ماکس بیزرمن | نویسنده و محقق در مذاکره و تصمیم گیری


اگر لازم شد جایی محقق یا نویسنده‌ای را معرفی کنید که در هر دو حوزه‌ی تصمیم گیری و مذاکره فعالیت می‌کند و در هر دوی آن‌ها هم، بزرگ و صاحب‌نام است، بهتر است به سراغ ماکس بیزرمن (Max H. Bazerman) بروید؛ چون هیچ‌کس با انتخاب شما مخالفت نخواهد کرد.

ماکس اچ بیزرمن در رشته‌ی مدیریت و کسب و کار در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند و بسیاری از مدیران کسب و کارها و مقامات ارشد سیاسی و اجتماعی از مشورت‌های او استفاده می‌کنند.

مقاله‌ها و کتاب‌های او، مرجع مهمی در آموزش تصمیم گیری و مذاکره و اخلاق کسب و کار محسوب می‌شوند و دیدگاه‌ها و مطالعاتش، به طور گسترده در میان صاحب‌نظران و تحلیل‌گران، مورد اشاره و استناد قرار می‌گیرد.

خطاها و چالش های تصمیم گیری

بیزرمن ابتدا با انتشار کتاب قضاوت در تصمیم گیری‌های مدیریتی (Judgement In Managerial Decision Making) در سال ۱۹۸۷، جایگاه خود را در جامعه‌ی علمی جهانی باز کرد.

این کتاب با عنوان مدیران و چالش های تصمیم گیری به زبان فارسی نیز ترجمه شده و از جمله کتابهای مدیریتی معتبر در آموزش تصمیم گیری محسوب می‌شود.

خودش معتقد است که چون کارهای دنیل کانمن و همکار او آموس تورسکی هنوز آن‌قدر که باید شناخته نشده بود، مناسب دیده که آن مفاهیم را در قالب یک کتاب برای مدیران بیان کند (البته واقعیت این است که جدای از تعارف بیزرمن، کتاب او نکات ارزشمند فراوان دیگری هم دارد).

ماکس بیزرمن

ماکس اچ. بیزرمن – عکس از مجله‌ی مدیریتی روتمن (Romtan Management Magazine)

مذاکره و دستیابی به توافق برد برد

کتاب‌های بیزرمن در زمینه‌ی مذاکره نیز بسیار شناخته‌شده و معتبر هستند.

او در سال ۱۹۹۲ کتاب مذاکره‌ی عقلایی (Negotiating Rationally) را منتشر کرد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. البته این کتاب، امروز کمتر مورد اشاره و استفاده قرار می‌گیرد و کتاب دیگر او تحت عنوان نبوغ مذاکره (Negotiation Genius) بر بسیاری از نوشته‌های دیگرش در زمینه‌ی مذاکره سایه انداخته‌اند.

کتاب نبوغ مذاکره به همراه دیپاک ملهوترا (Deepak Malhotra) نوشته شده و خود ملهوترا نیز، تجربه‌های فراوان در زمینه‌ی مذاکره و فضای کسب و کار دارد و این مسئله، باعث شده مثال‌های کاربردی ارزشمندی در این کتاب مطرح شود.

البته در مقایسه با سایر کتابهای مذاکره، در این کتاب سهم بزرگی به بحث تصمیم گیری در مذاکره و خطاهای شناختی در مذاکره اختصاص داده شده که می‌توان آن را اثر نگاه بیزرمن دانست.

سری مطالب حوزه تصمیم گیری پیشرفته

The post ماکس بیزرمن | نویسنده و محقق در مذاکره و تصمیم گیری appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *