با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید

اگر بگوییم در زندگی روزمره تمام کارها با کامپیوتر پیش میرود شاید کمی اغراق کرده باشیم، اما آنچه که واضح است بیانگر تاثیر غیرقابل چشم پوشی رایانه و تکنولوژی در زندگی امروزه ما انسان هاست، در اکثر جوامع پیشرفته افراد در گروه‌های سنی مختلف تا حدی با آی‌تی و مبانی فناوری اطلاعات آشنا هستند رایانه‌ها به وجود آمدند تا فعالیت‌های انسانی را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند با استفاده از رایانه‌ها ما قادر خواهیم بود عملیات محاسباتی خود را با سرعتی بسیار بالا به انجام برسانیم، رایانه‌های امروزی قادرند میلیون‌ها دستور را در کسری از ثانیه پردازش کرده و در اختیار ما قرار دهند کامپیوتر‌ها در صنایع نظامی، آموزشی، محاسبات، ادارات، سرگرمی و… کاربردهای فراوانی دارند، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا با هم به بررسی تاریخچه کامپیوتر پرداخته و کمی درباره فناوری اطلاعات، نرم افزار و سخت افزار بحث کنیم.

تاریخچه کامپیوتر، رایانه‌های امروزی چگونه شکل گرفتند

بشر از دیرباز سعی بر این داشته که بتواند کارهای محاسباتی و پیچیده خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد بدین منظور دست به اختراع و توسعه‌ی ابزارهای مختلفی زده، چرتکه، ماشین حساب و کامپیوتر از این قبیل اختراعات هستند‌.
کامپیوتر از واژه Compute به معنای محاسبه گرفته شده پس میتوان کلمه Computer را در اصلاح محاسبه‌گر ترجمه کرد، وظیفه اصلی رایانه‌ها انجام محاسبات مختلف و اجرای دستورات کاربر میباشد.
کامپیوترهای اولیه از تعداد زیادی لامپ خلأ ساخته شده بودند به همین دلیل فضای نسبتا زیادی را اشغال میکردند همچنین نسبت به رایانه‌های امروزی قدرت پردازشی بسیار بسیار کمتری داشتند و اکثرا برای فعالیت‌های نظامی استفاده میشدند اما با اختراع مدارهای مجتمع (IC) و ریزپردازنده‌ها شرایط تغییر کرد و به جای لامپ خلأ از تعدای مدار آی‌سی برای انجام عملیات محاسباتی در کامپیوتر استفاده شد، این امر سبب شد کامپیوترها کوچک شده و در عین حال از قدرت پردازشی پیشتری بهره‌مند شوند.
کامپیوتر یک ماشین پیچیده محاسباتی میباشد که با ۰ و ۱ (زبان ماشین) کار میکند، از کنار هم قرار گرفتن صفر و یک‌ها دستورات مختلفی پدید می‌آیند، هرکدام از این صفر و یک‌ها ولتاژ خاص را منتقل میکنند و درنتیجه کامپیوتر متوجه فرامین ما میشود (تمام این مراحل توسط واحدهای ورودی، پردازش، حافظه و خروجی امکان پذیر است)

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

مزایای استفاده از کامپیوترها:

دﻗﺖ و ﺻﺤﺖ:‬
میتوان به جرئت گفت کامپیوتر وسیله‌ای است که هرگز اشتباه نمیکند! آنچه که به عنوان اشتباه کامپیوتر در ذهن افراد شکل گرفته نیز به دلایل بی دقتی‌های انسانی و دادن دستورات اشتباه به رایانه است که باعث ارائه نتایج اشتباه به ما میشود پس کامپیوترها به خودی خود اشتباهی مرتکب نمی‌شوند.

ﻋﺪم تاثیر ﭘﺬﻳﺮی از ﻣﺤﻴﻂ:‬
کامپیوترها اعتصاب نمیکنند، خسته و عصبانی نمیشوند و فریاد نمی‌زنند. آنها مانند کارمندانی هستند که به دور از هرگونه حاشیه وظایف خود را به درستی و با دقت انجام میدهند، از این رو میتوان از آنها به عنوان یک کارمند نمونه یاد کرد.

میزان اﻃﻼﻋﺎت ﻗﺎﺑﻞ ذﺧﻴﺮهﺳﺎزی و ﺳﺮﻋﺖ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ آنها:‬
امروزه میزان اطلاعاتی که میتوان در یک کامپیوتر ساده ذخیره کرد تقریبا با یک کتابخانه با ۲۰۰۰۰ جلد کتاب برابری میکند، علاوه بر آن رایانه‌ها میتوانند با سرعت باور نکردنی در میان اطلاعات جستجو کرده و نتایج مورد نظر ما را نمایش دهند.

کامپیوترها به چهار دسته کلی تقسیم میشوند:‬

۱- ابر کامپیوترها‬ (Super Computer)

‫۲- کامپیوترهای بزرگ‬ (Main Frame)

۳- کامپیوترهای کوچک

‫۴- کامپیوترهای شخصی‬ ‫(Personal Computer)

ابر کامپیوترها:‬
معمولا در پروژه‌های بزرگ علمی تحقیقاتی و یا نظامی مورد استفاده قرار میگیرند.

کامپیوترهای بزرگ‬:‬
در مراکز تجاری بزرگ، دانشگاه ها، بانک‌ها و مراکزی با حجم اطلاعات زیاد مورد استفاده قرار میگیرند.

کامپیوترهای کوچک:‬
در مراکز تجاری، دانشگاهی و اماکن با حجم اطلاعات متوسط استفاده میشوند.

‫کامپیوترهای شخصی:‬
بیشتر کامپیوترها در این دسته قرار میگرند، در منازل، ادارات و شرکت‌ها از این نوع رایانه‌ها استفاده میشود به این نوع از کامپیوترها اختصارا PC نیز گفته میشود.

معرفی واحدهای ورودی، پردازش، حافظه و خروجی

هر کامپیوتر از چهار واحد اصلی شامل ورودی، پردازش، حافظه و خروجی تشکیل شده، واحدهای ورودی مانند: موس، صفحه کلید (کیبرد)، اسکنر، میکروفون و… واحد پردازش و حافظه شامل سی پی یو، حافظه کش و رجیستر و حافظه‌های موقت و واحدهای خروجی نیز شامل صفحه نمایش، اسپیکر، پرینتر و… میباشد.

لازم به ذکر است که واحد پردازش خود از سه قسمت: واحد کنترل، واحد محاسبه ومنطق و واحد حافظه تشکیل شده است، این اجزا در کنار هم CPU رایانه را تشکیل میدهند.

همانگونه که  در بالا برای شما توضیح دادیم وظیفه اصلی رایانه‌ها انجام محاسبات و فرامین کاربر میباشد، داده‌ها از طریق واحد ورودی توسط کامپیوتر دریافت میشوند سپس توسط واحد پردازنده پردازش شده و در حافظه ذخیره میگردند پس از آن توسط واحدهای خروجی به کاربر نمایش داده میشوند.
‫کامپیوتر را ﻣﻲﺗﻮان از دو ﺑﻌﺪ سخت افزار و نرم افزار ﻣﻮرد بررسی ﻗﺮار داد:

۱- سخت افزار

مجموعه‌ای از مدارات الکترونیکی و قطعات فیزیکی قابل لمس را سخت افزار میگویند، به عنوان مثال موس، صفحه نمایش، سی پی یو و مادربورد جزو سخت افزار کامپیوتر به حساب می‌آیند.

در ادامه تعدادی از سخت افزار بیرونی رایانه را در قالب تصویر با هم مرور میکنیم:

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

شاید اولین بخش از رایانه که توجه افراد مبتدی را به خود جلب میکند، نمایشگر کامپیوتر (Monitor) باشد، مانیتور از اجزای مهم یک رایانه است چرا که بدون آن امکان مشاهده اطلاعات وجود نخواهد داشت، این قسمت در لپ تاپ‌ها با بدنه دستگاه یکپارچه شده است.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

این جعبه کیس (Case) نام دارد، این بخش مانند یک پوسته عمل میکنید و سایر قطعات سخت افزاری مانند مادر برد و… در این جعبه جای میگیرند، این بخش را میتوان مهمترین قسمت یک رایانه نامید چراکه بدون آن عملا سیستم روشن نخواهد شد، همچنین وظیفه محافظت از سایر قطعات سخت افزاری بر عهده این جعبه است.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

صفحه کلید (KeyBoard) جزو واحدهای ورودی کامپیوتر میباشد، بخشی از اطلاعات توسط این بخش وارد رایانه میشوند.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

موس (Mouse) یکی دیگر از واحدهای ورودی مهم کامپیوتر است، این دستگاه نشانه گر نمایش داده شده در مانیتور را حرکت میدهد.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

اسپیکر (Speaker) یکی از واحدهای خروجی میباشد، اصوات خروجی کامپوتر توسط این قسمت ایجاد میشوند.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

میکروفون یکی از اجزای ورودی سیستم میباشد، گفتگوها و اصوات توسط این بخش به رایانه وارد میشوند.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

چاپگر (Printer) یک واحد خروجی است، اطلاعات موجود در رایانه توسط این قسمت بر روی کاغذ چاپ میشوند.

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

اسکنر یا پویشگر (Scaner) یکی از اجزای ورودی میباشد، وظیفه این بخش درست برعکس پرینتر است، تصاویر موجود بر روی کاغذ توسط این دستگاه به رایانه منتقل میشوند.

 

توجه: اینها تعدادی از اجزای سخت افزاری یک رایانه بودند، بسته به نوع و کاربرد کامپیوتر قطعات مختلف دیگری نیز میتوانند به این مجموعه اضافه شوند.

۲- نرم افزار:‬

برخی از افراد نرم افزار را روح کامپیوتر مینامند که در تن سخت افزار قرار داشته و به کامپیوتر جان میبخشد، به عنوان مثال برنامه‌های ویندوز، آفیس، اجرا کننده موسیقی و مرورگر اینترنت جزو نرم افزار کامپیوتر به حساب می‌آیند.

 

کامپیوتر , با کامپیوتر و تاریخچه‌ی آن بیشتر آشنا شوید, همیار آی تی

نرم افزار و سخت افزار در کنار هم یک کامپیوتر را ایجاد میکنند و بدون هر یک از این دو بخش عملا سیستم بلا استفاده خواهد بود.

 

حال شما باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • کامیپوتر چیست و چه کاربردی دارد؟
  • مزایای استفاده از کامپیوتر چیست؟
  • دسته بندی کامپیوترها.
  • آشنایی با واحدهای مختلف کامپیوتر و توضیح آن ها.
  • تفاوت سخت افزار و نرم افزار چیست؟
  • آشنایی نسبی با تعدادی از اجزای سخت افزاری کامپیوتر و کاربردی آن ها.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *