برنامه نویسی ویندوز با جاوا

همانطور که میدونید ما مقالات رو بر اساس نظر کاربران سایت می نویسیم یعنی میبینیم کاربران در چه زمینه ای سوال می پرسند و همون رو تبدیل به مقاله می کنیم. در اینجا می خواهیم در مورد برنامه نویسی ویندوز با جاوا توضیحاتی رو ارائه کنیم چون دو سه سوال در زمینه برنامه نویسی ویندوز با جاوا داشتم که پرسیده بودند آیا می شود با جاوا برای ویندوز برنامه نوشت یا نه؛ که در این مقاله جواب آن را میدهیم. قبل از اینکه بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بگویم جاوا یک زبان چند منظوره هستش و بر اساس شعار آن می توان گفت با جاوا می شود هر کاری کرد. (شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.)برنامه نویسی ویندوز با جاوا

قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی ویندوز با جاوا صحبت کنیم باید ببینم زبان جاوا چگونه زبان برنامه نویسی است چون با مطالعه درست و دقیق تعریف جاوا می توان به جواب این سوال که می شود با جاوا برنامه ویندوزی نوشت؟ رو دهیم. جاوا یک زبان برنامه نویسی که به صورت شی گرا ارائه شده است. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد.

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که تا حدودی زیادی به C و ++C شباهت دارد؛ اما استفاده از آن آسان‌تر است و امکان ساخت برنامه‌هایی قدرتمند با آن وجود دارد. البته تعریفی که شرکت سان مایکروسیستمز در سال ۲۰۰۰ ارائه کرده است، شاید از تعریف فوق گویاتر باشد:

جاوا زبان رایانه‌ای ساده، شی‌گرا، مناسب شبکه، تفسیرشدنی، مستحکم، امن، فارغ از معماری، پرتابل، با عملکرد بالا، چندنخی و دینامیک است.

شعار جاوا :

شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.

اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا :

  • این زبان باید ساده، شی‌گرا و مشهور باشد.
  • مطمئن و بدون خطا باشد.
  • وابسته به معماری کامپیوتر نبوده و قابل انتقال باشد.
  • باید با کارایی بالا اجرا شود.
  • باید به صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.

با زبان برنامه نویسی جاوا میتوان چه برنامه هایی نوشت :

با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت :

  • برنامه‌های رومیزی (Desktop)
  • برنامه‌های تحت وب (WEB)
  • برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)
  • برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند تلفن همراه، رایانه جیبی و …
  • و غیره

توجه: اگر می خواهید با زبان برنامه نویسی جاوا بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل و دقیق در مورد زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کرده ایم.

برنامه نویسی ویندوز با جاوا

تا این لحظه تعریف درست و دقیقی از برنامه نویسی جاوا داشتم حالا میخواهیم در مورد برنامه نویسی ویندوز با جاوا صحت کنیم آیا می شود یا نه؟ دوستان عزیز همان طور که در بالا گفتیم جاوا یک زبان مولتی پلتفرمه یعنی برنامه ای که می نویسید، روی ویندوز، مک و لینوکس و هر سیستم عاملی که جاوا را پشتیبانی کند ، قابل اجراست. فقط باید این نکته رو فراموش نکنید که زبان جاوا به شما فایل exe نمیدهد (فایل خروجی آن با فرمت exe نیست)، در عوض یه فایل jar به عنوان خروجی به شما تحویل میدهد که می تونید با نصب JRE، آن را در سیستم های مختلف اجرا کنید. 

از ابتدای بوجود آمدن جاوا، کتابخانه JNI – Java Native Interface در آن وجود داشته که قابلیت فراخوانی و دستکاری برنامه‌هایی در ++C و … را می‌داده که از نمونه‌های آن می‌توان به Jtwain که یک بسته‌ایست که از کتابخانه‌های ویندوز برای اسکن عکس استفاده می‌کند، یا SWT که یک بسته نرم‌افزاریست که از کتابخانه‌های ویندوز و لینوکس (برحسب سیستم‌عامل) برای ساخت واسط کاربری (UI) استفاده می‌کند، نام برد.

یادگیری و آموزش برنامه نویسی جاوا :

برای آموزش برنامه نویسی جاوا میتوانید از مطالب زیادی که در سایت منتشر کردیم استفاده کنید. مثال مطالب زیر :

  • دانلود کتاب آموزش جاوا به زبان فارسی
  • آموزش برنامه نویسی جاوا در ۲۱ روز
  • آموزش برنامه نویسی جاوا در محیط نت بینز
  • دانلود کتاب آموزش مقدماتی برنامه نویسی جاوا
  • دانلود فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا به زبان فارسی (پیشنهاد سایت)

 نتیجه گیری:
اگر دنبال برنامه نویسی ویندوز با جاوا هستید خیلی راحت می توانید این کار رو انجام دهید درسته به شما خروجی EXE نمیدهد اما بازم جای نگرانی نیست و خیلی راحت با نصب JRE می توانید این کار رو انجام دهید. البته من خودم اصلا پیشنهاد اینکار رو نمیدهم که با جاوا برای ویندوز برنامه نویسی کنید چون مقداری پیچیده و سردرگم کننده می باشد اگر قصد دارید برای ویندوز، برنامه نویسی کنید و دنبال یک زبان خوب، ساده و کاملا کاربردی میگردید به نظرم سی شارپ گزینه خیلی خیلی بهتری می باشد. شما تمام پروژه هایی که در ایران برای ویندوز ساخته می شود رو به راحتی با زبان برنامه نویسی سی شارپ می توانید پیاده سازی کنید. اگر خواستید اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ کنید پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ را مطالعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *