فایل صوتی درباره مهارت یادگیری | چند نکته‌ درباره تکنیکهای یادگیری


در فایل صوتی درسِ قبل با عنوان مقدمه‌ای بر مهارت یادگیری، نکات متعددی درباره‌ی یادگیری مطرح شد.

نکته‌ی کلیدی و محوری بحث هم، هنر فراموش کردن آموخته‌های قبلی و نقش این کار، در افزایش آمادگی برای یادگیری بود.

ارزیابی مجدد دانسته‌های قبلی بر اساس آموخته‌های جدید نیز، نکته‌ی دیگری بود که در آن فایل صوتی مورد تأکید و توجه قرار گرفت.

در ادامه‌ی حرف‌های قبلی،‌ آنچه در فایل صوتی این درس مورد بررسی قرار می‌گیرد، مجموعه‌ای از نکات و تکنیک های کاربردی درباره‌ی یادگیری است.

مدت زمان این فایل کمی بیش از ۲۰ دقیقه است و در آن، موضوعات متعددی از جمله نکات زیر مورد اشاره و بحث قرار گرفته‌اند:

  هر چقدر خودمان را بهتر برای یادگیری شرطی کنیم، با صرف توان کمتر، خروجی بهتری خواهیم داشت.

  تلاش برای تمرکز و جلوگیری از پرت شدن حواس، باعث یادگیری بهتر می‌شود.

  اگر بتوانیم آموخته‌های خود را با «سوال‌های مشخص» برچسب‌گذاری کنیم، درک و به‌خاطرسپردن آن‌ها ساده‌تر خواهد بود.

نقشه ذهنی زیر، موضوعات مطرح شده در فایل را نمایش می‌دهد تا آمادگی بیشتری برای گوش دادن به فایل صوتی داشته باشید.

با کلیک بر روی تصویر، می‌توانید نسخه‌ی با کیفیت‌تر را مشاهده کنید:

آموزش تکنیک های یادگیری


این فایل صوتی بیست و دو دقیقه‌ای رامی‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود فایل صوتی تکنیکهای یادگیری

سایر فایل‌های صوتی مرتبط با مباحث درسی را می‌توانید از طریق آرشیو رادیو متمم مشاهده و دانلود نمایید.

توضیح تکمیلی درباره‌ی فایل صوتی تکنیکهای یادگیری

پنجمین و آخرین نکته‌ای که در فایل صوتی به آن اشاره شده، یادگیری نیازمحور است.

به این معنا که یادگیری مواردی را در اولویت قرار دهیم که می‌توانند نیازهای ما را تأمین کنند.

ابهامی که برخی دوستان متممی درباره‌ی نکته‌ی پنجم مطرح کرده‌اند این است که:  آیا این شیوه‌ی یادگیری – تأکید بر یادگیریِ نیازمحور – آیا دایره‌ی آموخته‌های ما را محدود نمی‌کند یا باعث نمی‌شود از دیگران عقب بمانیم؟ 

در ادامه، به چند نکته‌ی تکمیلی برای شفاف‌تر شدن این بحث، اشاره شده است:

هیچ‌گاه به صورت مطلق نمی‌توان اصرار کرد که فقط برای یادگرفتن موضوعات و مهارت‌ها و دانشی وقت بگذارید که به آن نیاز دارید.

یادگیری‌ موضوعات حاشیه‌ای و نیز یادگیری موضوعاتی که نیازی به آن‌ها نداریم، می‌تواند کاربردهایی هم داشته باشد. به عنوان مثال:

  • در فایل صوتی یادگیری کریستالی به این نکته اشاره شده است که یادگیری حاشیه‌های یک موضوع – که ممکن است در نگاه اول غیرضروری به‌نظر برسد – به درک عمیق‌تر آن موضوع کمک می‌کنند.
  • در بحث خلاقیت و حل مسئله نیز همواره بر این نکته تأکید می‌شود که مطالعه‌ی مقالات و مجلاتی که به کلی بیرون از حوزه‌ی کار و تخصص و فعالیت‌مان قرار دارند، می‌توانند کمک کنند که ذهن‌مان از چارچوب‌های فعلی‌اش خارج شود و خلاقانه‌تر بیندیشد و تصمیم بگیرد.

بنابراین، در اصل این نکته که یادگیری موضوعات، بدون این‌که نیازی به آن‌ها داشته باشیم می‌تواند فوایدی داشته باشد، تردیدی وجود ندارد.

اما نکات دیگری را هم نباید فراموش کنیم:

وقت گذاشتن برای یادگیری موضوعاتی که هیچ نیازی به آن‌ها نداریم (دست‌ِ کم در حال حاضر نیازی به آن‌ها نداریم)، نباید سهمِ غالبِ سبد یادگیری ما را به خود اختصاص دهد. یعنی مثلاً اگر هفته‌ای ۲۰ ساعت برای یادگیری وقت می‌گذاریم، منطقی نیست که نیمی از این زمان را به موضوعات غیرضروری بگذرانیم.

یادگیری حاشیه‌ای و نیز یادگیریِ موضوعات غیرضروری، وقتی معنا دارد که ما حداقل در یک زمینه، به سطح قابلِ قبولی در دانش و شناخت رسیده باشیم. وقتی هنوز در هیچ حوزه‌ای به اندازه‌ی کافی صاحب‌نظر نیستیم، همیشه باید به این نکته فکر کنیم که آیا بهتر نیست منابع خود (وقت و پول و سایر منابع) را روی یادگیری یک موضوع متمرکز کنم و سپس به سراغ سایر مباحث بروم؟

ممکن است با خود بگوییم که ما هنوز اصلاً شناختی از حوزه‌های مختلف نداریم. مثلاً می‌دانیم روانشناسی برایمان جذاب است، اما حوزه‌های مختلف آن را نمی‌شناسیم. در چنین وضعیتی، یک راه‌حل می‌تواند مطالعه‌ی پراکنده‌ی مقالات و کتاب‌ها یا شرکت در انواع کلاس‌ها باشد تا به تدریج، علاقه‌ی خود را بیابیم. اما باید به خاطر بسپاریم که برای این شیوه‌ی یادگیریِ سرگردان باید سقف و محدودیتی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت به جمع کسانی ملحق خواهیم شد که چند سال، از این کتاب به آن کتاب و از این کلاس به آن کلاس می‌روند و تنها چیزی که واقعاً آموخته‌اند، مهارتِ شرکت در کلاس‌های مختلف است و نه چیزی بیشتر.

در پایان، با وجودی که قصد نداریم این پیشنهاد را به عنوان تنها راهِ پیش‌ِ رو معرفی کنیم، اما شاید مناسب باشد حداقل در حد یک ایده به این مسئله فکر کنید که:

شاید یادگیری پراکنده و سر زدن به موضوعات و مهارت‌های مختلف و متنوع، در ابتدای مسیرِ رشد و یادگیری، قابل دفاع باشد؛

و نیز شاید، این یادگیری‌های پراکنده، برای کسی که در یک حوزه به تخصص رسیده است، بتواند راه را برای افزایش خلاقیت، آشنایی با حوزه‌های دیگر و نیز ورود به تخصص‌های میان‌رشته‌ای باز کند؛

اما در جاده‌ای که یادگیری پراکنده‌ در ابتدای مسیر رشد و یادگیری را به یادگیری پراکنده‌ پس از متخصص شدن متصل می‌کند، یک بخش میانیِ نسبتاً طولانی هم وجود دارد که یادگیری تخصصی و متمرکز و نیازمحور را پوشش می‌دهد.

این یادگیری‌ تخصصی، درست مانند عدد یک است که همه‌ی یادگیری‌های پراکنده، صفرهای جلوی آن را تشکیل می‌دهند و به ارزشش می‌افزایند. بدون این یک، هر چقدر هم صفر کنار هم قرار دهیم، احتمالاً به عدد ارزشمندی نخواهیم رسید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره | تصمیم گیری

تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

افزایش عزت نفس | چگونه شاد باشیم

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

سری مطالب حوزه مهارت یادگیری

The post فایل صوتی درباره مهارت یادگیری | چند نکته‌ درباره تکنیکهای یادگیری appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *