انیمیشن | ساخت انیمیشن

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی ( Animation) نمایش سریع و پیوسته ی تصاویر با موقعیت های مدل های واقعی است.

در این نمایش تند و پیوسته یک توهم حرکت برای بیننده ایجاد می شود. در واقع حرکت تصاویر در پویانمایی ها به علت خطای دید است. این حرکت تصاویر در پویانمایی از پدیده ی ماندگاری تصاویر ناشی می شود. برای نمایش پویانمایی می توان از پروژکتور های حرفه ای یا کامپیوتر استفاده کرد. ساخت انیمیشن حرفه ای به دو صورت سنتی و دیجیتال انجام می شود. شرکت سه سوت وب در زمینه ی ساخت انیمیشن دو بعدی ، سه بعدی به شیوه های مختلف فعالیت حرفه ای دارد.

ساخت انیمیشن
انیمیشن

تاریخچه ی انیمیشن

نقاشی های نوسنگی غارها از قدیمی ترین نمونه های ایجاد توهم حرکت در طراحی ایستا است.

در سال ۱۸۲۴ اصل پایداری دید توسط پیتر مارک کشف شد. اما همانطور که گفتیم، بشر از قبل آن با این اصل آگاه بوده ست.! این اصل بیان می کند که چشم بعد از دیدن هر تصویر آن را برای مدت کوتاهی ذخیره می کند.

دنیای کارتون و انیمیشن به مرور رنگ بیشتری به خود گرفت. زمانیکه انیمیشن های دو بعدی ساخته شدند،مخاطبان زیادی را به خود جذب کردند. پویانمایی های سه بعدی (۳Dimention) نسبت به پویانمایی دو بعدی خواهان کمتری دارند. به این دلیل که یادگیری آن ها مشکل تر است و مستلزم سرمایه گذاری زیادی است. البته این بی توجهی تا زمان ساخت انیمیشن سه بعدی بلند  toy story1 ادامه داشت.این پویانمایی توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. در این زمینه شرکت های بسیاری به موفقیت های چشمگیری دست یافتند.

تاریخچه انیمیشن ایران

تاریخ انیمیشن در ایران می تواند به عصر برنز برگردد. حدود ۵۲۰۰ ظرف سفالی در شهر سوخته سیستان و بلوچستان کشف شده ، مجموعه ای از تصاویر یک بز را نشان می دهد که در حال دویدن به سوی یک درخت است و برگ های آن را می خورد. اشکال مشابه سفالگری با عکس های متوالی نیز در سراسر ایران اسلامی قرون وسطی یافت می شود.

انواع تکنیک های ساخت انیمیشن

در این مقاله برخی از روش های مهم ساخت انیمیشن را توضیح می دهیم.

  • روش سنتی: قدیمی ترین روش ساخت انیمیشن می باشد. در این روش، فریم ها با دست طراحی می شوند و با کنار هم قرار گرفتنشان ، پویانمایی ساخته می شود. انیمیشن هایی مانند سفید برفی و زیبای خفته به ین روش تهیه شده اند. از معایب این روش دشواری و وقت گیر بودن آن مخصوصا برای پویانمایی های بلند است.
  • روش کامپیوتری (انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی): بعد از اینکه کامپیوتر ها وارد بازار شدند،کار ساخت ایمیشن آسان تر شد. اولین کارتون و انیمیشن کوتاه در سال ۱۹۰۸ توسط امیل کول ساخته شد. انیمیشن میکی موس از این دسته روش های ساخت پویانمایی است.
  • روش های دیحیتالی: در این روش می توان با ساخت فریم های کلیدی با تکنیک های دیجیتالی انیمیشن های زیبایی ساخت. با نرم افزار Adobe Flash  می توان پویانمایی های دو بعدی دیجیتالی ساخت. برای انیمیشن های سه بعدی می توان از نرم افزارهایی چون مایا، ۳DMAX ، استفاده کرد پویانمایی های زیبای toy story3 و شرک از این قبیل هستند.
  • تکنیک استاپ موشن: در این روش، اشیا فریم به فریم حرکت داده می شوند و از آنها فیلمبردار ی می شوند آنکونه که تصور می شود آن ها حرکت می کنند.
  • ما در اینجا به توضیح مختصری درباره ی رایج ترین تکنیک های ساخت انیمیشن پرداختیم. از روش های دیگر ساخت پویانمایی می توان به روش های روتوسکوپی،پویانمایی خمیری،کات اوت و … اشاره کرد.

تفاوت بین کارتون و انیمیشن

کارتون و انیمیشن دو واژه هستند که به طور عام  به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما واقعیت این است که بین این دو تفاوت وجود دارد. پویا نمایی یک تکنیک عکاسی از نقشه های پیوسته یا موقعیت های مدل می باشد تا یک توهم حرکت را ایجاد کند. کارتون ها به یک طراحی یا برنامه ی تلویزیونی یا فیلم ساخته توسط تکنیک های انیمیشن اشاره می کند.

یک کارتون از مجله هفتگی بریتانیا،لندن، جلد 159، 8 دسامبر 1920.
پویانمایی
نمونه انیمیشن کامپیوتری با تکنیک motion capture

سه سوت وب ، متخصص ساخت انیمیشن

شرکت سه سوت وب با سال ها تجربه در زمینه ی طراحی سایت ، طراحی اپلیکیشن ، سئو و ساخت انیمیشن حرفه ای فعالیت دارد. تاریخچه ی پویانمایی در ایران به اواخر دهه ی ۵۰ میلادی بر می گردد. مرکز پویانمایی صبا در ایران ،امروزه بزرگترین سفارش دهنده ی کارتون و انیمیشن است. خوشبختانه ایران موفقیت های زیادی در زمینه ی تولید پویانمایی از جمله عروس گمشده و رنگ عشق دارد.

نوشته انیمیشن | ساخت انیمیشن اولین بار در طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن|اندروید|جاوا|ios|android. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *