مایکروسافت آفیس چیست، معرفی مجموعه برنامه‌های آفیس

اگر تا حدودی با رایانه آشنایی داشته باشید و جزو کاربران عادی ویندوز نیز باشید مطمئنا تا به حال نام مایکروسافت آفیس به گوشتان خورده است، مجموعه برنامه‌های Office یکی از محصولات محبوب شرکت مایکروسافت است، همانگونه که از نام این مجموعه پیداست بیشتر برای امور اداری و رسمی استفاده میشود.

پس از نصب مایکروسافت آفیس بر روی رایانه خود با چند برنامه مواجه خواهید شد که هر کدام کاری متفاوت را برای شما انجام میدهند، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا با هم به بررسی هر کدام از این نرم‌افزارها بپردازیم.

آفیس , مایکروسافت آفیس چیست، معرفی مجموعه برنامه‌های آفیس, همیار آی تی

گروه نرم‌افزاری Office به سه دسته اصلی تقسیم میشود:

  • برنامه‌های اداری (Desktop application)
  • برنامه‌های سرویس دهنده (Server applications)
  • برنامه‌های اینترنتی (Internet applications)

بیشترین استفاده‌ی آفیس در میان کاربران عادی سیستم مربوط به دسته اول یعنی برنامه‌های اداری میشود، این مجموعه از تعدادی برنامه تشکیل شده که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

واژه پرداز وُرد (Microsoft Word)

این برنامه بیشتر برای ایجاد و ویرایش متون استفاده میشود، مایکروسافت ورد را میتوان یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها در مجوعه آفیس دانست، شما با این برنامه خواهید توانست نامه، مقاله، متن کوتاه یا بلند، گزارش و … را ایجاد کنید، به طور کلی برای خلق و ویرایش هر نوع سند متنی میتوانید از نرم‌افزار Word کمک بگیرید، این برنامه را با یک نماد W در مجموعه آفیس خود پیدا خواهید کرد‌!

صفحه گسترده اِکسل (Microsoft Excel)

مایکروسافت اکسل برای ایجاد جداول مختلف و مدیریت آنها استفاده میشود، با این برنامه میتوانید جدول‌های اطلاعاتی ایجاد کرده و از آن‌ها برای رسم نمودارهای دقیق و گرافیکی استفاده کنید، بر روی جداول خود محاسبات عددی انجام داده و یا از توابع پیش فرض اکسل استفاده کرده و مقادیر موجود در جداول را با هم مقایسه کرده یا آن‌ها را مرتب کنید، به طور کلی میتوانید فعالیت‌های آماری، نمایش داده‌ها و تحلیل اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزار Excel به خوبی انجام دهید، این برنامه را با یک نماد در مجموعه‌ی آفیس خود خواهید یافت‌!

بانک اطلاعاتی اَکسس (Microsoft Access)

ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و دیتابیس‌های گوناگون با نرم‌افزار اکسس امکان پذیر خواهد بود، شما با این برنامه میتوانید مقدار زیادی از اطلاعات را به صورت ساختار بندی شده در بانک اطلاعاتی اکسس ذخیره کرده و بر روی آن‌ها مدیریت داشته باشید، Access را با یک علامت در مجموعه آفیس خود خواهید یافت‌!

ارائه مطلب پاورپوینت (Microsoft PowerPoint)

این برنامه برای ارائه محتوا و ایجاد اسلایدهای گرافیکی استفاده میشود، شما میتوانید چکیده‌ای از مطلب خود را در قالب انیمیشن و افکت‌های گرافیکی پاورپوینت ارائه دهید، PowerPoint دستیار خوبی در کفرانس‌ها و سخنرانی‌های شما خواهد بود، این ابزار را میتوانید با نماد در مجموعه‌ی آفیس خود بیابید‌!

مایکروسافت آوت‌لوک (Microsoft Outlook)

این ابزار بیشتر برای دریافت و مدیریت نامه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد، شما میتوانید ایمیل‌های خود را با استفاده از این برنامه سازماندهی کنید، این نرم‌افزار را با علامت O در مجموعه آفیس خود خواهید یافت‌!

مایکروسافت پابلیشر (Microsoft Publisher)

این نرم‌افزار بیشتر برای ساخت بروشور‌های تبلیغاتی و کاتالوگ‌های مختلف استفاده میشود، شما میتوانید روزنامه و آگهی‌های خود را با این ابزار ایجاد و مدیریت کنید، علامت Publisher به صورت یک P است‌!

مایکروسافت وان‌نوت (Microsoft OneNote)

این ابزار رای جمع‌آوری، سازماندهی و مدیریت نوت‌ها (نوشته‌های کوتاه) استفاده میشود، شما با استفاده از نرم‌افزار OneNote میتوانید مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های خود را گردآوری کرده و آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید‌!
وان‌نوت را با علامت N در مجموعه آفیس خود خواهید یافت‌!

همانگونه که متوجه شدید اکثر این برنامه‌ها در ادارات نیز استفاده میشود به همین دلیل مایکروسافت، نام آفیس به معنای دفتر کار را بر روی این مجموعه‌ی نرم‌افزاری قرار داده است.

آفیس شامل برنامه‌های دیگری همچون Visio , InfoPath , Lynk و SkyDrive نیز میشود، که به دلیل کاربرد محدودتر در مقاله‌ای دیگر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در پایان این آموزش شما باید مهارت‌های زیر را کسب کرده باشید:

  • آشنایی با مجموعه مایکروسافت آفیس
  • شناخت هرکدام از نرم‌افزارهای مجموعه آفیس
  • آشنایی با کاربرد هر کدام از سری برنامه‌های مایکروسافت آفیس

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *