تاریخچه وردپرس از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ به‌همراه تصاویر

آیا می خواهید در مورد تاریخچه وردپرس بدانید؟ اگر امروز یک وبلاگ یا وبسایت وردپرسی را راه اندازی می کنید، این سازنده وب سایت محبوب که بیش از ۳۱ درصد از تمام وب سایت های اینترنتی را در اینترنت ایجاد می کند، مشاهده می کنید. در این مقاله از سایت همیار توسعه، ما قصد داریم تا نگاهی دوباره به تاریخچه وردپرس کرده که چگونه در طول زمان تکامل یافته است.

داستان تاریخچه وردپرس به ما می گوید که چگونه جوامع متن باز برای ایجاد چیزی بسیار مفید است بدون اینکه به آزادی نرم افزار آسیب برسانند تلاش کردند. پروژه وردپرس توسط یک جامعه از توسعه دهندگان اختصاص داده شده، کاربران و طرفداران هدایت شد.

تاریخچه وردپرس از آنجا آغاز شد که توسعه نرم افزارهای وبلاگ نویسی موجود b2 / cafelog توسط توسعه دهندگان اصلی آنها متوقف شد. در سال ۲۰۰۳ دو توسعه شروع به ایجاد یک پلتفرم جدید کردند و این آغاز کار وردپرس بود.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

نکته جالب شروع به کار این پلتفرم این بود که آنها احتمالا نمی دانستند که می‌خواهد یک سفر را شروع کنند که در نهایت به نفع میلیون ها کاربر در سراسر جهان خواهد بود، هزاران شغل ایجاد خواهد کرد و کل صنعت توسعه دهندگان، طراحان، نویسندگان، وبلاگ نویسان و ناشران وب، را متحول خواهد کرد.

در تاریخ ۲۷ می ۲۰۰۳، Matt اعلام کرد که اولین نسخه وردپرس در دسترس عموم قرار دارد و همین امر باعث استقبال عموم قرار گرفت. نسخه اول وردپرس شامل یک رابط کاربری جدید، قالب جدید و قالب سازگار با XHTML 1.1 بود. در این ویرایشگر پست این نسخه را مشاهده می‌کنید:

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

در ماه مه سال ۲۰۰۴ نسخه ۱٫۲ وردپرس با معماری افزونه عرضه شد. این امکان به کاربران و توسعه دهندگان این قابلیت را می‌داد تا کارکرد وردپرس را با طراحی و نوشتن افزونه های خود و به اشتراک گذاری آنها با بقیه افراد و کاربرا، گسترش دهند.

رهبر این بازار در صنعت ابزار وبلاگنویسی در آن زمان Moveable Type بود. آنها شرایط و مجوز های جدیدی را اعلام کردند که توسط بسیاری از کاربران مورد قبول قرار نگرفت. این باعث شد بسیاری از کاربران به جستجوی یک پلت فرم جدید وبلاگ نویسی بپردازند.

تاریخچه وردپرس – وردپرس ۱٫۲

وردپرس ۱٫۲، خود را به عنوان یک پروژه بلند پروازانه ارائه کرد و به کاربران یک پلت فرم پایدار، آسان و قابل انعطاف با ویژگی هایی کاربردی را اهدا کرد.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

با افزایش تعداد کاربران، وردپرس با کمک و علاقه جامعه توسعه دهندگان، بهتر شده و پیشرفت قابل توجهی کرد. در فوریه ۲۰۰۵، وردپرس ۱٫۵ همراه با صفحات، ابزار مدیریت نظرات، تم جدید Kubrick پیش فرض ارائه شد.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

تاریخچه وردپرس – وردپرس ۲٫۰

در دسامبر ۲۰۰۵ وردپرس ۲٫۰ با یک داشبورد جدید منتشر شد. این داشبورد مدیریت جدید، یک بازسازی کامل صفحه های مدیریت در وردپرس بود. از جاوا اسکریپت و DHTML برای ایجاد یک رابط کاربری بهتر استفاده می کرد که کاربران نیازی به بارگذاری یک صفحه برای انجام برخی از وظایف ساده را نداشتند. کاربران قادر به اضافه کردن دسته ها و برچسب ها به پست بدون خروج از ویرایشگر پست و حذف نظرات بدون بارگذاری مجدد صفحه نظرات. بودند و این کار با مدیریت وردپرس را بسیار لذت بخش می‌کرد.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

رابط کاربری جدید مدیریت، تنها بهبود قابل توجهی در این نسخه نبود. یکی دیگر از اولویتهای این نسخه معرفی فایل functions.php در سیستم پوسته ها بود.

ثبت علامت تجاری وردپرس و لوگو وردپرس

در ۱ مارس ۲۰۰۶، Automattic، شرکت مؤسسۀ وردپرس مت مولنوگ، علامت تجاری وردپرس و لوگو وردپرس را ثبت نمود.

در سال ۲۰۰۸، یک شرکت طراحی وب با نام Happy Cog به پروژه وردپرس برای کمک به طراحی وردپرس جدید کمک کرد و یک مطالعه کاربردی برای طراحی رابط کاربری مدیریت انجام داد. در طول سال، ویژگی های جدیدی نظیر کد کوتاه، به روز رسانی با یک کلیک و نصب افزونه ساخته شده در وردپرس با نسخه های مختلف اضافه شد.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰، Automattic، شرکت مؤسسۀ وردپرس مت مولنوگ، مالکیت علامت تجاری و لوگو وردپرس را به بنیاد وردپرس انتقال داد. این یک رویداد و اتفاق قابل توجه در تاریخچه وردپرس بود، زیرا این اطمینان را داد که وردپرس همچنان رشد خواهد کرد و وابسته به یک شرکت یا گروهی از توسعه دهندگان برای ادامه پروژه نخواهد بود.

تاریخچه وردپرس – وردپرس ۳٫۰

در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰ نسخه  وردپرس ۳٫۰ منتشر شد. این یک قدم بزرگ به سوی وردپرس به عنوان یک CMS بود. این نسخه ویژگی های متعددی از قبیل انواع پست سفارشی، طبقه بندی های سفارشی ، زمینه های سفارشی، هدر، منوها، کمک های متنی در صفحه های مدیریت و غیره را معرفی کرد. پروژه WordPress MU به منظور ایجاد شبکه های Multisite به پروژه وردپرس متصل شد.

در سال ۲۰۱۱، فرمت ارسال و نوار مدیریت راه خود را به تاریخچه وردپرس باز کرد.

در آن زمان، برخی از افزونه های وردپرس ، پلتفرم های قدرتمند تجارت الکترونیک را به وسیله وردپرس ایجاد کردند.کاربران وردپرس را برای ایجاد فروشگاه آنلاین و ساخت وبسایت های تجارت الکترونیک قدرتمند با استفاده از وردپرس، انتخاب کردند.

در سال ۲۰۱۲، پوسته های سفارشی، پیش نمایش پوسته، و مدیر رسانه های جدید، معرفی شد. این ویژگی فوق العاده به کاربران جدید در ایجاد گالری تصاویر و پیش نمایش پوسته ها قبل از تغییر آنها به یک موضوع جدید کمک کرد.

در سال ۲۰۱۳، وردپرس ۳٫۷ همراه با قابلیت به روز رسانی خودکار جدید که به وردپرس اجازه می‌داد تا به صورت خودکار، سایت خود را برای نسخه های جزئی به روز کند، عرضه شد. ویژگی به روز رسانی خودکار بسیار شبیه مرورگر گوگل کروم است. برخی کاربران از این ویژگی رضایت نداشتند. در این تاریخچه وردپرس محبوب ترین مدیریت وبسایت شناخته می‌شد.

در دسامبر ۲۰۱۳، وردپرس ۳٫۸ منتشر شد که  که دارای رابط کاربردی جدیدی بود. این رابط جدید پاسخگو بود و هدف آن ارائه یک تجربه کاربری بهتر به کاربران، در هر دستگاه یا اندازه صفحه نمایش بود.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

در ۱۶ آوریل ۲۰۱۴، وردپرس ۳٫۹ منتشر شد. این نسخه متمرکز بر بهبود ویرایشگر دیدار پست وردپرس بود. حالا کاربران میتوانستند تصاویر را با کشیدن و رها کردن، به طور مستقیم به ویرایشگر پست ببرند. کاربران اکنون قادر به ویرایش تصاویر درون ویرایشگر بودند و پیش نمایش های گالری خود را در داخل ویرایشگر مشاهده می کردند. وردپرس ۳٫۹ همچنین پیش نمایش ویجت زنده، لیست پخش صوتی و چندین پیشرفت دیگر را معرفی کرد.

تاریخچه وردپرس – وردپرس ۴٫۰

اصلاحات بیشتر در طول سال در هسته وردپرس صورت گرفت و نسخه های بعدی وردپرس ۴٫۰ و وردپرس ۴٫۱ منتشر شد.

۲۰۱۴ همچنین اولین سالی بود که دانلود های نسخه غیر انگلیسی برای وردپرس فراتر از دریافت های نسخه انگلیسی بود.

در سال ۲۰۱۵، وردپرس ۴٫۲، ۴٫۳ و ۴٫۴ منتشر شد. این نسخه ها بر بهبود محلی سازی، پشتیبانی از شکلک ها، ویرایشگر پوسته، تنظیم زیرساخت برای API وردپرس متمرکز شده بود.

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

در همان سال، ووکامرس ، محبوب ترین افزونه ی تجارت الکترونیک وردپرس توسط Automattic (شرکت تاسیس شده توسط متنی Mullenweg یکی از بنیانگذاران وردپرس) به دست آمد.

در سال ۲۰۱۶ وردپرس ۴٫۵، ۴٫۶ و ۴٫۷ منتشر شد. تغییرات قابل توجه در طول سال به روز رسانی های ساده برای پلاگین ها و پوسته ها، بازیابی محتوا با استفاده از ذخیره سازی در مرورگر و ویژگی سفارشی CSS برای ویراشگر پوسته بود. در پایان همین سال، وردپرس پشتیبانی از HTTPS را اعلام کرد.

در سال ۲۰۱۷ وردپرس ۴٫۸ و ۴٫۹ منتشر شد. این نسخه ها دارای چندین ابزارک پیش فرض جدید برای اضافه کردن صدا، ویدئو، تصاویر، گالری، متن و HTML بود .

تاریخچه وردپرس ، همیار توسعه ، وردپرس ، طراحی سایت با وردپرس

آینده وردپرس چگونه است؟

وردپرس به طور مداوم در حال تکامل است تا نیازهای میلیون ها کاربر و مدیران وب را در سراسر جهان مورد توجه قرار دهد. جهت کار و پیشرفت وردپرس به طور مستقیم به نیازهای کاربران بستگی دارد. می‌توان این را برای وردپرس فرض کرد که با ارائه خدمات و امکانات به مردم سراسر جهان ، مسیر روشنی در انتظار وردپرس خواهد بود.

همیار توسعه امیدوار است که توانسته باشد به وسیله این مقاله مسیر پیشرفت وردپرس را نشان داده و شما را با تاریخچه این مدیریت وبسایت محبوب آشنا کرده باشد.

 

منبع : پرشین اسکریپت

نوشته تاریخچه وردپرس از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ به‌همراه تصاویر اولین بار در همیار توسعه | HamyarDev پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *