زبان برنامه نویسی PHP چیست؟بهترین منابع آموزش برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟بهترین منابع آموزش برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟بهترین منابع آموزش برنامه نویسی PHP

سلام دوستان. در این مقاله به بررسی زبان پی اچ پی و یا PHP می پردازیم که زبان برنامه نویسی PHP چیست؟بهترین منابع آموزش برنامه نویسی PHP موجود چه منابعی می باشد.

همچنین در مطالب قبلی به معرفی کامل دیگر زبان های برنامه نویسی دیگر پرداخته ایم که از این لینک قابل دسترسی می باشد، لطفا با ما همراه باشید.

برنامه نویسی PHP چیست؟

تعریف اول PHP

پی اچ پی یا PHP یک زبان قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا است. این زبان اسکریپتی میتواند با HTML ادغام شود. php یک زبان در سمت سرور است, بدین معنا که کدهای php روی سرور تفسیر میشوند و خروجی html و یا خروجی های دیگری تولید میکند که توسط کاربر قابل مشاهده است.

هر روز وب سایت ها گسترش پیدا میکنند و مخاطبان بیشتری را در بر میگیرند. تا به حال بیش از ۱۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ دامنه در اینترنت ثبت شده است که نشان دهنده گسترش سریع اینترنت می باشد. با بزرگ شدن و زیاد شدن مخاطبان وب سایت ها دیگر HTML پاسخگوی نیاز مدیران وب سایت ها نبود، از این رو به زبانی نیاز بود تا بتواند مانند نرم افزارهای Dektop عمل کند و به راحتی قابل گسترش باشد. زبان هایی مانند PHP, Asp, Java و … به وجود آمدند تا به وب سایت ها خدمت کنند. در این مقاله شما را تا حدودی با زبان برنامه نویسی PHP آشنا میکنیم و نگاه کوتاهی به تاریخچه و عمل کرد PHP خواهیم انداخت.

php در سال ۱۹۹۴ توسط Rasmus Lerdorf ارایه شد. از آن زمان تا به حال تغییرات زیادی در این زبان اسکریپتی تحت لینوکس ایجاد شده است و در حال حاضر نسخه جدید آن توسط تیم گسترش دهنده php عرضه شده است. تا به امروز حدودا بیش از ۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ وب سایت از این زبان برای ساخت برنامه های تحت وب خود استفاده کرده اند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین زبان های اسکریپتی به حساب می آید.

برنامه نویسی PHP چیست؟

برنامه نویسی PHP چیست؟

برخی از رقبای php عبارتند از: Perl, JSP, ColdFusion و ASP.NET  از مزایای زبان برنامه نویسی php می توان به کارایی بالا، واسطه های مختلف برای سیستم پایگاه های اطلاعاتی مختلف، کتابخانه داخلی برای انجام امور متداول، هزینه پایین، امنییت بالا و … اشاره نمود. و یکی از نکات مهم زبان php مستقل از محیط کار بودن آن است، بدین صورت که در تمامی کامپیوترها و سیستم عامل ها قابل اجرا است. php روی لینوکس، ویندوز و … به سادگی اجرا میشود. برنامه های php را به وسیله مرورگر وب اجرا میکنیم.

به وب سایتی که برنامه php در آن قرار دارد میرویم و با در خواست ما سرور کدهای php را تجزیه و تحلیل میکند و پاسخ آن را به صورت html به ما نشان میدهد. با استفاده از زبان php میتوان وب سایت هایی را ساخت که: داده ها را از منابع مختلفی مانند بانک های اطلاعاتی و یا فایل ها جمع آوری کنند. عناصری مثل جستجو، فروم، عضوییت، ورود و خروج کاربران، گالری عکس و … ایجاد کرد. سیستم پست الکترونیکی ایجاد کرد، فروشگاه آنلاین ساخت و به کاربران اجاز خرید داد و … به طور کلی میتوان گفت php برای وب سایت هایی مناسب است که با کاربران زیادی سر و کار داردند و به صورت مرتب به روز میشوند. شاید این نکته برای شما جالب باشد که بدانید Yahoo به عنوان یکی از حامیان php است و بسیاری از قسمت های خود را با زبان php ساخته است. از وب سایت های معروفی دیگری که از php استفاده میکنند میتوان به Google, flickr و Facebook اشاره کرد.

برنامه نویسی php معمولا به این صورت است که برنامه نویسان در یک کامپیوتر (بدون اتصال به اینترنت) برنامه خود را مینویسند، آزمایشات مقدماتی خود را روی آن انجام میدهند سپس آن را روی سرور منتقل میکنند. در بیشتر موارد برنامه نویس اطلاعات وب سایت را در داخل یک بانک اطلاعاتی قرار میدهید، اطلاعاتی مانند شناسه کاربران و کلمات عبورشان، اخبار و نوشته ها …. سپس با استفاده از php به بانک اطلاعاتی متصل میشوند و با اطلاعات آن کار میکنند. یکی از متداولترین بانک های اطلاعاتی که برای php مورد استفاده قرار میگیرد MySQL است. MySQL چندی پیش توسط شرکت Sun خریداری شد.

منبع: dotech

حتما بخوانید : دانلود نرم افزار برنامه نویسی پی اچ پی-برنامه PHP v7.2.7

تعریف دوم PHP

پی اچ پی یا PHP مخفف PHypertext Preprocessor یک زبان قدرتمند ( Cross-Platform , Html embeded ) برای ساخت وب سایت های پویا و داینامیک است .  یک زبان سمت سرور که اسکریپت های آن بر روی سرور اجرا می شود . با استفاده از زبان php ، شما می توانید سایت ها و پورتال های بزرگ سازمانی را با قدرت طراحی و برنامه نویسی کنید . php در نسخه های مختلفی به بازار عرضه شد که در حال حاضر نسخه ۵ آن توسط توسعه دهندگان php به کاربران و برنامه نویسان ارائه شده است . با آمدن php 5 تحول جدیدی در php ایجاد شد به صورتی که Microsoft سازنده زبان Asp بار دیگر از رقیب خود یعنی php عقب افتاد.

PHP چیست؟

PHP چیست؟

سمت سرور یا server side : بدین معنی است که دستورات بر روی سرور اجرا می شود و کاربر نمی تواند در آن دخیل باشد . یک سرویس دهنده در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می باشد که صفحات وب در آنجا نگهداری می شوند و از آنجا به مرورگر وب کاربران منتقل می شوند.

سمت مشتری یا  client side : بدین معنی است که دستورات بر روی مرورگر اجرا می شود و کاربر می تواند در آن دخالت کند.

منظور از Cross-Platform بودن این زبان این است : که بروی هر سیستم و با هر سیستم عاملی از قبیل Unix, Windows NT,  Macintosh, Os/2  اجرا میشوند. توجه کنید که منظور از سیستم عامل، سیستم عامل هایی می باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می شوند . PHP نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می باشد بلکه برای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج بــه تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی از موارد بدون احتیاج به هیچ تغییری می توانید یک برنامه به زبان php را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.

منظور از Html embeded بودن PHP این است : که دستورات این زبان در بین کدهای html  قرار می گیرند. بنابراین برنامه نویسی به زبان PHP کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان Html به حساب می آید.

پایگاه داده هایی که جهت ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات در زبان php استفاده می شود ، MySql , Oracle , Sybase , Solid , PostgreSQL , Generic ODBC است که معروف ترین و پرکاربردترین انها MySql است.

منبع: مدسه مجازی ایرانیان

تعریف سوم PHP

PHP چیست؟

PHP چیست؟

پی اچ پی یا PHP یک زبان برنامه‌ نویسی پیشرفته است که هم به صورت متنی و هم گرافیکی شناخته می‌شود.  سرویس‌های توسعه دهنده نظیر PHP، بیشتر به منظور طراحی وب‌ سایت‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. عبارت PHP مخفف کلمات پیش پردازنده ابر متن است. PHP یک زبان برنامه نویسی است. PHP نه تنها به عنوان یک زبان برنامه نویسی متنی بلکه به عنوان یک زبان برنامه‌ نویسی گرافیکی شناخته می‌شود. این یکی از تنها دلایلی  است که چرا اغلب از این برنامه برای طراحی وب سایت‌ها استفاده می‌شود. PHP رقیب مهمی برای نرم افزارهای طراحی وب مشابه، مانند ASP و JSP است. با استفاده از این تکنولوژی تهیه کردن قالب‌های محبوب برای سایت‌های مختلف به راحتی قابل انجام است.

 

برنامه نویسی PHP و تکنولوژی‌ها

به طور کلی طراحی و کدنویسی در PHP با استفاده از کدهای HTML انجام می‌شود. بنابراین می‌تواند قابل فهم باشد که اساس طراحی وب‌سایت در این نرم افزار در واقع جدا از کدهای برنامه نویسی نیست. در این مدل طراحی کدهای برنامه نویسی وابسته به کدهای مورد نیاز در زبان برنامه نویسی HTML هستند. پس کاملا مشخص است که برای استفاده از نرم‌افزارهای توسعه‌دهنده مثل PHP دانستن زبان برنامه‌نویسی HTML یک پیش‌نیاز است.

ذخیره‌سازی اطلاعات امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های نرم‌افزارهای توسعه‌دهنده وب‌سایت است. هر وب‌سایت پویا (dynamic) به یک پایگاه داده برای حفاظت از اطلاعات مهم کاربران خود نیاز دارد. از این روی دانش کار با نرم افزارهای حفاظت از اطلاعات مانند MYSQL و SQL بسیار حیاتی است.

منبع : لیداوب

درآمد برنامه نویسی PHP

دوستان عزیز این سوال بارها مطرح شده از جانب کاربران سورس باران که نمیشه به اون پاسخ دقیقی داد. درآمدها متفاوت هست که میشه گفت تاحدودی موقعیت جغرافیایی شما، جایگاه شما در اینترنت و بازار فعلی، ارتباط شما با شرکت های مربوطه و از همه مهمتر بار علمی شما می باشد. نکته ای که بسیار مهم هست اینه که شما اگر برنامه نویسی PHP کار کنید به هیچ عنوان بیکار نمی مونید، و بصورت مستقل و یا در شرکتهای مختلف می تونید مشغول به کار بشید.

درآمد تعدادی ز دوستان،که برنامه نویس PHP هستند

علی جمالی برنامه نویسی PHP : طی صحبتی که با ایشون داشتیم ، در حال حاضر در ایران مشغول بکار هستن و از اساتید دانشگاه شیراز و مرودشت هستند که با توجه با ارتباطات قوی که دارن میانگین درآمدشون بین ۳۰ تا ۵۵ میلیون تومان می باشد. لازم به ذکره که در ابتدا پس از گذشت ۵ ماه از استارت و یادگیری دوره PHP ماهانه مبلغی نزدیک به ۱۵۰۰ تومان رو داشته که به مرور بیشتر و بیشتر شده است.

آرات بیات برنامه نویسی PHP : بیشتر در زمینه شبکه های اجتماعی نظیر شیرترانیکس فعالیت داشتند که ایشون هم در ایران مشغول هستند و  بطور میانگی مبلغی بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان می باشد. طبق گفته خود ایشون در آمد ابتدای کار از ۲۰۰ هزار تومان در ماه بوده.

محمد جواد بوستانی برنامه نویسی PHP : ایشون در همون ابتدای کار در خارج از کشور مشغول شدن و در حال حاضر با توجه به اینکه بصورت تمام وقت روی PHP کار نمی کنند و تمامی پروژه های دریافتی رو انجام نمیدن بصورت میانگین مبلغی نزدیک به ۹۰ میلیون در ماه رو به ما اعلام کردند.

نمونه کدهای برنامه نویسی PHP

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<?php
ECHO "Hello World!<br>";
echo "Hello World!<br>";
EcHo "Hello World!<br>";
?>

</body>
</html>

اجرا کد ۱

<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<?php
$x = 5;
$y = 4;
echo $x + $y;
?>

</body>
</html>

اجرا کد ۲

منابع آموزشی PHP

منابع آموزشی PHP

منابع آموزشی PHP

توسعه دهنده‌های PHP روز به روز در حال زیاد شدن هستند. در پشت این رشد روز افزون، همه گیری و محبوب شدن نرم افزارهای کد باز (open source) قرار دارد. برای استفاده از PHP نیازی به خرید نرم افزار ویژه‌ای نیست. مشابه همه نرم افزارهای کد باز، منابع کدهای مورد نیاز برای PHP به آسانی و رایگان در دسترس همه قرار می‌گیرد.

منابع آموزش برنامه نویسی PHP

  • آرشیو تمامی فیلم های آموزش برنامه نویسی PHP وب سایت سورس باران
  • آرشیو تمامی کتاب و جزوه های آموزش برنامه نویسی PHP وب سایت سورس باران
  • فیلم آموزش طراحی وب سایت نمایشگاه مبل با PHP
  • پکیج آموزش جامع برنامه نویسی PHP و MySQL به همراه صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی
  • آموزش های برنامه نویسی PHP مربوط به وب سایت W3SCHOOLS جزو بهترین منابع انگلیسی دنیا

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش جامع برنامه نویسی PHP و MySQL به همراه صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی

 

نسخه ۷ PHP

پی اچ پی ۷ یک نسخه اصلی از زبان برنامه نویسی پی اچ پی است که نسبت به ورژن های قبل انقلابی به وجود آورده است . پس از انتشار PHP 5 در سال ۲۰۰۴، این انتشار مهمترین تغییرات در PHP است.

چندین ویژگی به نسخه ۷ اضافه شده که مهمترین آنها در زیر ذکر شده است :

  • Improved performance: افزودن PHPNG به این نسخه باعث دوبرابر شدن سرعت آن نسبت به PHP5.
  • Lower Memory Consumption : نسخه ۷ بهینه شده و از منابع کمتری استفاده می کند .
  • Scalar type declarations : می توانید نوع پارمترها و مقادیر برگشتی را  مشخص کنید .
  • Consistent 64-bit support : پشتیبانی دائمی از ماشین های معماری ۶۴ بیتی.
  • Improved Exception hierarchy : سلسله مراتب Exeption ها رعایت شده است .
  • Many fatal errors converted to Exceptions :  محدوده Exception ها افزایش یافته  و خیلی از FatalError ها  به Exception تبدیل می شوند.
  • Secure random number generator : در این نسخه چندین api برای ایجاد اعداد تصادفی امن ایجاد شده است .
  • Deprecated SAPIs and extensions removed : انواع SAPI های قدیمی و پشتیبانی نشده و پسوند ها از آخرین نسخه حذف شده اند.
  • The null coalescing operator :  اعمال کننده جدید برای مقادیر null اضافه شده است .
  • Anonymous Classes : پشتیبانی برای کلاس های پنهان اضافه شد.
  • Zero cost asserts :  پشتیبانی برای Zero cost asserts اضافه شد.

نسخه‌ ۷٫۱ همراه با پیشرفت‌های مهم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت که از آن جمله به اضافه شدن نوع بازگشتی جدید (Void) و قابلیت دستیابی به استثناهای چندگانه (Multi Catch Exception Handling) می‌توان اشاره کرد. در زمان نگارش این مقاله نسخه ۷٫۱٫۳ این زبان محبوب به تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۷ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. زمانی که نسخه ۷٫۱ به‌طور رسمی انتشار پیدا کرد، گزارشگر سایت Cloudways به‌سراغ انجمن پی‌اچ‌پی رفت و نقطه نظرهای کاربران را در ارتباط با این نسخه جویا شد. با توجه به اهمیت این زبان برنامه‌نویسی و دیدگاه‌های جالب توجهی که از سوی توسعه‌دهندگان و متخصصان وب مطرح شد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به تعدادی از این نقطه نظرات نگاهی داشته باشیم.

گزارشگر سایت Cloudways نه‌تنها به‌سراغ انجمن پی‌اچ‌پی رفت، بلکه از طریق ایمیل نیز سؤالات خود را برای متخصصان برجسته این زبان ایمیل کرد. پرسش‌های مطرح شده از سوی گزارشگر این سایت عمدتاً حول محورهای «به عقیده شما بهترین اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای پی‌اچ‌پی به وقوع پیوست چه اتفاقی بود؟»، «جامعه پی‌اچ‌پی چه دیدگاهی در رابطه با نسخه ۷٫۰ و ۷٫۱ دارند؟»، «به عقیده شما بهترین چهارچوبی که برای پی‌اچ‌پی وجود دارد چه چهارچوبی است؟» و «نظر شما در رابطه با پایان یافتن پشتیبانی رسمی از نسخه ۵٫۶ چیست؟» قرار داشتند. کال ایوانز مدیر فناوری شرکت Zend Technologies و پدرخوانده جامعه پی‌اچ‌پی در این ارتباط گفت: «تغییرات نسخه ۷ و ۷٫۱ در مقایسه با نسخه‌های ۵٫x زیربنایی و بنیادی نبودند. با وجود این نشان دادند پی‌اچ‌پی به مرحله‌ای از بلوغ، ثبات و پایداری رسیده است، به گونه‌ای که آینده روشنی را پیش روی این زبان می‌توان متصور شد.» کال ایوانز در پاسخ به پرسش دوم که از او سؤال شد، نظرش در رابطه با چهارچوب‌ها چیست، یک جواب صریح و روشن داد. او گفت: «چهارچوب‌ها تنها به این دلیل به وجود آمده‌اند که زندگی راحت‌تری را پیش روی توسعه‌دهندگان قرار دهند. تعدادی از توسعه‌دهندگان به‌دنبال آن نیستند تا در جزئیات غرق شوند، بلکه به‌دنبال آن هستند تا وظیفه محول را به سرانجام برسانند. این تفکر اشتباهی نیست و چهارچوب‌هایی شبیه به Laravel به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز این گروه از توسعه‌دهندگان به وجود آمده‌اند. در اکوسیستم ما، چهارچوب Laravel یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است

 

The post زبان برنامه نویسی PHP چیست؟بهترین منابع آموزش برنامه نویسی PHP appeared first on آموزش برنامه نویسی.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *