۱۰ توصیه برای نوشتن یک رزومه‌ی تاثیرگذار

اگر قصد استخدام در شغل جدیدی را داشته باشید، ارسال یک رزومه‌ی کامل و تاثیرگذار می‌تواند شانش شما را برای پذیرش در مصاحبه‌ی استخدامی به طور چشم‌گیری افزایش دهد، بنابراین باید سعی  کنید به بهترین شکل ممکن از این فرصت استفاده کرده و شانش خود را برای حضور در شغل مورد نظر خود امتحان کنید، اما نوشتن یک رزومه‌ی موفق دارای شرایطی است که اگر آن‌ها را رعایت کنید رزومه‌ی شما به یک رزومه‌ی تاثیرگذار تبدیل خواهد شد، برای اینکه با نحوه‌ی نوشتن یک رزومه‌ی عالی آشنا شوید در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید.

رزومه , 10 توصیه برای نوشتن یک رزومه‌ی تاثیرگذار, همیار آی تی

۱) از ارسال رزومه‌های طولانی بپرهیزید

معمولا سر مدیران و مسئولین استخدام به قدری شلوغ است که هیچگاه فرصت نمی‌کنند رزومه‌ی شما را به طور کامل مطالعه کنند، بنابراین سعی کنید تمام موارد مورد نیاز را به طور خلاصه در رزومه‌ی خود درج کرده و از نوشتن موارد غیر مرتبط با شغل درخواستی خود بپرهیزید، به یاد داشته باشید طول رزومه‌ی خود را در حداکثر ۲ یا ۳ صفحه‌ی A4 نگه داشته و به هیچ وجه یک رزومه‌ی طولانی ارسال نکنید (تاکید می‌کنیم به هیچ وجه!)

اصلی‌ترین موارد را در نیمه‌ی بالایی اولین صفحه‌ از رزومه‌ی خود بنویسید، زیرا اولین بخشی که چشم انسان به طور طبیعی به آن توجه می‌کند همان نیمه‌ی بالایی صفحه است!

۲) اصول اولیه را رعایت کنید

در حالت کلی بخش‌هایی وجود دارند که باید حتما آن‌ها را در رزومه‌ی خود درج کنید، این بخش‌ها عبارتند از: اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس شما، وضعیت تحصیلات شما و شرایط آن، تاریخچه و تجربه‌ی کاری شما، زمان شروع و پایان کار یا پروژه‌ها، مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی، علایق، دستاوردهای مرتبط و موفقیت‌های کاری شما از مواردی هستند که بهتر است در رزومه‌ی خود درج کنید.

 

۳) یک رزومه‌ی تمیز ارائه کنید!

هیچ مدیری به یک کارمند شلخته علاقه‌ای ندارد، حتما به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است رزومه‌ی خود را به صورت تایپ شده تهیه کرده و برای ارائه‌ی آن از کاغذهای سفید A4 استفاده کنید، به هیچ وجه رزومه‌ی خود را تا نزنید! می‌توانید برای ارسال رزومه از پاکتی با سایز مناسب (A4) استفاده کرده و به این ترتیب از تا شدن آن جلوگیری کنید.

۴) شغل درخواستی خود را به درستی درک کنید

سعی کنید شغلی که قصد استخدام در آن‌را دارید به طور واضح درک کرده و با توجه به آن رزومه‌ی خود را بنویسید، تمام نکات مرتبط با آن شغل را در رزومه‌ی خود توضیح دهید، به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید به عنوان مسئول فروش در یک شرکت مشغول به کار شوید، در چنین شرایطی بهتر است تمام تجربیات خود را در این باره در رزومه‌ی خود درج کنید، مثلا اگر قبلا در جایی به صورت خورده‌فروشی کار می‌کردید، آن را در رزومه‌ی خود بیاورید، چراکه این می‌تواند به عنوان یک تجربه‌ی کاری برای شما در نظر گرفته شود.

۵) تهیه‌ی رزومه‌ی منحصر به فرد

شاید قصد ارسال رزومه برای چندین موقعیت شغلی به صورت همزمان را دارید! در چنین شرایطی باید تنبلی را کنار گذاشته و برای هر کدام از موقعیت‌ها یک رزومه‌ی منحصر به فرد و مناسب با وضعیت آن شغل ارسال کنید، البته لازم نیست کل رزومه‌ها را به طور کامل از اول بازنویسی کنید، بلکه باید بخش‌های جزئی از رزومه‌ها را که مرتبط با شغل درخواستی شماست ویرایش کرده و با توجه به موقعیت‌های شغلی مختلف آن‌ها را بازنویسی کنید.

۶) مهارت‌های مهم خود را در رزومه بنویسید

در قسمت مربوط به مهارت‌ها بخشی را به مهارت‌های کلیدی خود اختصاص دهید، توانایی برقراری ارتباط با افراد، آشنایی با یک زبان خارجی، توانایی کار با رایانه، توانایی شرکت در کارهای گروهی و… همه‌ی اینها می‌توانند به عنوان مهارت‌های شما به کار بیایند، پس با توجه به موقعیت شغلی خود از آن‌ها در رزومه‌ی خود استفاده کنید، البته به یاد داشته باشید در این مورد زیاده‌روی نکرده و تنها موارد مرتبط را درج کنید، همچنین کاری نکنید که کارفرما احساس غرور را در شما ببیند!

۷) از نوشتن علایق خود نترسید!

علایق شما نیز می‌توانند بخشی از زندگی کاری شما باشند، پس از گفتن آن‌ها نترسید و علایقی که با موقعیت شغلی مورد نظرتان مرتبط هستند را در رزومه‌ی خود بیاورید، البته توجه داشته باشید که نباید در این مورد نیز زیاده‌روی کنید، چراکه در این صورت از نظر کارفرما به فردی خوش‌گذران تبدیل خواهید شد!

۸) تجربیات خود را در رزومه بیاورید

اکثر مدیران به دنبال فردی باتجربه هستند تا در زمان و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کنند، بنابراین سعی کنید تمام تجربیات و دستاوردهای مرتبط را در رزومه‌ی خود درج کنید، تجربه‌ی کار گروهی، مدیریت یک تیم، شرکت در پروژه‌های مختلف و… می‌توانند به عنوان تجربیات شما در نظر گرفته شوند، مجددا تاکید می‌کنیم در این مورد نیز زیاده‌روی نکنید!

۹) معرف خود را معرفی کنید!

معرف می‌تواند تاثیر باور نکردنی در پذیرش شما برای یک فرصت شغلی داشته باشد، می‌توانید از کارفرمای قبلی خود و یا استاد دانشگاهتان بخواهید به عنوان معرف شما عمل کرده و شما را به کارفرمای جدید توصیه کنند، این به خود شما بستگی دارد که تا چه حد توانسته باشید اعتماد افراد را جلب کنید!

توجه داشته باشید که در این مورد نیز نباید به گونه‌ای عمل کنید که کارفرما این عمل را به عنوان یک دستور تلقی کند!

۱۰) رزومه‌ی خود را به روز نگه دارید

سعی کنید همیشه رزومه‌ی خود را بررسی کرده و آن‌را به روز نگه دارید، همواره مهارت و تجربیات تازه‌ی خود را به آن اضافه کنید، اگر در پرو‌ژه‌ای جدید مشغول به کار شده‌اید یا یک فعالیت داوطلبانه را شروع کرده‌اید توصیه‌ می‌کنیم آن‌را در رزومه‌ی خود درج کنید، مدیران همواره به بهبود و تقویت مهارت کارمندانشان علاقه دارند.

برگرفته از: TheGuardian

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *