آیا به متخصص سئو نیاز دارید؟

سئو مخفف “بهینه سازی موتورهای جستجو” یا “بهینه ساز موتورهای جستجو” است. تصمیم گیری در مورد استخدام یک متخصص سئو ، کاری بزرگ بوده که می‌تواند باعث بهبود قابل توجه سایت و صرفه جویی در زمان شود، اما همین طور می‌تواند به شهرت و سایت شما نیز صدمه بزند. حتما قبل از تصمیم گیری، فواید استفاده از خدمات سئو را در مقایسه با صدمات یک متخصص سئوی بی‌توجه را با هم مقایسه کنید. بسیاری از متخصصین سئو و سایر آژانس‌ها و مشاوران، خدمات زیر را به مالکین سایت‌ها ارائه می‌کنند.

  • بازنگری بر محتوا و ساختار سایت
  • ارائه پیشنهادات فنی در مورد توسعه سایت: برای مثال، هاستینگ، ارجاع (ریدایرکت)، خطاهای صفحات، استفاده از جاوا اسکریپت
  • توسعه محتوا
  • مدیریت کمپین‌های توسعه تجارت آنلاین
  • تحقیق بر کلمات کلیدی
  • آموزش سئو
  • تخصص در بازارها و مناطق خاص

قبل از استخدام سئوکار

توجه داشته باشید که صفحه نتایج جستجوی گوگل شامل نتایج ارگانیک جستجو شده و تبلیغات پولی (که به نام “تبلیغات Ads” یا “اسپانسر شده”) می‌باشد. تبلیغات در گوگل تأثیری بر حضور سایت شما در نتایج جستجو اورگانیک ندارد. گوگل هرگز پول نمی‌گیرد تا رتبه‌ی سایت شما را در نتایج ارتقاء بدهد و البته قرار گرفتن در نتایج جستجو نیز نیازی به پول زیادی ندارد. منابع مجانی مانند ابزاروب‌مستر، بلاگ رسمی مرکز وب‌مستر و انجمن بحث‌های گوگل، می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد نحوه بهینه‌سازی موتورهای جستجو در اختیار شما قرار دهد.

قبل از شروع تحقیق در مورد سئو، بهتر است به یک مشتری آگاه تبدیل شده و با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید. ما پیشنهاد می‌کنیم کار را از این لینک‌ها شروع کنید.

  • Google Webmaster Guidelines
  • ایندکس صفحات درگوگل

اگر به استخدام متخصص سئو فکر می‌کنید، هر چه زودتر، بهتر است که شروع کنید. این زمان یکی از زمان‌های عالی برای طراحی دوباره، یا برنامه ریزی برای شروع کار یک سایت جدید است. با این روش، شما و متخصص سئو می‌توانید مطمئن باشید که سایت شما از پایه آشنا با موتورهای جستجو طراحی می‌شود. در هر صورت، یک متخصص سئو می‌تواند به بهبود سایت موجود کمک کند.

سئوالاتی که قبل از شروع همکاری باید از متخصص سئو بپرسید

  • آیا می‌توانید نمونه‌‌هایی از کارهای قبلی خود را نشان دهید؟
  • آیا از دستورالعمل‌های گوگل وبمستر پیروی می‌کنید؟
  • آیا خدمات بازاریابی اینترنتی یا پیشنهاداتی برای تکمیل تجارت جستجوی ارگانیک دارید؟
  • چه نتایجی در چه بازه زمانی قابل مشاهده هستند؟ چطور موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنید؟
  • شما چقدر در صنعت من تجربه دارید؟
  • شما در شهر/کشور من چقدر تجربه کار دارید؟
  • تجربه شما در توسعه سایت بین‌المللی چقدر است؟
  • مهم‌ترین روش‌های سئوی شما کدام است؟
  • تجربه شما در تجارت چقدر است؟
  • چطور می‌توانم با شما ارتباط برقرار کنم؟
  • آیا تغییراتی که در سایت من ایجاد می‌کنید را به من اطلاع داده و اطلاعات دقیق در مورد پیشنهادات و دلیل هر کدام را به اشتراک می‌گذارید؟

تفاوت متخصص سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

با اینکه متخصصان سئو می‌توانند خدمات ارزشمندی را به مشتریان ارائه کنند، بعضی از متخصصان سئوی غیراخلاقی، از طریق فعالیت‌های بازاریابی تهاجمی و تلاش برای دستکاری کردن نتایج جستجو به روش‌های غیر صادقانه باعث شهرت بد این صنعت می‌شوند. عملکردهایی که از دستورالعمل گوگل تخلف می‌کنند، می‌توانند باعث تأثیرات منفی در حضور اینترنتی شما در گوگل شده و یا حتی سایت را از شاخص گذاری خارج کند. به موارد زیر توجه داشته باشید.

یکی از حقه‌های رایج، دامنه‌های “سایه” است که کاربران را با استفاده از ریدایرکت‌های فریب آمیز به قیف بازاریابی هدایت می‌کنند. این دامنه‌های سایه معمولا برای مالکینی است که ادعا دارند برای مشتری خود کار می‌کنند. اگر رابطه آنها با مشتری فعلی بد شود، دامنه به سایت دیگر یا حتی سایت رقیب اشاره خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، عملا شما پول خود را برای موفقیت رقیب خود صرف کرده‌اید.

یکی دیگر از عملکردهای غیر قانونی، قرار دادن صفحات “درب ورودی” است، این صفحات مملو از کلمات کلیدی در یک قسمت از سایت مشتری است و معمولا متخصص سئو قول می‌دهد که صفحات، کوئری‌های مرتبط‌ پیدا خواهد کرد. این کار ذاتا اشتباه است زیرا باعث پراکندگی تمرکز کلمات کلیدی در صفحات می‌شوند. همین‌طور این صفحات درب مانند، معمولا شامل لینک‌های مخفی می‌شوند که به سایر مشتریان متخصص اشاره می‌کنند. این نوع صفحات، قدرت لینک را از سایت گرفته و آن را به متخصص سئو و سایر مشتریان او انتقال می‌دهد. توجه داشته باشید که سایر مشتریان این متخصص شیاد، شاید محتوای غیرقانونی یا ناشایست داشته باشند و در واقع از نظر دیگران، شما با این سایت‌ها در ارتباطید.

اگر فکر می‌کنید به نوعی، توسط متخصص سئو فریب داده شده‌اید، این مسئله را به پلیس فتا گزارش دهید.

تفاوت سئو کار کلاه سیاه و کلاه سفید

مواظب شرکت‌های سئو و مشاور وب، یا آژانس‌هایی باشید که بدون هیچ دلیل به شما ایمیل می‌فرستند

جالب توجه است که حتی ما نیز چنین ایمیل‌هایی دریافت می‌کنیم:

علی حسینی عزیز

من از وب‌سایت شما دیدن کرده و متوجه شدم که سایت شما سئو خوبی ندارد و در جایگاه خوبی قرار ندارید و ادامه ماجرا …

همین حساسیت را در مورد ایمیل‌های بدون پایه و اساس در مورد موتورهای جستجو، قرص‌های رژیم یا سایر درخواست‌های انتقال پول نیز داشته باشید.

هیچ کسی نمی‌تواند رتبه ۱ شدن در گوگل را ضمانت کند

مراقب سئو کارهایی باشید که رتبه آوردن را ضمانت کرده و ادعا می‌کنند “رابطه ویژه” با گوگل داشته و یا “اولویت در ثبت” گوگل را دارند. هیچ اولویتی در ثبت وجود ندارد. در واقع تنها راه ثبت شدن در فهرست گوگل، مستقیما و از طریق اضافه کردن URL یا ثبت نقشه سایت است که هر کسی می‌تواند انجام دهد.

اگر یک متخصص سئو مخفیانه عمل کرده و اهداف خود را واضح بیان نمی‌کند، مراقب باشید

اگر چیزی برایتان مشخص نیست، حتما توضیح بخواهید. اگر یک سئوکار، محتوای گیج کننده یا حیله گرانه از طرف شما ایجاد کند، یا دامنه سایه‌ای و صفحه “درب” مانند بسازد، احتمال حذف از ایندکس‌های گوگل وجود دارد. در نهایت، شما مسئولیت اعمال شرکت‌ها یا افراد استخدام شده را به عهده خواهید داشت، پس بهتر است بدانید که آنها دقیقا چه کاری را برای “کمک” به شما می‌کنند. اگر یک متخصص سئو، دسترسی FTP به سرور شما دارد، بهتر است تمامی تغییرات اعمال شده در سایتتان را توضیح دهد.

شما هرگز نباید به سایت یک متخصص یا سایت شرکت سئو لینک داشته باشید

از متخصصان یا شرکت‌های سئو که لینک سایت خود را در سایت شما به عنوان پشتیبان یا هر عبارت دیگری استفاده می‌کنند یا از سایت خودشان به سایت شما لینک می‌دهند و یا سایت شما را در هزاران موتور جستجو ثبت می‌کنند، خودداری کنید. این عملکردها معمولا سودی نداشته و بر رتبه شما در بسیاری از موتورهای جستجوی اصلی تاثیری نخواهد داشت، یا حداقل تأثیر مثبت در نظر گرفته نمی‌شود.

سئو کار خود را هوشمندانه انتخاب کنید

در زمان تصمیم‌گیری در انتخاب سئوکار خود، شاید بهتر باشد کمی در مورد این صنعت تحقیق کنید. گوگل یکی از منابع تحقیق است.

با اینکه گوگل در مورد شرکت‌های خاص نظر نمی‌دهد، ما با شرکت‌هایی مواجه شده‌ایم که ادعای متخصص بودن دارند ولی کارهایی را انجام داده‌اند که به هیچ وجه در این تجارت قابل قبول نیست. مواظب باشید!

مطمئن شوید که پول در کجا صرف می‌شود

با اینکه گوگل هرگز رتبه بهتر را در نتایج جستجو نمی‌فروشد، چندین موتور جستجوی دیگر چنین کاری را انجام می‌دهند. بعضی از متخصصان سئو قول می‌دهند که در موتورهای جستجو رتبه بالایی بیاورید، اما شما را در بخش تبلیغات قرار می‌دهند بجای اینکه در نتایج ارگانیک باشید. بعضی از متخصص سئو حتی هزینه تبلیغات را از شما گرفته و ادعا می‌کنند که موتورهای جستجو را کنترل کرده و می‌توانند شما را در نتایج نشان دهند. این حقه در گوگل کار نمی‌کند زیرا تبلیغات گوگل برچسب مشخصی داشته و از نتایج جدا است، اما مطمئن شوید که تمامی هزینه‌ها را بررسی کرده و بنا نیست برای همیشه در قسمت تبلیغات گوگل باشید.

رایج ترین سوءاستفاده‌هایی که یک مالک وب‌سایت با آن روبرو می‌شود چیست؟

چندین علامت هشدار در زمان برخورد با متخصص سئوی کلاه‌بردار وجود دارد. البته این لیست کامل نیست، پس اگر هر شکی دارید، باید به غریزه خود اعتماد کنید. در هر صورت، اگر موارد زیر را مشاهده کردید، از کار کردن خودداری کنید.

  • دامنه های سایه دارد.
  • لینک را در صفحه “در ورودی” سایر مشتریان قرار می‌دهد.
  • بین نتایج جستجوی اورگانیک و تبلیغاتی که در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند، تمایز قایل نمی‌شود.
  • رتبه آوردن را تضمین می‌کند، شک کنید و توجه داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی در هر صورت رتبه می‌آورند.
  • با چند نام مستعار کار کرده و اطلاعات WHO IS منفی دارد.
  • از موتورهای جستجوی “تقلبی”، نرم افزارهای جاسوسی، یا نرم افزارهای فریبنده، ترافیک می‌گیرد.
  • دامنه‌هایش از شاخص‌گذاری گوگل حذف شده یا در آنها وجود ندارد.

نوشته آیا به متخصص سئو نیاز دارید؟ اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *