لوگو

لوگو

لوگو چیست؟ حتما تابحال لوگوهای شرکت های بسیاری را مشاهده کرده اید. امروزه با وجود شرکت های بسیار متنوع لوگوهای متنوعی هم ایجاد شده اند. در این مطلب بررسی می کنیم که لوگو چیست. شما را با طراحی حرفه ای لوگو آشنا می کنیم و مراحل طراحی لوگو را نشان خواهیم داد. نمونه لوگو هایی در این مطلب وجود دارند که از شرکت های معتبر دنیا هستند. همچنین برای قیمت طراحی لوگو شما را راهنمایی می کنیم.

لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟

در ساده ترین حالت ممکن لوگو ترکیبی از تصاویر و نوشته ها است. این ترکیب برای تشخیص برندهای مختلف از هم استفاده می شوند. یک لوگوی خوب می تواند برای شرکت شما اساسی ترین نیاز باشد. لوگوی شما به مشتریان نشان می دهد که شما چه کاری انجام می دهید، چه کسی هستید و به چه چیزی اهمیت می دهید. اینها مسئولیت های بسیاری هستند که همه برگردن یک تصویر کوچک افتاده اند. این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا به بهترین روش لوگوی خود را بسازید.

شاید این سوال را داشته باشید که لوگو چیست و چه چیزهایی در آن قرار می گیرد. وقتی که طراحی یک لوگو به عهده طراح می افتد، سعی می کند تا شرکت و مشتریانش را بشناسد. در این مقاله به این مسئله خواهیم رسید که لوگو به چه چیزی نیاز دارد. اما قبل از آن بیاید راجع به این صحبت کنیم که چه چیزی باعث ایجاد یک لوگوی خوب می شود.

مهمترین اصل در طراحی لوگو سادگی است. مثلا به لوگوی زیر توجه کنید:

طراحی حرفه ای لوگو professional logo design

اگر به لوگوهای شرکت های معروف مانند اپل، فیس بوک و کوکا کولا توجه کنید هم به این سادگی پی خواهید برد. در ادامه این مطلب بیشتر درباره سادگی صحبت خواهیم کرد.

طراحی حرفه ای لوگو

طراحی حرفه ای لوگو یعنی که بازار مناسبی را هدف قرار دهیم. لوگوی شما باید پیام درستی را در خود داشته باشد که باعث می شود تا کسب و کار شما سودآورتر شود. ما در سه سوت وب برای رسیدن به این هدف به شما کمک می کنیم. به این ترتیب با طراحی حرفه ای لوگو آشنا خواهید شد.

اصلا مهم نیست که چقدر شرکت، خدمات و محصولات شما خوب باشد، اگر لوگوی خود را به طور حرفه ای طراحی نکرده باشید، شرکت شما با مشکل رو به رو خواهد شد. ممکن است این جمله به نظر زیاده روی برسد، اما در واقعیت یک برند اشتباه باعث می شود که مشتریان اشتباهی نیز به طرف شما بیایند. این مشکل ممکن است خیلی هزینه بر شود. در سه سوت وب از یک روش طراحی مبتنی بر هدف استفاده می کنیم. به این صورت مطمئن خواهیم شد که لوگوی شما دقیقا متناسب با اهداف کسب و کارتان طراحی شود. به منظور این که با طراحی حرفه ای لوگو آشنا شوید در خاطر داشته باشید که قبل از هرچیز باید روش درست طراحی را انتخاب کنید. بنابراین به مطلب زیر را بادقت مطالعه کنید.

طراحی حرفه ای لوگو مبتنی بر هدف

ما در سه سوت وب قبل از این که شروع به هرگونه طراحی کنیم، ابتدا با مشتریان خود به طور نزدیکی ارتباط برقرار می کنیم. به این ترتیب از اهداف آن ها یک لیستی تهیه می کنیم. این اهداف باعث شکل گیری مقاصدی می شوند که در نهایت ظاهر لوگو را مشخص خواهند کرد. این عملیات باعث می شود که لوگوی طراحی شده برای کسب و کار  عملکرد بالایی داشته باشد. علاوه بر این باعث می شود که دارنده کسب و کار هم تصویر جدیدی از تجارت خود بدست آورد. در سه سوت وب نشان می دهیم که چگونه به این هدف دست یابید و بالاترین احتمال موفقیت را کسب کنید.

در ایران طراحان گرافیکی بسیاری وجود دارند که تصاویر را به شکل «زیبا» طراحی می کنند، اما این روش درستی نیست. لوگو باید به گونه ای طراحی شوند که به دستیابی به اهداف منجر شوند. بنابراین ما در سه سوت وب خدمات پر ارزشتری را پیشنهاد می کنیم که باعث می شود تجارت شما سود بیشتری کسب کند.

مراحل طراحی حرفه ای لوگو

مراحل طراحی حرفه ای لوگو بسته به نوع طراح می تواند متفاوت باشد. با این حال ما در سه سوت وب روش طراحی حرفه ای لوگو را با شما در میان می گذاریم:

مرحله یک: تحقیق درباره زمینه ی کسب و کار

قبل از این که حتی قلم به دست بگیریم و شکلی رسم کنیم ابتدا تحقیقات را آغاز می کنیم.  تحقیقات در رابطه با کسب و کار باعث می شود تا با محیطی که قرار است این لوگو در آن زندگی کند آشنا شویم. این مسئله برای طراحانی که هیچ تجربه ای در آن زمینه داشته اند هم می تواند مفید باشد. طراحان قبلا در آن زمینه شغلی نداشته اند پس تحقیقات برای آن ها الزامی است. باید بدانید که موضوع چیست و چه چیزی مناسب است.

ظاهر و احساسی که در یک لوگوی سازمان مسافرتی دیده می شود باید با یک رستوران یا لوگوی گروه موسیقی متفاوت باشد. اول باید ببینید که چه لوگوهایی در آن زمینه وجود دارند. چه تصاویری ارزش نگهداری را دارند. باید شروع به فکر کردن کنید که چگونه لوگویی طراحی کنید که با هزارن لوگوی موجود متفاوت باشد.

تفاوت لوگوی شما با دیگران به محتوای آن بستگی خواهد داشت. توجه داشته باشید که لوگویی طراحی نکنید که به طور اساسی با همه لوگوها تفاوت داشته باشد، زیرا هدف شما این نیست که مشتریان خود را به سمت اشتباهی منحرف کنید.

مرحله دو: بدست‌آوردن شناخت از صاحب کسب و کار

پس از اینکه طراح شناختی دقیق از زمینه کسب و کار و محتوای آن پیدا کرد، نوبت به شناخت صاحب کسب و کار می‌رسد. باید بدانیم که صاحب کسب و کار چکار می کند. همچنین باید بدانیم که چه مشتریانی را مورد هدف قرار داده است. سرپرست طراح در سه سوت سایت می‌گوید «برای انجام اینکار دو مرحله وجود دارد». اولین مرحله بدست آوردن اطلاعات از او است. یعنی اینکه چه کاری انجام می دهند. چه کسانی هستند. می خواهند به چه کسانی خدمات ارائه کنند. مثلا اگر یک شرکت ساختمانی مدنظر است اما صاحب شرکت اظهار می کند که این تجارت را به طور خانوادگی شروع کرده اند، هدف این خواهد بود که این ایده‌ی کوتاه مدت را به یک لوگوی قرص و محکم تبدیل کنیم. شما چه برداشتی از ماهیت این شرکت دارید؟

زمانی که این بخش از فرایند به درستی انجام می‌شود، صاحب کسب و کار بعد از پرس و جو های فراوان به مرحله ای میرسد که به طور عمیق ارزش خود را توضیح دهد. به این ترتیب هدف کلی مشخص می شود و یک ایده ی خاص بدست می آید. اینکار باعث می شود تا شرکت هایی که تازه شروع به کار کرده اند آگاهی بسیار دقیقی از خودشان نیز بدست آورند. بسیاری از شرکت ها تفاوت خود با دیگران را نمی دانند- مخصوصا شرکت های کوچک. این بحث های طراحی لوگو، شرکت ها را مجبور می کند تا تفاوت خود با دیگر شرکت ها را مشخص کنند.

مرحله سه: طرح اولیه، ارائه خدمات و ایده های اولیه

طراح ارشد لوگو در سه سوت وب، دو یا سه راه در جلوی شما قرار خواهند داد. اگر از این تعداد راه های بیشتری جلوی شما قرار داده شود باعث می شود که مجبور شوید تا بین ایده ها بازبینی کنید. بازبینی و طرح ایده های مختلف سبب می شود که مجبور به انجام حجم بیشتری از کار شوید و درنهایت هزینه بیشتری نیز خرج کنید.

مرحله چهار: تجدید نظر

این مرحله گاهی اوقات فقط یک تغییر جزئی خواهد بود. بعضی مواقع هم تغییرات بیشتری اعمال می شوند. در سه سوت وب معمولا چند تجدید نظر به شما معرفی می کنیم. توضیح می دهیم که هرکدام از این تجدید نظرها و تغییرات باعث چه تغییری در جذب مشتری می شوند. به این ترتیب صاحب کسب و کار متوجه علت هر تجدید نظر و تغییر خواهد شد. گاهی اوقات صاحب کسب و کار از ما درخواست می کند تا یک طرح را به کلی از اول انجام دهیم. این مسئله با چالش های بسیاری رو به رو می شود و میتواند صاحب کسب و کار را به گمراهی برساند. به همین خاطر است که ما در سه سوت وب مرحله تجدید نظر را قرار داده ایم تا مشتری از ایده کلی دور نشود.

مرحله پنج: آماده کردن طرح نهایی و تحویل کار

وقتی که طراحی لوگو به پایان رسید، ما در سه سوت وب فایل‌ها و فرمت هایی را در اختیار مشتری قرار می دهیم. این موارد شامل فایل های ضروری هستند که در آینده برای شرکت خود به آن نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال برای قرار دادن لوگوی خود در وب سایتتان به یک آیکون اختصاصی و منحصر به فرد نیاز خواهید داشت که در اختیار شما قرار می گیرد. گاهی ممکن است برای یک رستوران فایل هایی در اختیار صاحب رستوران قرار بگیرد که با بقیه کسب و کار ها متفاوت باشد. ازجمله یک فایل که برای چاپ شدن روی منوی غذاها درنظر گرفته می شود. یک فایل دیگر هم برای چاپ شدن روی تیشرت خدمت کاران رستوران به شما داده خواهد شد.

برای طراحی لوگو باید اصول اساسی طراحی آن را بدانید. باید با طراحان درستی همکاری کنید و فرایند های دقیقی را طی کنید.

نمونه لوگو

در این بخش به ویژگی های یک لوگوی خوب اشاره می کنیم. بیشتر طراحان از این اصول اساسی استفاده می کنند:

  • سادگی: آیا لوگوی شما ساده است یا اینکه خیلی شلوغ، حواس پرت کن و پراکنده است؟
  • به خاطر ماندن: آیا لوگوی شما به خاطر باقی می ماند؟ فقط دو ثانیه زمان نیاز است که به لوگو نگاه کنیم و از معنای آن با خبر شویم.
  • همیشگی بودن: آیا نمونه لوگو برای ۵، ۱۰ و یا ۵۰ سال دیگر هم خوب خواهد بود؟
  • تطبیق پذیری: آیا از نمونه لوگو سایزهای زیادی دارید؟ باید به گونه ای باشد که کیفیت خود را ازدست ندهد.
  • مناسب بودن: آیا نمونه لوگو مشتریان درستی را به خود جذب می کند؟

در سه سوت وب به مشتریان این ۵ اصل را معرفی می کنیم. به این ترتیب از ایده های گمراه کننده و نمونه لوگو های عجیب و غریب جلوگیری می شود. بیشتر طراحان مشغول به ایجاد نمونه لوگو هایی می شوند که تصاویر آن ها خیلی جذاب به نظر برسد. از فونت ها و استایل های زیبا استفاده می کنند. اما در واقع باید این ۵ اصل را درنظر بگیریم. زیرا طراحی لوگو کاری نیست به جز حل کردن یک مشکل.

نمونه لوگو logo example

به نمونه لوگو بالا توجه کنید. تمام ۵ اصولی که به آن اشاره کردیم را رعایت کرده است. نه تنها این نمونه لوگو ساده، خاطرانگیز و مناسب است، بلکه برای هر مدیا و قشری از جامعه نیز مناسب خواهد بود. در سه سوت وب سایز نمونه لوگو به صورتی خواهد بود که در هر جایی به درستی قرار بگیرد و اندازه شود. اما این طرح لوگو ۶ ماه به طول انجامید و برای یک شرکت خارجی انجام شد. شکل زیر نمونه های ابتدایی لوگو را نشان می دهد که قبل از طرح بالا مدنظر بودند.

لوگو چیست what is logo

قیمت طراحی لوگو

طراحی حرفه ای لوگو یک فرایند خلاقانه و چالش بر انگیز است که به تحقیقات فراوانی نیاز خواهد داشت. باید از کسب و کار اطلاعات زیادی داشته باشیم. همچنین نیاز است که مشتریان این کسب و کار را بشناسیم. برای طراحی لوگو باید اصول اساسی طراحی لوگو را بدانیم. اگر با طراحان درستی همکاری کنید و فرایند های دقیقی را طی کنید، لوگویی بدست خواهید آورد که شرکت شما عاشق آن خواهد شد (و مردم این لوگو را درک خواهند کرد). برای اطلاع از قیمت طراحی لوگو می توانید با ما در سه سوت وب تماس بگیرید. این قیمت به موارد زیادی بستگی خواهد داشت. با توجه به بودجه شما تیم متفاوتی درنظر گرفته می شود. قیمت طراحی لوگو به تیمی که روی این طرح کار می کند بستگی دارد.

قیمت طراحی لوگو logo design price

بعد از اتمام کار فایل های زیادی بسته به نوع شرکت شما در اختیارتان قرار می گیرد. این فایل ها برای قرارگیری لوگوی شما در پلتفرم ها و اشیاء مختلف هستند. به عنوان مثال ممکن است بخواهید لوگوی موردنظر روی تی شرت کارکنان قرار بگیرد. گاهی ممکن است بخواهید لوگویتان در وب سایتتان قرار بگیرد یا این که روی منوی غذای رستورانتان باشد. با ما در سه سوت وب تماس بگیرید تا کارکنان ما شما را از قیمت طراحی لوگو در حال حاضر مطلع کنند.

نوشته لوگو اولین بار در طراحی سایت|طراحی اپلیکیشن|اندروید|جاوا|ios|android. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *