رتبه گوگل و بهبود آن توسط ۷ راه حل سئو

چند تا از رایج‌ترین سوالاتی که هر روز در رابطه با بهبود رتبه گوگل از من می‌شود:

  • چگونه رتبه گوگل خود را افزایش دهم؟
  • چرا رتبه من در حال کاهش است؟
  • چرا رتبه من ثابت مانده و بهبود ندارد؟

خب، من اعتقادی به چک کردن هر دقیقه‌ای رتبه‌ها در گوگل ندارم، زیرا گوگل تقریبا هر ۱۵ دقیقه در حال تغییر و اعمال فعالیت‌هایی بر روی نتایج است و عملا این کار باعث بروز سرگیجه و شاید هم سکته شود. اما اگر بر ردیابی رتبه‌بندی پافشاری دارید و می‌خواهید مطمئن شوید که رتبه خود را حفظ کرده اید، ۷ مورد زیر را می‌توانید در زمان مشاهده کاهش رتبه در کلمه کلیدی خاص انجام دهید.

بهبود رتبه سئو با لینک سازی داخلی

راه حل ۱: لینک دهی درونی

بزرگترین مشکلی که من امروزه در بسیاری از سایت‌ها می‌بینم، این است که آنها به لینک‌دهی درونی (Internal Link) اهمیتی نمی‌دهند. لینک‌دهی درونی یعنی لینک کردن صفحات یک سایت به یکدیگر. و اگر شما از لینک‌دهی درونی استفاده کنید، احتمالا Text anchor کلی استفاده می‌کنید که مسئله خوبی محسوب نمی‌شود.

تاکتیک‌هایی که از متن‌های انکر بیرونی (External Link) استفاده می‌کنند، آنقدر اثربخشی دارد که می‌توانند در کلمه یوتیوب شما را در صفحات اول قرار دهد.

انتظار نداشته باشید که با اضافه کردن لینک‌های درونی، سریعا نتیجه را مشاهده کنید. معمولا نزدیک به سه ماه طول می‌کشد تا لینک‌ها اثربخشی خود را نشان دهند. و اگر شما نمی‌توانید به صفحات قدیمی رفته و لینک‌های درونی قرار دهید، باید این کار را به آرامی و در طول زمان انجام داده و به صفحات جدید، لینک‌های درونی اضافه کنید.

افزایش سرعت بازگذاری سایت برای بهبود رتبه در گوگل

راه حل ۲: افزایش سرعت سایت

در سال ۲۰۱۰، گوگل اعلام کرد که سرعت سایت را نیز در تعیین رتبه‌بندی سایت، مد نظر می‌گیرد. آیا می‌دانید چرا گوگل به سرعت بارگذاری سایت توجه می‌کند؟ آنها پی برده‌اند که وقتی به سایت‌های کند رتبه خوب می‌دهند، کاربران تجربه بدی پیدا کرده و کمتر از گوگل استفاده می‌کنند. و این به معنای درآمد کمتر برای گوگل است.

خب، چطور سرعت سایت را افزایش می‌دهید؟ نگران نباشید. من لیستی از راه حل‌های فنی را به شما نمی‌دهم. به جای آن، من می‌خواهم یک راه حل ساده را با شما به اشتراک بگذارم.

این راه حل، Google Page Speed است. تنها کاری که شما باید انجام دهید، ثبت نام و دنبال کردن چند مرحله غیر فنی است. سریعا افزایش سرعت را در سایت مشاهده خواهید کرد.

لینک سازی خارجی و افزایش اعتبار صفحه

راه حل ۳: لینک‌سازی، اما نه به صفحه‌ای که رتبه‌اش کاهش پیدا کرده است

وقتی رتبه‌بندی کاهش پیدا می‌کند، اولین چیزی که به ذهن می‌آید، چیست؟ باید لینک‌های بیشتری بسازید، نه؟

اکثر افراد این اشتباه را انجام داده و تعداد زیادی لینک را درمدت زمان کم در صفحه‌ای می‌ گذارند که رتبه‌اش رو به کاهش است. گوگل باهوش بوده و می‌تواند تشخیص دهد که صفحه‌ای لینک را با سرعت غیر طبیعی دریافت می‌کند. پس، اگر شما تعداد زیادی لینک به صفحات دارای کاهش رتبه بسازید، رتبه کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

اما اگر شما لینک به سایر صفحات داخلی سایت بسازید و از انکر تکست (Anchor Text) به آن صفحه دوری کنید، رتبه‌های شما نه تنها ثابت شده، بلکه افزایش نیز پیدا می‌کند. این تاکتیک به افزایش اقتدار کلی سایت نیز کمک کرده و بدین معناست که تمامی کلمات کلیدی شما رتبه بهتری پیدا خواهند کرد.

بروز رسانی سایت و تاثیر آن در سئو

راه حل ۴: برای بهبود رتبه گوگل صفحات خود را آپدیت کنید

این تاکتیک، احتمالا بسیار ساده است، اما اکثر اوقات بیشترین اثربخشی را دارد.

گوگل به صفحات تازه، رتبه‌های بهتری نسبت به صفحات قدیمی می‌دهد. پس، با اضافه کردن محتوای تازه و تصویر به صفحات، شما تجربه بهتری را ایجاد می‌کنید. این باعث می‌شود افراد بیشتر در سایت شما مانده و احتمال لینک دادن به سایت شما بیشتر شده و حتی محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارند.

افزایش CTR

راه حل ۵: افزایش آمار کلیک‌های وروری

اگر شما به حساب گوگل سرچ کنسول وارد شوید، پی می‌برید که گوگل آمار کلیک‌های درون سایت شما را ردیابی می‌کند.

یکی از راه‌های افزایش ترافیک جستجو، افزایش رتبه‌بندی است. یکی از راه‌های دیگر، افزایش آمار کلیک است. اگر موتور جستجو، تشخیص دهد که آمار کلیک‌های شما بسیار پایین است، رتبه پایینی به شما می‌دهد، زیرا شما را نامرتبط در نظر می‌گیرد.

برای مبارزه با چنین مسئله‌ای، تگ عنوان و توضیح متا را با هدف افزایش آمار کلیک، بهینه‌سازی کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از تغییر کلمات کلیدی در تگ‌های متا انجام دهید زیرا کلیک‌های بیشتری می‌خورند.

استفاده از اسنیپت‌های گوگل همانند ستاره و درج قیمت محصولات نیز می‌توانند تاثیر به سزایی در افزایش نرخ ورود به سایت داشته باشند.

طراحی واکنش گرا برای بهبود سئو

راه حل ۶: بهینه‌سازی طراحی‌تان

مصرف و استفاده از موبایل‌ها و تبلت‌ها، با سرعت بسیار بیشتری نسبت به کامپیوتر و لپ تاپ رشد می‌کنند. با اطمینان از اینکه وب‌سایت شما با این نوع دستگاه‌ها همخوانی دارد، احتمال بالا نگه داشته شدن رتبه خود را افزایش می‌دهید. در غیر این صورت، وقتی سهم زیادی از جستجوگران، چنین دستگاه‌هایی را استفاده می‌کنند، شما از نظر گوگل ضعیف خواهید بود.

شما می‌توانید با گوگل آنالیتیک مشاهده کنید که افراد از چه نوع دستگاه‌هایی برای مشاهده وب سایت استفاده می‌کنند: موبایل، لپ تاپ، تبلت و یا غیره، برای فهمیدن اینکه کدام نوع موبایل را استفاده می‌کنند، باید به گوگل آنالیتیک رفته و بر روی “مخاطب” و سپس “موبایل” و سپس “دستگاه‌ها” کلیک کنید.

یک راه ساده برای اطمینان از اینکه شما تجربه موبایلی خوبی را ارائه می‌کنید، اطمینان از این مسئله است که سایت سریع است، زیرا هر کسی در موبایل خود دارای دسترسی سریع نیست. شما می‌توانید این کار را با گوگل پیج اسپید(google page speed) انجام دهید، که در بخش بالا توضیح دادیم. سپس، شما می‌توانید مطمئن شوید که تجربه موبایلی یا تبلتی خوب را با طراحی واکنش‌گرا ایجاد می‌کنید. بدین روش، خودبخود سایز دستگاه با سایت یکی می‌شود.

تاثیر سیگنال شبکه های اجتماعی بر سئو

راه حل ۷: افزایش اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری اجتماعی بر رتبه‌بندی تاثیر گذار است. اشتراک‌گذاری اجتماعی بیشتر به معنای ترافیک بیشتر است و هر چه افراد بیشتری از سایت بازدید کنند، احتمال اینکه فردی به طور طبیعی به شما لینک دهد بیشتر می‌شود و لینک بیشتر به معنای رتبه بیشتر است.

به همین دلیل، شما باید اشتراک‌گذاری اجتماعی بیشتری ایجاد کنید.

۷ روش ساده زیر می‌توانند باعث افزایش اشتراک‌گذاری صفحات وب شما شوند:

  1. دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را در صفحات، مخصوصا صفحات دارای محتوای ارزشمند قرار دهید.
  2. اگر بلاگ دارید، می‌توانید از خوانندگان خود بخواهید تا از طریق فیسبوک، صفحه‌ای خاص را به اشتراک بگذارند.
  3. اگر با کاربران تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستید، از آنها نیز بخواهید تا صفحات شما را به اشتراک بگذارند.
  4. اگر شما از Triberr، استفاده نکرده‌اید، بهتر است آن را امتحان کنید.
  5. همیشه می‌توانید برای اشتراک‌گذاری از طریق توییتر اد، پول پرداخت کنید.
  6. شما می‌توانید برای اشتراک‌گذاری فیسبوک نیز پول داده و از طریق فیسبوک ادز، لایک بگیرید.
  7. به بازدید کنندگان امتیاز داده و به ازای اشتراک‌‌گذاری اجتماعی، کتاب الکترونیک مجانی کادو بدهید.

نتیجه گیری

من هنوز به طور جدی بر این باورم که ردیابی رتبه‌بندی، در سئو دیگر ارزش زیادی ندارد، زیرا سئو از یک استراتژی طولانی فراتر رفته است. اما اگر می‌خواهید رتبه‌بندی خود را دنبال کرده و بهبود بخشید، مخصوصا وقتی تازه روند کاهش شروع شده است، می‌توانید از تاکتیک‌های بالا بهره ببرید.

اگر تاکتیک‌ها را با هم ترکیب کنید، بهترین نتایج را خواهید داشت، اما حتی در این صورت هم رتبه شما دوباره اوج نمی‌گیرد. معمولا بعد از اجرای استراتژی‌های بالا، چند ماه طول می‌کشد تا نتایج بروز شوند.

خب، وقتی رتبه‌ها رو به کاهش رفت، شما چه کاری انجام می‌دهید؟

نوشته رتبه گوگل و بهبود آن توسط ۷ راه حل سئو اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *