۱۱ نکته برای بهبود تجربه‌ی کاربری سایت‌های محتوا محور

مطمئنا بارها شنیده‌اید محتوا پادشاه است، اما سوال اینجاست چه محتوایی؟ به نظر شما اگر یک سایت محتوا محور تجربه‌ی کاربری خوبی در مخاطبین ایجاد نکند موفق خواهد بود؟ مسلما خیر، متاسفانه در بسیاری از وبسایت‌ها مشاهده می‌کنیم اصول بسیار ساده‌ای که می‌تواند باعث رضایت کاربر شود به راحتی توسط مدیران نادیده گرفته شده و به آن‌ها هیچ توجهی نمی‌شود.

نکاتی که در صورت رعایت کردن آن‌ها می‌توانید مدت زمان ماندگاری کاربر را به شدت در سایت خود افزایش داده و در نتیجه به طور غیر مستقیم در سئوی وبسایتتان نیز تاثیر مثبت بگذارید، در این آموزش از همیار آی‌تی با ما باشید تا با هم به بررسی این نکات ساده و کاربردی بپردازیم.

قبلا در مقاله‌ای در خصوص UI و UX به طور کامل صحبت کرده بودیم، اگر دقیقا نمی‌دانید UX یا تجربه‌ی کاربری چیست به مقاله‌ی اشاره شده مراجعه کنید، حال به مواردی می‌پردازیم که در عین سادگی به بهبود تجربه‌ی کاربری سایت محتوا محور شما کمک زیادی خواهد کرد.

۱. در لحظه‌ی ورود کاربر به او پاپ‌آپ یا مدال‌باکس نمایش ندهید!

هرگاه کاربر را مجبور به انجام کاری کنید دقیقا نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت، بنابراین اگر در هنگام ورود کاربر به سایتتان به هر طریقی مانع از رسیدن به هدفش (خواندن محتوا) شوید، او به سادگی سایت شما را ترک می‌کند یا در بهترین حالت پنجره‌ی نمایش داده‌شده را خواهد بست، پس اگر هم قصد دارید محتوای مهمی را به کاربرانتان نشان دهید بهتر است وی را مجبور به مشاهده‌ی آن نکنید!

۲. از قابلیت اسکرول بی‌نهایت به‌جای صفحه‌بندی استفاده کنید

جالب است بدانید کار کردن با دکمه‌های صفحه‌بندی (Pagination) برای کاربران امری خسته‌کننده و حوصله‌ سر بر است، معمولا کاربران تمایلی به کلیک کردن روی دکمه‌های صفحه‌بندی سایت‌ها ندارند، برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید به جای صفحه‌بندی از قابلیت اسکرول بی‌نهایت به صورت دکمه‌ی بارگذاری بیشتر (Load More) استفاده کنید، دقیقا مشابه چیزی که ما در صفحه‌ی نخست همیار آی‌تی به کار گرفته‌ایم.

هرچند می‌توانید از لود بی‌نهایت خودکار نیز استفاده کنید اما باید بدانید برخی از کاربران ناخودآگاه به دنبال فوتر سایت شما می‌گردند و در صورتی که اسکرول نامحدود به صورت خودکار مطالب را بارگذاری کند باعث سردرگمی این دسته از کاربرانتان خواهید شد، پس در حالت عادی استفاده از امکان اسکرول نامحدود به همراه دکمه‌ی بارگذاری بیشتر به کمک شما خواهد آمد.

۳. خطوط را تا حد امکان کوتاه نگه دارید

برای همه‌ی ما پیش آمده است که در هنگام مطالعه‌ی یک محتوا انتهای خط را گم کنیم، در پیدا کردن آن دچار مشکل شده و در متن سردرگم شویم، کاربران نیز دقیقا می‌توانند دچار چنین مشکلاتی شوند، سعی کنید تا حد ممکن طول و تعداد کلمات خطوط خود را در حد استاندارد نگه دارید، بدون در نظر گرفتن کلمات ربط حدود ۲۰ تا ۲۵ کلمه در هر خط می‌تواند مقدار استانداری برای متون فارسی باشد.

۴. سایز متن را استاندارد نگه دارید

اندازه‌ی نوشته‌ها نباید بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد، استفاده از سایز متن بزرگ باعث آشفتگی و عدم تناسب محتوای شما خواهد شد و در عین حال به کارگیری سایز کوچک برای متون، کاربر را در خواندن نوشته‌ها به شدت دچار مشکل خواهد کرد، حدودا سایز فونت ۱۳ تا ۱۵ پیکسل برای زبان فارسی مناسب است، البته باید فاصله‌ی بین خطوط و کنتراست رنگی متن را نیز در نظر داشته باشید.

۵. حتما از تصاویر در محتوای خود استفاده کنید

این نکته را به یاد داشته باشید که تنها ۲۰ درصد از کاربران تمام محتوای صفحه را مطالعه می‌کنند و ۲۰ درصد باقی‌مانده تنها یک نگاه کلی به صفحه داشته و فقط در یک نگاه آن را اسکن می‌کنند، به کارگیری تصاویر می‌تواند به شما کمک کند توجه آن ۸۰ درصد را نیز جلب کنید، محتوای بصری همیشه از جذابیت خاصی برای کاربران برخوردار است، بدین ترتیب هنگامی که کاربر به تصاویر شما توجه می‌کند به صورت ناخودآگاه محتوای متنی اطراف تصاویر را نیز مطالعه خواهد کرد و این یعنی ماندگاری بیشتر کاربر در سایت!

۶. از لینک کردن بیش از حد کلمات بپرهیزید

سعی کنید تعداد لینک‌های موجود در متن را در حد معقولی نگه دارید، استفاده از لینک‌های زیاد در متن تنها باعث به هم خوردن تمرکز کاربر خواهد شد، البته این بدان معنا نیست که اصلا از لینک‌ها در متن خود استفاده نکنید، شما باید در جای صحیح، لینک‌های صحیح را درج کنید.

۷. استفاده از بلاک‌های نقل‌قول در میان محتوا

اگر مورد ۵ را به دقت خوانده باشید به یاد دارید که گفتیم ۸۰ درصد از کاربران وب تنها صفحه را در یک نگاه کلی اسکن می‌کنند، شما با استفاده از به کارگیری المان‌های مختلف مانند بلاک‌های نقل قول می‌توانید توجه آن ۸۰ درصد را بیش از پیش جلب کنید، به عنوان مثال می‌توانید خلاصه‌ای از یک پاراگراف مهم را به صورت برجسته در میان متن نمایش دهید.

۸. از سایدبارها استفاده نکنید!

هرچند که در اکثر سایت‌های ایرانی سایدبار به بخش‌ جدایی‌ناپذیری از صفحه تبدیل شده است اما در حقیقت هنگام مطالعه‌ی محتوا تنها چیزی که برای کاربر مهم است همان محتواست و سایر بخش‌ها می‌توانند تمرکز وی را به هم بزنند، اما اگر ناچار به استفاده از سایدبار در صفحات خود هستید سعی کنید تا حد امکان آن را به گونه‌ای در نظر بگیرید که باعث حواس‌پرتی کاربرانتان نشوید، به عنوان مثال لازم نیست سایدبارهای سایت خود را پر از تبلیغات چشمک‌زن و مزاحم کنید.

۹. به‌گونه‌ای کاربر را از انتهای متن یا زمان مطالعه آگاه کنید

سعی کنید در نوشته‌های طولانی به طریقی مدت زمان مطالعه‌ی متن و یا مقداری از متن که توسط کاربر خوانده شده است را برای او مشخص کنید، بدین ترتیب کاربران می‌توانند راحت‌تر تصمیم بگیرند و می‌دانند چقدر از وقت خود را باید صرف خواندن مقاله‌ی شما کنند، این مورد باعث می‌شود آن‌ها کمتر احساس خستگی و پیشمانی کرده و تا انتها متن شما را دنبال کنند.

۱۰. عضویت در سایت را در دسترس کاربر قرار دهید

فردی که برای خواندن مطالب شما وقت می‌گذارد و به آن علاقه دارد مطمئنا تمایل دارد در سایت یا خبرنامه‌تان نیز عضو شده تا مطالب آینده‌ای که منتشر می‌کنید را نیز از دست ندهد، بنابراین سعی کنید فرم‌های عضویت در سایت یا عضویت در خبرنامه را به نوعی در دسترس او قرار دهید تا بتواند به راحتی به مقصود خود برسد، مخفی کردن سیستم عضویت تنها باعث از دست دادن اعضای سایتتان خواهد شد.

۱۱. کابران موبایل را نادیده نگیرید!

درحال حاضر افراد زیادی با استفاده از دستگاه‌های همراه خود مانند موبایل و تبلت اقدام به مرور وب می‌کنند، شما به عنوان مدیر یک وبسایت باید به انتخاب آن‌ها احترام گذاشته و شرایطی را فراهم کنید تا بتوانند به راحتی محتوای وبسایتتان را مشاهده کنند، استفاده از قالب‌های ریسپانسیو (واکنشگرا) و همچنین بهینه‌بودن سرعت و عملکرد سایت در نسخه‌ی موبایل برای این دسته از کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

حال که با این نکات آشنا شدید بد نیست نگاهی نیز به مقاله‌ی “قوانین روانشاسی در طراحی سایت” داشته باشید، شما با مطالعه‌ی این مقالات خواهید توانست به مقدار زیادی توجه و رضایت کاربران سایتتان را جلب کنید، آیا شما نیز تجربه‌ای در این خصوص دارید؟ تا به حال از وبسایتی استفاده کرده‌اید که UX مناسبی در اختیار شما قرار نداده باشد؟ دیدگاه و تجربیات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *