رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

تصور کنید به صورت آزمایشی معلم یک کلاس ۲۰ نفره هستید و شرط استخدام شما این باشد که از بین این ۲۰ دانش‌آموز فقط یک نفر که توانایی و استعدادهای برتری نسبت به بقیه دارد را شناسایی کنید. چه روشی برای پیدا کردن فرد برتر مفید خواهد بود؟ آزمون خیلی سخت آخر سال؟ اگر همه یا چند نفر نمره یکسان بگیرند چه؟ چه شاخص‌هایی می‌توان برای استعداد تعیین کرد؟ وضعیت گوگل هم مشابه این معلم بیچاره است. گوگل باید در هر ثانیه میلیون‌ها صفحه‌ها را بررسی کند و هزاران فاکتور را در نظر بگیرد تا متوجه شود که سایت برتر، کدام است!

حالا فرض کنید رقابت آنقدر شدید شده که چندین سایت مختلف با کلمات کلیدی یکسان کاملاً در یک سطح قرار گرفته‌اند؛ الان گوگل باید چه کار کند؟

اینجا دیگر نه فامیل‌بازی جواب می‌دهد، نه رشوه دادن به گوگل!

در چنین شرایطی، گوگل آنقدر سایت شما و دیگر سایت‌های مشابه‌تان را می‌رقصاند، تا بهترین تصمیم را بگیرد! شاید بپرسید که رقص گوگل اصلاً یعنی چه و چطور گوگل با رقصاندن سایتمان نتیجه‌گیری می‌کند؟

ما در این مقاله به طور مفصل به بحث رقص گوگل پرداخته‌ایم؛ گوگل دنس قدیمی و جدید را مقایسه کرده‌ایم؛ تاثیر گوگل دنس روی سایت‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم و تمام نکاتی را که سایت شما لازم دارد تا در این رقابت نفس‌گیر پیروز شود گفته‌ایم.

پیشنهاد میکنم اگر عاشقِ دنیای گوگل، رقص و مسابقه‌های هیجان‌انگیز و رقابتی هستید، تا پایان این مقاله با ما باشید.

گوگل دنس یا رقص گوگل چیست؟

گوگل دنس یا همان رقص گوگل (Google Dance) یکی از روش‌هایی است که گوگل، برای به چالش کشیدن نتایج جستجو و انجام بهترین رتبه‌بندی (Ranking) استفاده می‌کند.

آیا رقص گوگل الگوریتم است؟

آیا-رقص-گوگل-یک-الگوریتم-محسوب-میشودرقص گوگل یا همان گوگل دنس جزو الگوریتم‌های معروفی مثل گوگل پاندا، گوگل پنگوئن و مرغ مگس‌خوار محسوب نمی‌شود.

اگر از نظر فنی و موشکافانه نگاه کنیم، بله همین بالا و پایین کردن هم یک الگوریتم پیچیده است اما بیشتر کارشناسان سئو آن را در فهرست آپدیت‌های بزرگ الگوریتم گوگل قرار نمی‌دهند.

بعضی‌ها اعتقاد دارند که گوگل دنس همان دوره زمانی ۳-۱۵ روزه است که سایت‌ها بالا و پایین می‌شوند؛ بعضی‌های دیگر هم اعتقاد دارند که گوگل دنس بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل است.

اما اگر نظر من را بخواهید، می‌گویم که اصلاً هیچکدام از این‌ها مهم نیست؛ مهم این است که بدانیم رقص گوگل چگونه عمل می‌کند و چطور باید سایتمان را برای آن آماده کنیم. فقط بد نیست بدانید که گوگل از سال ۲۰۰۳ شروع به استفاده از این روش برای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها کرده و در سال ۲۰۱۴ پتنت (حق امتیاز) آن را به ثبت رسانده است.

رقص گوگل در عمل چطور کار می‌کند؟

به زبان خیلی ساده، گوگل با بالا آوردن موقتی یک سایت یا محتوای تازه به آن فرصت می‌دهد تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار گیرد. واکنش کاربران (از جمله کلیک روی لینک، اسکرول کردن صفحه، زمان ماندن در صفحه، نرخ پرش و…) در دوره‌ای که این سایت بالا است به دقت زیر نظر ربات‌های گوگل قرار می‌گیرد و اگر این محتوای تازه توانست کاربران را راضی کند، رتبه آن ارتقا پیدا می‌کند. اگر نه، به سر جای اول خود یا حتی پایین‌تر سقوط می‌کند.

گوگل با این روش از کاربران کمک می‌گیرد، تا محتوایی را که شایستگی دیده‌ شدن دارد بشناسد و جایگاه بهتری را به آن اختصاص دهد.

اگر ۳۰ مطلب مشابه با کلید واژه یکسان وجود داشته باشد، الگوریتم‌های پیشرفته گوگل شروع به رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اصلی می‌کند اما در عین حال این ۳۰ نتیجه جستجو در دوره‌های زمانی متغیری و برای تعداد محدودی از کاربران بالا و پایین می‌شوند.

تاثیر-گوگل-دنس-در-نتایج

اگر مطلبی با عنوان جذاب‌تر تحت تاثیر رقص گوگل به صورت موقت به صفحه اول نتایج رسید و سپس تعداد کلیک بالایی را جذب کرد و بعد از آن هم کاربران زمان بیشتری را در آن صفحه ماندند، گوگل متوجه می‌شود این مطلب لیاقت کسب رتبه بالاتر را دارد.

برعکس این امر نیز صادق است. اگر سایتی موقتاً رتبه خوبی در گوگل بگیرد و با استقبال خوب کاربران مواجه نشود، به زودی به همان جایگاهی که داشت (یا حتی کمتر از آن) برمی‌گردد.

تاثیر رقص گوگل بر جهان جستجو

در ابتدا گوگل خیلی کار سختی برای رتبه‌بندی نداشت. هر عبارتی که جستجو می‌شد را با عنوان و تراکم کلیدواژه در متن مطابقت می‌داد و در نهایت هم نگاهی به بک‌لینک‌ها می‌انداخت.

حدس می‌زنید چه اتفاقی ‌افتاد؟ حدس شما کاملاً درست است! اینطوری همه سعی می‌کردند صفحاتی بی‌محتوا و بی‌ارزش بسازند که تا خرخره از کلیدواژه پر شده و بدتر از آن، از چندین سایت بی‌ارزش هم بک‌لینک گرفته است! خیلی‌ها وقتی از این گاگول بازیِ گوگل خبردار شدند شروع کردند به دست انداختنش و یک شبه رفتند زنبیل‌هایشان را گذاشتند در رتبه‌های یک گوگل.

keyword-stuffing

هنوز هم از این سایت‌ها می‌بینید؟

گوگل وقتی این وضعیت را دید دست‌ به کار شد و بدون این که جیکش را دربیاورد شمشیرش را تیز کرد تا سر وقت به سراغ تک‌تک این زنبیل به‌دست‌ها برود.

سایت‌های زیادی در سال‌های قبل از ۲۰۰۳ یعنی قبل از آپدیت کسندرا (Cassandra)، فلوریدا و بوستون گوگل، با همین روش‌های کثیف به راحتی رتبه می‌گرفتند.

آپدیت بوستون، اولین به‌روزرسانی از به‌روزرسانی‌های ماهانه‌ای بود که گوگل قولش را داد اما بعدها ترجیح دادند زمان‌بندی دقیقی تعیین نکنند. نوسان در نتایج جستجو درست بعد از بروزرسانی بوستون شروع شد امانوسان در نتایج جستجو یا گوگل دنس در آن سال‌ها دلایل دیگری هم داشت که در ادامه روشن می‌شود.

به‌روزرسانی کسندرا یک حمله تمام عیار به لینک‌سازی با روش‌های اسپم و بعد از آن فلوریدا طوفانی بود که به جان سایت‌های استفاده کننده از روش اشباع کلیدواژه (keyword stuffing) افتاد.

سه به‌روزرسانی گفته شده برای مقابله با روش‌های کلاه‌سیاه سئو در حد نشان دادن شمشیر بودند اما به‌روزرسانی‌های بزرگ بعدی سئودان‌های زرنگ‌نما را با کاتانا تکه‌تکه کرد.

گوگل حالا از شاخص‌های مبتنی بر رفتار کاربر استفاده می‌کند

رابطه-گوگل-با-رفتار-کاربران

امروزه شاخص‌هایی مثل نرخ پرش، میزان اسکرول کردن صفحه، تعامل کاربر با بخش‌های دیگر سایت، به اشتراک‌گذاری و ده‌ها شاخص دیگر روی رتبه‌ای که یک صفحه یا سایت در نتایج جستجو به دست می‌آورد تاثیر می‌گذارند.

اکثر شاخص‌های جدید گوگل مبتنی بر تعامل و رفتار کاربران است پس به همین دلیل است که جلب رضایت کاربران را باید در اولویت اول قرار داد.

گوگل دنس قدیم و گوگل دنس جدید

گفتیم که گوگل قدیم به نسبت ساده‌تر بود و به راحتی فریب می‌خورد. در سال‌های نه چندان دور هر بار فهرست کردن (index) همه وبسایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در سرورهای گوگل تقریباً ۳۶ روز زمان نیاز داشت. تغییرات در رتبه‌بندی بعد از این دوره‌های ایندکس کردن به وضوح قابل مشاهده بودند. مثلاً یک صفحه ۳۶ روز در رتبه ۲ می‌ماند، اما در ایندکس بعدی و یک شبه به زمین‌های خاکی لیگ دسته سه سقوط می‌کرد!

گوگول در سال 1998

به این دوره‌های به‌روزرسانی‌ گسترده در ایندکس پایگاه داده گوگل و رتبه‌بندی دوباره، به اصطلاح رقص گوگل می‌گفتند.

از ماه اوت سال ۲۰۰۳ به بعد دیگر خبری از رقص گوگل به معنای بروزرسانی گسترده در پایگاه داده نیست اما در عوض گوگل دنس یک مفهوم جدید پیدا کرد.

حالا ایندکس شدن وبسایت‌ها به شیوه‌ای هوشمندتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. الگوریتم‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و رفتار کاربران بیش از گذشته روی رتبه‌بندی نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد.

رقص گوگل جدید دیگر به معنای تغییرات دوره‌ای همزمان با بروزرسانی دیتابیس سرورهای گوگل نیست. گوگل دنس جدید یک فرصت‌‌سازی عمدی برای دیده شدن همه است.

یک مثال از نتیجه خوب و بد رقص گوگل

فرض کنید در فروشگاه اینترنتی خود به تازگی فروش کالایی را شروع کرده‌اید و از نظر قیمت، پشتیبانی، محتوا و سئو چیزی کم نگذاشته‌اید.

با گذشت چند ماه از شروع فروش و تلاش برای به‌روزرسانی منظم وبلاگ و صفحات مختلف سایت متوجه می‌شوید که رتبه سایت شما در کلیدواژه‌های اصلی مورد نظر چنگی به دل نمی‌زند. مثلاً سایت شما در صفحه چهارم نتایج جستجو دیده می‌شود و بازیگران بزرگ بازار در صفحه اول جا خوش کرده‌اند.

اگر از وجود رقص گوگل خبر نداشتید همینجا دست از کار می‌کشیدید و بعد از بدوبیراه گفتن به گوگل می‌رفتید سراغ باز کردن مغازه سر چهارراه!

اگر اصول اولیه سئو را رعایت کردید، این مشکل می‌تواند صاحب خبری خوب یا بد باشد.

خبر خوب این که فروشگاه اینترنتی شما همیشه در صفحه ۴ نیست. گوگل بعضی وقت‌ها به فروشگاه شما رتبه بهتری می‌دهد تا آن را توسط کاربرانش محک بزند. شاید رقبای این فروشگاه بسیار قدرتمند و قدیمی باشند اما نباید نگران بود چون گوگل به همه فرصت خواهد داد.

تلاش برای بهبود و شتاب‌زده عمل نکردن بهترین کار ممکن در این وضعیت است.

خبر بد این که شاید در ماه‌های گذشته چندین بار در معرض رقص گوگل بوده‌اید. گوگل فهمیده‌ است کاربرها علاقه‌ای به فروشگاه شما ندارند و رتبه فعلی که به دست آورده‌اید نتیجه گوگل دنس است.

در این حالت به دنبال ایرادها بروید و سریع‌ درستشان کنید.

توجه: به کمک ابزارهای آنالیز می‌توان از این تغییرات در رتبه‌بندی و بالا و پایین شدن سایت‌ها آگاه شد. تغییرات موقتی (حدود چند روز) و پر نوسان حاکی از رقص گوگل است و اگر بعد از این نوسان‌ها یک ثبات نسبی مشاهده کردید، یعنی جایگاه فعلی تا مدتی تغییر نخواهد کرد.

رقص گوگل تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

صدها عامل مختلف روی رتبه سایت‌ها تاثیر می‌گذارند. بعضی مثل کمیت و کیفیت بک‌لینک، توجه به نکات اصلی سئو و مطابقت محتوا با نیاز کاربران تاثیر بیشتری دارند و بعضی دیگر تاثیر بسیار کمتری دارند. رقص گوگل یک به‌روزرسانی بزرگ در الگوریتم نیست که بر اساس آن بتوان گفت چه فاکتورهایی تاثیر بیشتری پیدا کردند یا چه عواملی باعث کاهش رتبه می‌شوند.

رقص گوگل در واقع یک روش برای محک زدن محتوا از نگاه کاربران است. به همین دلیل است که از دیدن وبسایت‌هایی با طراحی و رابط کاربری ضعیف یا بدون رعایت نکات اولیه سئو در صفحه اول نتایج گوگل نباید تعجب کرد.

با نگاه منصفانه می‌توان فهمید که محتوای همین سایت‌ها چقدر برای کاربران کاربردی و جذاب بوده است.

هر اندازه که محتوا و عوامل دیگر مثل تجربه کاربران از سایت بهتر باشد‌، رقص گوگل باعث بهبود رتبه می‌شود یا بالعکس هرچه محتوا ضعیف و تجربه کاربران از مراجعه به سایت بدتر باشد رقص گوگل رتبه پایین‌تری خواهد داشت.

 رقص گوگل چقدر طول می‌کشد؟

این دوره امکان دارد چند روز تا چند ماه طول بکشد. هیچ عدد و رقم دقیقی درباره دفعات یا مدت زمانی که گوگل نتایج جستجو را بالا و پایین می‌کند وجود ندارد. اگر از رتبه فعلی محتوای سایت خود راضی نیستید کافی است آنها را بروزرسانی کنید و منتظر بمانید ربات‌های خزنده گوگل متوجه تغییرات شوند. به همین راحتی رقص شروع می‌شود!

هرچه بروزرسانی، تازگی محتوا، بک‌لینک‌سازی و به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، نوسان رتبه بیشتر خواهد بود.

اگر تجربه ایجاد یک سایت جدید را داشته باشید این وضعیت برای شما آشناست. تا مدتی امکان دارد یک سایت جدید برای چند روز در صفحه اول دیده شود و چند روز بعد در صفحه هفتم مشاهده شود. البته در نظر داشته باشید که این مصداق در صورتی صحیح است که سایر عوامل را به صورت پیش‌فرض دخالت ندهیم.

تاثیر-رقص-گوگل-در-رتبه-بندی-و-رنکینگ-نتایج

نکته مهم: دستیابی به رتبه بالا به معنای رسیدن به نقطه امن و با ثبات دائمی نیست. هر رقیب دیگری می‌تواند با تحلیل درست و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت عملکرد بهتری داشته باشد. باقی ماندن در رتبه بالا نیازمند تلاش مداوم در شناسایی رقبا، بروزرسانی و رعایت ده‌ها نکته مختلف سئو است.

کدام وبسایت‌ها بیشتر تحت تاثیر رقص گوگل دارند؟

متخصصین گوگل درباره این موضوع هیچ اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کنند اما تجربه وبمسترها و کارشناسان سئو نشان می‌دهد سایت‌هایی که وضعیتی مثل موارد زیر دارند بیشتر دچار گوگل دنس می‌شوند.

  • سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند و به سرعت در حال توسعه هستند.
  • سایت‌هایی که محتوایی با کلمات کلیدی جدید و کم رقابت منتشر می‌کنند.
  • سایت‌هایی که لینک‌سازی سریع و ناگهانی انجام داده‌اند.

چطور می‌توان در دوره رقص گوگل رتبه بالاتر گرفت؟

پاسخ به این سوال فقط یک جمله یا کلمه نیست اما می‌توان گفت تحلیل رقبا مهم‌ترین کاری است که باید انجام داد. یعنی ببینید رقبا چه چیزهایی دارند یا چه چیزهایی ندارند.

استفاده از ابزارهای تحلیل و آمارگیری گوگل یعنی گوگل وبمسترتولز و گوگل آنالیتیکس کمک زیادی به پیدا کردن نقاط ضعف و قوت می‌کنند.

دانستن و عمل کردن به چند نکته زیر هم می‌تواند کمک زیادی به کسب رتبه بالاتر بعد از گوگل دنس کند.

  • از عنوان‌های جذاب و ترغیب کننده استفاده کنید
  • توضیحات متا را جدی بگیرید
  • استفاده از ایموجی در عنوان می‌تواند جلب توجه کند
  • لینک‌‌سازی داخلی را به درستی انجام دهید تا نرخ تعامل بیشتری به دست آورید
  • در تهیه محتوا همیشه راضی کردن کاربران را در اولویت قرار دهید

چرا رتبه صفحات سایت من همواره در حال بالا و پایین شدن است؟

دوباره چالشی را که در مقدمه گفته شد یادآوری کنید. کلاس ۲۰ نفره که قرار است یک دانش‌آموز برتر در آن انتخاب شود. بعد از دانستن این که رقص گوگل چیست حالا می‌دانیم که برای پیدا کردن دانش‌آموز برتر باید چالش‌های مداوم و متنوعی را طراحی کرد تا استعدادهای مختلف در زمان‌ها و شرایط متفاوت ظاهر شوند.

اگر یک درصد هم احتمال این وجود داشته باشد که ۱۰ نفر در این کلاس در یک سطح ظاهر شوند و امکان رتبه‌بندی درست بین‌ آن‌ها وجود نداشته باشد، پس باید چندین آزمون سخت‌تر و متنوع‌تر در رشته‌های مختلف برگزار کرد.

یکی از دلایل نوسان رتبه در نتایج جستجو می‌تواند همین موضوع باشد. یعنی رقابت در کلیدواژه مورد نظر شدید نیست و بقیه هم در سطحی مساوی قرار دارند.

در این شرایط رتبه‌بندی دقیق سخت‌تر می‌شود. بالا و پایین شدن مداوم در رتبه‌بندی به این معنی است که هنوز هیچ‌کدام از نتایج نتوانسته‌اند در وهله اول رضایت کاربران و در وهله دوم رضایت گوگل را به دست بیاورند.

چنین وضعیتی مثل آب گل‌آلود است. یک کارشناس سئو به راحتی می‌تواند نوک قله را فتح کند و رقبا را انگشت به دهان نگه دارد.

حرف آخر

شاید جمله‌هایی مشابه این را شنیده‌اید یا خودتان تجربه مشابهی داشته‌اید:

چند ماه قبل یک مطلب در سایتم نوشته بودم. الان اتفاقی سری به آن زدم و متوجه شدم بیست هزار بار خوانده شده و ده‌ها نظر گذاشته‌اند.

این اتفاق همان نتیجه‌ای است که گوگل دنس دنبال می‌کند. شاید محتوایی که الان منتشر می‌کنید چند هفته طول بکشد تا مخاطبان خودش را پیدا کند و در نهایت به صفحه اول یا حتی رتبه اول برسد. اگر هم نرسید پس یک جای کار می‌لنگد.

فراموش نکنید که رتبه بالا نگرفتن همیشه به معنای رضایت‌بخش محتوا نیست. ایندکس نشدن درست سایت، سئو منفی، خطاهای سرور و … از مشکلات فنی هستند که می‌توانند تاثیر زیادی روی رتبه سایت بگذارند.

نوشته رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *