نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز

اگر کمی با دنیای برنامه‌نویسی آشنا باشید حتما می‌دانید که برای کامپایل و اجرای کدها به محیطی برای کد نویسی احتیاج خواهید داشت که اصطلاحا آن را کامپایلر یا IDE (آی‌دی‌ای) می‌نامند، حال فرض کنید به هر دلیلی به IDE مورد نظر خود دسترسی نداشته باشید و قصد اجرای یک قطعه کد جاوا را داشته باشید، در چنین شرایطی می‌توانید به کمک CMD موجود در ویندوز و بدون نیاز به هیچ‌گونه IDE کدهای مورد نظر خود را اجرا و خروجی آن‌ها را مشاهده کنید.

برای انجام این‌کار باید مراحلی را انجام دهید که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم، پس با همیار آی‌تی همراه باشید و ببینید که چگونه می‌توان کدهای جاوا را به صورت دستی کامپایل کرد!

جاوا CMD , نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز, همیار آی تی

توجه: پیش نیاز استفاده از این روش نصب بودن جاوا در سیستم شما می‌باشد (JRE و JDK) اما احتیاجی به نصب یک IDE مجزا نخواهید داشت!
توجه: در این مقاله قصد آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا را نداریم، پس برای استفاده از این روش باید آشنایی قبلی با سینتکس این زبان داشته باشید.

برای شروع ابتدا نوت‌پد ویندوز را باز کرده و کدهای مورد نظر خود را به زبان جاوا بنویسید، به عنوان مثال می‌توانید از قطعه کد زیر برای تست کار استفاده کنید:

public class helloworld {
	public static void main(String[] args) {
		System.out.println("Hello world!!!");
	}
}

پس از نوشتن کد فایل نوت پد را با نامی که برای کلاستان انتخاب کردید (در اینجا helloworld) و پسوند java. در دسکتاپ خود ذخیره کنید، مانند تصویر زیر:

جاوا CMD , نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز, همیار آی تی

حال CMD ویندوز را اجرا کرده و عبارت dir را تایپ کنید و اینتر بزنید تا دایرکتوری‌های سیستم برای شما نمایش داده شود، با چنین تصویری مواجه خواهید شد:
جاوا CMD , نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز, همیار آی تیاز آنجایی که فایل کد خود را در محل دسکتاپ ذخیره کردیم باید وارد دایرکتوری Desktop شویم، برای این منظور دستور cd desktop را تایپ کرده و اینتر میزنیم.

حال وارد دایرکتوری دسکتاپ شده‌ایم، برای مشاهده‌ی محتویات این دایرکتوری مجددا دستور dir را تایپ کنید، اگر به این اطلاعات نگاه کنید فایل helloworld.java را نیز مشاهده خواهید کرد، حال باید این فایل را به بایت‌کدها تبدیل کنیم، برای این منظور دستور javac helloworld.java را اجرا کنید.

با انجام این‌کار در کنار فایل قبلی، فایلی با عنوان helloworld.class ذخیره خواهد شد، اگر آن را باز کنید با چنین نوشته‌هایی مواجه خواهید شد:

جاوا CMD , نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز, همیار آی تی

نوشته‌هایی که مشاهده می‌کنید بایت‌کدها هستند، این دستورات به زبان ۰ و ۱ تبدیل شده و برای ماشین (در اینجا رایانه) کامپایل می‌شوند.

در آخرین مرحله کافیست دستور java helloworld را تایپ کنید (احتیاجی به نوشتن پسوند فایل نیست)

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید، نتیجه‌ی کدی که در ابتدا نوشتید را مشاهده خواهید کرد!

جاوا CMD , نحوه‌ی کامپایل کدهای جاوا به کمک CMD ویندوز, همیار آی تی

همانگونه که مشاهده کردید توانستیم بدون نیاز به IDE و تنها به کمک CMD ویندوز کدهای جاوا را کامپایل کنیم، حال کمی بیشتر با نحوه‌ی کار آی‌دی‌ای‌ها آشنا شده و به اهمیت وجود آن‌ها پی می‌بریم!

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *