اگر در وبلاگ و سایت‌های دیگران کامنت می‌گذارید و به مطالب خودتان لینک می‌دهید؛ یا مطالبی را به عنوان مهمان در وبلاگ دوستان‌تان منتشر می‌کنید (تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوشته‌هایتان اشاره شود)، باز هم در حال بهینه سازی سایت با تکنیک‌های سئو خارجی هستید.

توجه داشته باشید که تفاوت سئو داخلی و سئوی خارجی صرفاً در این است که تلاش‌ها در کدام قلمرو (داخل سایت یا بیرون آن) انجام می‌شود. اما در نهایت، همه‌ی آن‌ها از جنس بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو هستند.

بنابراین، با وجودی که حرف زدن از تأثیر نسبی این دو دسته تکنیک، منطقی و قابل درک است، اما باید همواره به خاطر داشته باشیم که سئو داخلی و سئو خارجی مکمل یکدیگر هستند و موتورهای جستجو چنین تفکیکی را قائل نیستند و این بحث، صرفاُ یک طبقه بندی است.

همان‌طور که در ابتدای درس اشاره شده، این مطلب صرفاً در حد معرفی دو اصطلاح سئو داخلی و سئو خارجی بود و قرار نبوده در آن، به جزئیات تکنیکی بپردازیم. تکنیکهای سئو داخلی و خارجی در درس‌های مستقل، مطرح شده و در آینده نیز تکمیل‌ خواهد شد.

بنابراین:

  • اگر دیدگاهی مطرح می‌کنید، بر اساس قوانین کامنت‌گذاری، وارد جزئیات تکنیکی که به درس‌های آتی مربوط هستند نشوید و نکات کلی‌تر را مطرح کنید.
  • همواره به تجربیات خودتان (و نه مطالب پراکنده در وب) ارجاع بدهید و مشخصاً بگویید که در کدام سایت و سئوی کدام مطلب، چه کاری انجام داده‌اید و چه نتیجه‌ای گرفته‌اید.

سری مطالب حوزه SEO چیست

The post سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *