نگاهی به بازاریابی محتوایی در استارتاپ های ایرانی

با گشت و گذاری در وب فارسی، برای پیدا کردن نمونه‌های خوب بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی عمدتا به اسم دیجی‌کالا برمی‌خوریم.
اینکه چگونه با تولید محتوای سودمند و متناسب با نیاز مخاطب توانست به سرعت پربازدید و محبوب شود.
از آنجایی که درمورد شیوه بازاریابی دیجی‌کالا زیاد گفته و نوشته شده و با جستجو در گوگل قابل دسترس هستند؛ در این مقاله، گراف نمونه‌های موفق دیگر را معرفی کرده است.

دو استارتاپ با بازاریابی محتوایی خوب در صنعت مد

همان طور که می‌دانیم بازاریابی محتوایی با سئو مرتبط است اما یکی نیست. کافی است عبارت «خرید لباس مردانه» را جستجو کنید. با لیستی از فروشگاه‌های اینترنتی مختلف روبه‌رو می‌شوید که برای این عبارت سئو شده‌اند. اما اگر عبارت «سبک های مختلف مد» را جستجو کنید اکثر سایت‌های قبلی ناپدید می‌شوند و دو دسته سایت جایگزین لیست قبلی در صفحه جستجو می‌شوند.

  • یک دسته وب‌سایت‌هایی هستند که صرفا در زمینه صنعت مد و لباس محتوا تولید می‌کنند. در واقع، مجله‌های آنلاین مد هستند. اما هیچ فروشگاهی ندارند.
  • دسته دوم فروشگاه‌هایی هستند که کارشان فروش اینترنتی پوشاک است؛ اما اطلاعات مختلفی در زمینه صنعت مد در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

دسته دوم، درواقع با اینکه کارشان فروش اینترنتی پوشاک است اما صرفا خود را برای کلمات و عبارات مرتبط با خرید محصولات‌شان سئو نمی‌کنند بلکه همه اطلاعات مورد نیاز مخاطب در زمینه پوشاک و حتی وسیع‌تر یعنی در زمینه صنعت مد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

درحالی که وب‌سایت‌هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده نمی‌کنند و صرفا برای عبارات کلیدی مرتبط با خرید سئو شده‌اند؛ سایت خود را برای مخاطب یکبار مصرف می‌کنند. 

مخاطب می‌آید، می‌خرد و فراموش می‌کند.

اما در مقابل، فروشگاه‌های اینترنتی‌ هستند که محتوای مورد نیاز مخاطب در زمینه پوشش و انتخاب مد را تولید و در دسترس او قرار می‌دهند. به این صورت، با بالا بردن اطلاعات و آگاهی او نسبت به خریدش، اعتماد و وفاداری‌اش را به دست می‌آورند.

با رابطه‌ای که این محتواها بین فروشگاه و مخاطب به وجود می‌آورند. مخاطب، به مرور همه خریدهایش را از طریق این فروشگاه انجام می‌دهد.

بازار یابی محتوایی در ایران

در ایران فروشگاه‌های آنلاین معدودی در زمینه صنعت مد هستند که به قدرت بازاریابی محتوایی پی برده‌اند. فروشگاه اینترنتی بانی مد یکی از این موارد معدود است. بانی مد در وب‌سایت خود یک وبلاگ دارد که محتواهای مختلفی در حوزه مد را در آنجا تولید و منتشر می‌کند. با این اوصاف، بانی مد را می‌توان جز نمونه های خوب بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی حساب کرد.

دیجی استایل هم یکی دیگر از بهترین استارتاپ های بازاریابی محتوایی در صنعت مد است که زیر نظر دیجی کالاست. احتمالا به دلیل تجربه موفق دیجی کالا در زمینه بازاریابی محتواست که این استارتاپ هم توانسته بازاریابی محتوایی خوبی انجام دهد.

بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی : دیجی استایل

استارتاپی که با بازاریابی محتوایی کتاب می‌فروشد

در زمینه فروش آنلاین کتاب با وجود قدرت‌هایی مثل آدینه بوک و فیدیبو ورود یک بازیگر دیگر به این حوزه و گرفتن سهم از بازار کار سادهٰ‌ای نیست.

اینجاست که شاید بهترین راهکار استفاده از بازاریابی محتوایی باشد.

وب‌سایتی به اسم واوَک مشغول همین کار است. و از آنجایی که هیچ یک از دو فروشگاه آدینه بوک و فیدیبو این کار را به خوبی انجام نداده‌اند. مجله اینترنتی این فروشگاه توانسته فضای گیرایی به وجود بیاورد که باعث ایجاد تعلق خاطر در مشتری می‌شود. پیشنهاد می‌کنم حتما سری به مجله اینترنتی این فروشگاه بزنید.

بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی : مجله اینترنتی واوک

بازاریابی محتوایی و استارتاپ راهنمای شهری

استارتاپ دانرو در واقع یک شبکه اجتماعی است که در آن هر کسی می‌تواند جاهایی که رفته و کِیف کرده را با دیگران به اشتراک بگذارد. علاوه بر پیدا کردن جذاب‌ترین تخفیف‌ها شما می‌توانید نزدیک‌ترین عابربانک یا بهترین دکترها را هم از این طریق پیدا کنید.

با اینکه دانرو یک پلتفرم بازاریابی محتوایی به وسیله محتوای تولیدشده کاربر (UGC) برای مکان‌های مختلف در شهر است. اما در وب‌سایت خود یک وبلاگ دارد که در آنجا مشغول بازاریابی محتوایی برای خودش است. یعنی بازاریابی محتوایی برای پلتفرمی که کارش بازاریابی محتوایی است.

وبلاگ دانرو اطلاعات مفیدی درباره نحوه استفاده از امکانات مختلف اپلیکشین‌اش ارائه می‌کند. گذشته از این مسابقه‌های مختلفی راه می‌اندازد که خبرهای مربوط به آن‌ها هم در وبلاگش منتشر می‌شود. مطمئنا این محتواها برای سئو سایت دانرو هم می‌تواند مفید باشد.

بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی : استارتاپ دانرو

 

زرین پال، نمونه‌ خوب دیگری از بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی

بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی : زرین پال

زرین پال هم که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده‌اید نمونه خوبی از بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی است. زرین پال در فروردین 1389 ایجاد شد. کار زرین پال ارائه درگاه اینترنتی است که توانست با سرعت زیادی در کشور رشد کند. به طوری که در سال های 1393 و 1394 توانست عناوین قویترین تیم فنی بین استارتاپ‌های ایرانی، سرویس برگزیده و انتخاب اول بهترین سرویس‌های مالی و بانکی را از آن خود کند.

هر جا نیاز به اطلاعات هست، بازاریابی محتوایی هم می‌تواند باشد

اگر می‌خواهید بدانید چه عینکی به صورت‌تان می‌آید، احتمالا خریدار یک عینک هم هستید. پس چه کسی بهتر از یک فروشگاه آنلاین خرید عینک می‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد؟

بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی : لوناتو

فروشگاهی که برای سوالات مختلف شما درمورد عینک محتوای مناسب تولید کرده باشد برنده جستجوهای اینترنتی خریداران عینک هم خواهد بود. استارتاپ لوناتو  اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده و از بازاریابی محتوایی برای بالا بردن و ماندگار کردن فروش عینک‌های خود به شکل آنلاین به خوبی استفاده کرده است.

این دو نکته را هم در نظر داشته باشید

در ایران کسب و کارهای زیادی وجود دارند که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند و بسیار هم موفق بوده‌اند. اما در در این مطلب سعی شده نمونه‌هایی خوب از بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی معرفی شود. یعنی صرفا روی استارتاپ‌ها زوم شده است.

مسئله دیگر این است که بازاریابی محتوایی قرار نیست که الزاما در وب‌سایت انجام شود. بسیاری از کسب و کارها بیشتر فعالیت‌های محتوایی خود را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. اگر دوست دارید مطلبی هم در این زمینه بخوانید بد نیست نگاهی به مطلب «۵ برند ایرانی که مسیر متفاوتی را برای شبکه‌های اجتماعی خود در پیش گرفته‌اند» بیندازید.

نوشته نگاهی به بازاریابی محتوایی در استارتاپ های ایرانی اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *