RSS چیست | چگونه از RSS استفاده کنیم؟


با اطمینان بالایی می‌توان گفت دوران طلایی RSS چند سالی است که به پایان رسیده است.

دورانی که استفاده از RSS سایت‌ها درست به اندازه‌ی استفاده از کانال تلگرام یا فالو کردن اکانت‌ها در شبکه های اجتماعی رایج بود و Google Reader در حد Gmail میان کاربران وب رایج بود. اصطلاح گوگل ریدر آن‌قدر زیاد به‌کار می‌رفت که اغلب کاربران ترجیح می‌دادند آن را به شکل گودر خلاصه کنند تا راحت‌تر تلفظ و تکرار شود.

اما این به آن معنی نیست که امروز دیگر RSS مفید نیست. اتفاقاً هنوز هم کسانی که به شکل حرفه‌ای در فضای وب حضور دارند، از RSS‌ها استفاده می‌کنند.

حتی می‌توان گفت:

حالا که سر زدن به شبکه های اجتماعی برایمان راحت‌تر از سر زدن به وب است و فرصت کمتری برای چک کردن تک تک سایت‌ها داریم، RSS می‌تواند با صرف کمترین وقت، بیشترین اطلاعات را در اختیارمان قرار دهد.

به همین علت، درس حاضر از سلسله درس‌های سواد دیجیتال را به معنی RSS و نحوه استفاده از RSS اختصاص داده‌ایم.

RSS مخفف چیست؟

با وجودی که RSS همواره به مفهوم ثابت و مشخصی اشاره داشته، اما در طول زمان آن را مخفف عبارت‌های متفاوتی در نظر گرفته‌اند. فعلاً در حدی که در این درس به RSS نیاز داریم، آن را مخفف یکی از دو عبارت زیر (ترجیحاً دومی) در نظر بگیرید:

RSS Rich Site Summary

RSS Really Simple Syndication

اگر مفهوم اصطلاح Syndication را در این‌جا بدانید، تا حد زیادی مفهوم RSS هم برای شما مشخص خواهد شد.

Syndicate در این عبارت، ربطی به صنف و سندیکا (مثلاً سندیکای کارگری) ندارد و اتفاقاً اصطلاحی است که حتی قبل از دوران توسعه اینترنت نیز در میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محتوا (مثلاً شبکه های رادیویی و تلویزیونی) وجود داشته است.

فرض کنید یک شبکه تلویزیونی، یک مجموعه‌ی بیست قسمتی (مسابقه یا هر برنامه‌ی دیگر) تهیه می‌کرد.

یکی از روش‌های کسب درآمد این بود که حق امتیاز برنامه را (با کمی تأخیر یا در فرمت‌های متفاوت) به چند شبکه‌ دیگر می‌فروخت. در این حالت اصطلاحاً می‌گفتند برنامه‌ی خود را Syndicate کرده است (چیزی شبیه بازپخش را در نظر بگیرید؛ با این تفاوت که از شبکه های دیگری انجام شود).

مدل درآمدی Syndicate، بسیار متنوع بوده و هست. اما محور اصلی آن همواره پخش و توزیع محتوا از طریق بستری متفاوت با بستر اولیه بوده است.

حالا به سادگی می‌توانید مفهوم Syndicate کردن در فضای وب را درک کنید:

مفهوم Syndicate کردن در فضای وب و محتوای دیجیتال

وقتی یک وب‌سایت، امکان بازنشر خلاصه یا تمام محتوای خود را در سایت‌های دیگر فراهم می‌کند، اصطلاحاً گفته می‌شود که به سراغ روش Syndication رفته است.

یکی از نزدیک‌ترین معادل‌های این مفهوم در فارسی را می‌توان فراهم کردن امکان بازنشر محتوا (یا بازخوانی محتوا) در نظر گرفت.

مرور بسیار مختصری بر تاریخچه RSS

با توجه به توضیحات بالا، می‌توانید حدس بزنید که RSS یک روش نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی ایده‌ای بود که قبل از آن هم وجود داشت.

وقتی وب‌سایت‌ها توسعه پیدا کردند، این سوال مطرح بود که چگونه می‌توان ایده‌ی Syndication را به شکلی ساده، سریع و استاندارد پیاده کرذ.

RSS ابزاری بود که در پاسخ به این نیاز توسط شرکت Netscape ایجاد شد. بعداً مجموعه‌های دیگری توسعه‌ی آن را ادامه دادند و نهایتاً دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد آن را توسعه داده و در اختیار همگان قرار داد (+).

RSS دقیقاً چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال

The post RSS چیست | چگونه از RSS استفاده کنیم؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *