شناخت نیاز مخاطب در طراحی سایت

سایت بدون مخاطب ارزشی ندارد. شما فکر میکنید شرکتها، در طول سال چقدر ضرر طراحی نامناسب وب سایت های خود را می دهند؟ با گذشت زمان ، نیاز به یک وبسایت بهینه و کاربردی بیشتر نیاز می شود ؛ در صحنه ی رقابت تگاتنگ این روزها ، کسی برنده خواهد بود که جنبه های ریز و درشت از یک وبسایت خوب را بداند و تک به تک آنها را روی سایت خود پیاده سازی نماید.
اِلمان های یک وبسایت خوب چیست ؟

 

حول محور نیاز های بازدیدکنندگان بچرخید

 

زیبایی در برابر کارایی. هر آنچه در طراحی یک وبسایت مطرح است ، بهتر است در راستای رفع نیاز مخاطب باشد . طراحی ساده و کاربردی ، رابط کاربری ساده ، محتوای آموزنده و… از جمله مواردی است در یک وبسایت خوب دیده می شود. یک قاعده کلی برای طراحی یک وبسایت خوب و حتی عالی وجود دارد : “همیشه از دریچه نگاه مخاطب به وبسایت خود نگاه کنید”.
قبل از اینکه خودتان را جای مخاطب بگذارید باید بدانید با چه قشری از مخاطبان طرف هستید ؛ از لحاظ سن ، جنسیت ، رسوم ، و…

۱) استراتژی مسیریابی مناسب در سایت تعبیه شود

تعیین یک استراتژی مسیریابی درست و پیاده سازی بر روی سایت از جمله مواردی است که تعریف و تمجید مخاطب را پس از آشنایی با سایت شما در بر خواهد داشت؛ ساختار مسیر یابی باید به دور از هر گونه پیچیدگی و عدم توازن طرح شود به طوری که بازدید کننده با نگاه اول متوجه شود که استراتژی مسیریابی در سایت شما از چه قاعده ای پیروی می کند.

هنگام تعیین استراتژی مسیریابی حواستان به انعطاف پذیری آن هم باشد چون ممکن است در آینده همگام با پیشرفت سایت ، نیاز پیدا کنید لینک های جدید دیگری را به آن بیافزایید.

۲) هماهنگی با هر رزولویشن در سایت در نظر گرفته شود

 یکی از موارد مهمی که روی جذب مخاطب تاثیر قابل توجهی دارد هماهنگی وبسایت با هر رزولویشن مختلف است . وقتی وبسایت شما با هر رزولوشنی تناسب داشته باشد در واقع این پیام را به مخاطب می دهد که شما را خود آماده کرده اید تا به هر نحو میزبان مخاطبین باشید و بازدید کننده نیز قطعا پالس این ادای احترام شما را دریافت خواهد کرد .

 

به طور کلی یک طراحی وبسایت خوب همواره بازدید کننده را تشویق می کند تا بیشتر گوشه کنار های وبسایت شما را بگردد چون یک وبسایت خوب طوری طراحی و پیاده سازی شده مخاطب را خسته و کلافه نمی کند .

۳) تناسب با مرورگرها

یک سایت بهینه باید قابلیت اجرا در مرورگر های معروف را دشته باشد (نه همه ی مرورگر ها) .
مرورگر های رایج را همه ی ما میشناسیم ؛ Google Chrome، Internet Explorer، Mozilla Firefox، Opera، Safari و Netscape از رایج ترین مرورگرها می باشند. تمام قواعد استاندارد سازی در این مرورگر ها در نظر گرفته شده و یک طراح سایت با خیال راحت می تواند روی پیاده سازی سایت خود در محیط امن این مرورگر ها اقدام کند.

 

بهینه سازی زمان لود شدن صفحه

از جمله ویژگی های یک وبسایت خوب زمان کم در لود شدن است . متاسفانه بازدیدکنندگان سایت افراد صبوری نیستند و کند بودن سایت در بارگزاری اغلب آنها را کلافه کرده و قطعا پیش خود می گویند این وبسایت اولین مشخصه ی یک وبسایت خوب را ندارد.
برای کاهش زمان بارگزاری چه ترفندهایی قابل پیاده سازی است ؟

  • اگر می خواهید سایت تیز و سریعی داشته باشید تا جای ممکن حجم فایل های گرافیکی ، فایل های فلش و اسکریپت ها را کاهش دهید ؛ این سه مورد به شدت سایت شما را سنگین و پر حجم می کنند و سبب می شوند سایت برای بازدید کننده دیر بارگزاری شود.
    نمیدانم مخاطبان این مقاله را چه رده سنی تشکیل می دهد ولی حتما برخی از شما تصاویر انیمیشنی و متحرک وبلاگ ها و برخی سایت ها که حدودا ده سال پیش بسیار رواج داشت را به خاطر دارید ؛ این سبک تصاویر علاوه بر این که به شدت آزار دهنده هستند ، سرعت لودینگ سایت را هم شدیدا کاهش می دهند
  • برای طراحی سایت خود تصاویر کوچک را انتخاب کنید . هرچه تصویر بزرگ تر ، زمان بارگزاری اش هم بیشتر.

زمان بارگزاری ، ارتباط مستقیم با ترافیک سایت شما دارد. یعنی هرچه مدت زمان مورد نیاز برای بارگزاری وبسایت شما بیشتر باشد ، ترافیک ورودی به سایت شما به مرور کاهش می یابد.

 

 

نوشته شناخت نیاز مخاطب در طراحی سایت اولین بار در طراحـی سایت وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *