بررسی میزان رقابتی بودن عبارات

بررسی میزان رقابتی بودن عبارات

تا این مرحله کلمات محبوب و مرتبط تهیه شده است. حال باید بررسی میزان رقابتی بودن عبارات انجام شود. برای این کار هر یک از عبارات فهرست خود را به ترتیب در گوگل یا یاهو، جست و جو کنید.

تقریبا همه موتورهای جست و جو تعداد صفحاتی که در پاسخ به جست و جوی کاربر می یابند را نشان می دهند. عدد نمایش داده شده در واقع تعداد رقبا برای آن عبارت را نشان می دهد.

بررسی میزان رقابتی بودن عبارات

همان طور که ملاحظه می کنید با جست و جوی عبارت تک کلمه ای book، گوگل تعداد صفحه موجود در پایگاه داده اش را بیش از یک میلیارد صفحه عنوان می کند.

جستجو در موتور های جستجو

صفحاتی که با هم برای رسیدن به رتبه های بالاتر رقابت می کنند. بعد از آن که فهرست کلمات آماده شد و میزان جست و جوی ماهانه آنها در گوگل را یادداشت نمودید؛ نوبت به جست و جوی آنها در گوگل می رسد (در یاهو هم می توانید جست و جو نمایید). کاری که می کنید این است که تعداد رقبای معرفی شده برای هر عبارت را یادداشت کنید.

بعد از آن که عبارات، میزان جست و جوی ماهانه آنها و تعداد رقبا برای هر یک مشخص شد به کمک فرمول زیر ضریب کارایی هر یک را محاسبه می نماییم:

KET=V*V/C

V میزان جست و جوی ماهانه عبارت در گوگل

C تعداد رقبای موجود برای هر عبارت = تعداد نتایج جست و جو

KEI ضریب کارایی عبارت

بعد از محاسبه ی ضریب کارایی تمام واژه های فهرست کلمات، تمام ضرایب حاصل را از بیشتر به کمتر مرتب کنید و از میان تمام کلمات کلیدی، آن هایی را برگزینید که بیشترین ضریب کارایی را دارند. این جای کار کاملا به شما بستگی دارد.

اگر قصد دارید بر روی دو عبارت کلیدی تاکید کنید، عبارت های اول و دوم ليست مرتب شده را انتخاب کنید. ممکن است تمایل به سرمایه گذاری بر روی عبارات بیشتری داشته باشد در این صورت میتوانید عبارات سوم و چهارم و… را نیز برگزینید.

ضریب کارایی چقدر دقیق است؟

ضریب کارایی میگوید عبارتی مناسب است که جست و جو های بسیار و رقبای کم دارد  اما صحبتی از قدرت رقبا نمی کند. ممکن است تعداد رقبا کم اما سایت هایی باشند که به خوبی سئو شده اند، تیم سئوی قوی و هزاران لینک دارند!

رقابت با چنین سایت های سخت است. تعداد نتایج جست و جو میتواند به شما بگوید که رسیدن به ده رتبه اول اساده است یا خیر. رساندن رتبه از ۹۰۰ به ۱۰۰ بسیار ساده تر از رساندن رتبه از ۱۰۰ به ۹ است.

همچنین این ضریب علمی نیست و ممکن است بر اساس اعدادی باشد که قابل مقایسه نیستند، چون ممکن است روش شمارش تعداد جست و جو برای هر عبارت با عبارت دیگر متفاوت باشد، اگر هر تغییری در اعدادی که با آن کار را شروع می کنید انجام شود؛ نتیجه به دست آمده قابل مقایسه نخواهند بود.

به عبارت دیگر ممکن است سیب را با پرتغال مقایسه کنید. اما با این حال این ضریب مفید است اگر رقبا را بررسی کنید و كلمات فهرست اولیه خود را درست برگزینید. باید توجه ویژه ای به ۳۰ سایتی کنید که در ابتدای نتایج جست و جو قرار دارند. البته دقت کنید که گوگل در ابزار خود، تخمینی از میزان رقابت ارایه می دهد.

ما در این مثال فهرست اولیه را به کمک گوگل استخراج نمودیم، راه درست تر این است که به موتورهای جست و جوگر و ابزار دیگری که در این بخش معرفی شده اند و به طور آمار سایت خود مراجعه نمایید. سپس به تعیین ضرایب کارایی بپردازید.

انتخاب کلمات کلیدی درست رابطه تنگاتنگی با تجربه و تبحر شما دارد. میزان ترافیک حاصل از همه عبارت ها را بررس کنید. اگر با عبارتی رتبه یک دارید اما ترافیک کمی جذب می کنید یا ترافیکی هدفمند در سایت شما جریان ندارد، در انتخاب آن عبارت تجدید نظر کنید. واژه ها باید به طور مداوم بررسی شوند، حتی گاهی بهتر است واژه هایی را به صورت آزمایشی مورد توجه قرار دهید. همه این کارها تجربه شما را بیشتر می کند.

آیا واقعا کار انتخاب کلمات کلیدی تمام شده است؟

البته شما مراحل اصلی انتخاب واژه های کلیدی را پشت سر گذاشته اید اما برای تکمیل بحث نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • عبارت های کلیدی چند کلمه ای انتخاب کنید.
  • عبارت های کلیدی تک کلمه ای معمولا بسیار رقابتی هستند و دقیقا هم نمی توانند بازار هدف را مشخص کنند.

با جست و جوی book در گوگل با نزدیک به یک میلیارد رقیب رو به رو شدیم. کلمه free را جست و جو کنید: نزدیک به ۱۸ میلیارد رقیب این در حالی است که free روشن نمی کند دنبال چه چیز رایگانی بوده اید:

free book, free CDs, free hosting, free clip arts, free greeting card

اما اگر free article را جست و جو کنید، مشخص است که شما به دنبال مقالات رایگان می گردید و اگر عبارت free network articles security را جست و جو کنید که به خال زده اید:

شما دقیقا به دنبال مقالات رایگانی درباره امنیت در شبکه های کامپیوتری می گردید. دیگران هم دقیقا مانند شما عمل می کنند. کاربران دریافته اند که به کمک عبارات دو، سه، چهار و حتی پنج کلمه ای بهتر می توانند منظور خود را بیان کنند و در عین حال به نتایج بهتری نیز دست یابند.

عبارت های کلی رقبای خود را بررس کنید؟

باید بدانید او در حال نیازی به توضیح ندارد، شما باید بهتر از رقیب خود باشید پس حاضر چه کرده است. آنها هم مطمئنا سایت شما را بررسی می کنند؟

به یاد داشته باشید که اگر فقط تلاش کنید تا به رقبای خود برسید در نهایت مانند آنها خواهد شد. بهتر است همیشه ایده هایی دیگر را در نظر داشته باشید تا چند گام هم از آنها جلوتر باشید.

مطلب قبلی: یافتن کلیدواژه مناسب

مطلب بعدی: روش درست بهینه سازی (بخش اول)

 

نوشته بررسی میزان رقابتی بودن عبارات اولین بار در طراحی سایت | طراحی سایت فروشگاهی | طراحی سایت شرکتی | سئو سایت. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *