دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم

اگر از طرفداران تکنولوژی باشید مطمئنا تا به حال نام‌های دارک وب و دیپ وب به گوشتان خورده است، بسیاری از افراد ماهیت این دو مفهوم را به جای هم به کار می‌برند، هر چند این دو موضوع تا حدودی به هم شباهت دارند اما باید بدانید “دارک‌ وب” زیر مجموعه‌ای از “دیپ‌ وب” است، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا بیشتر به بررسی این مبحث بپردازیم.

همانطور که گفتیم وب تاریک (Dark Web) زیر مجموعه‌ی وب عمیق (Deep Web) است، در حقیقت دارک‌ وب در یک لایه پایین‌تر از دیپ‌ وب وجود دارد، اینفوگرافیک زیر مثال خوبی است که می‌تواند تفاوت این موارد را برای شما نمایش دهد.

دیپ وب دارک وب , دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم, همیار آی تی

تفاوت‌های دارک وب و دیپ وب

همانطور که در اینفوگرافیک بالا مشاهده می‌کنید حدود ۹۰ درصد از حجم کل وب در قسمت دیپ وب وجود دارد ضمن اینکه دارک وب در لایه‌ی زیرین دیپ وب قرار دارد و می‌توان آن‌را زیر مجموعه‌ی دیپ وب دانست.

فضای اینترنت را مانند یک کوه یخ در نظر بگیرید که تنها قسمت کوچکی از آن به صورت عمومی در دسترس و قابل مشاهده است و بخش اعظم آن مخفی بوده و به صورت عادی در دسترس همه قرار ندارد که آن را دیپ وب می‌نامند، حال بیایید کمی بیشتر با این مفهوم آشنا شویم.

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

دیپ وب یا وب عمیق به زبان ساده به آن بخشی از وب اطلاق می‌شود که موتورهای جستجو و کاربران مهمان امکان دسترسی به آن را ندارند، به عنوان مثال وبسایت‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها باید در حساب کاربری خود لاگین کنید مثل صفحه‌ی انتخاب واحد دانشگاه، حساب ایمیل شما، انجمن‌ها و سایت‌هایی که برای مشاهده‌ی مطالبشان باید در آن‌ها حساب کاربری داشته باشد، صفحات سیستم‌های مدیریت محتوای وبسایت‌ها، دیتابیس وبسایت‌ها، پروفایل شبکه‌های اجتماعی و…

تمام این موارد مثال‌هایی از دیپ وب هستند، همانطور که مشاهده می‌کنید روزانه با بسیاری از این موارد سر و کار داریم و در حقیقت تمام ما تا به حال وارد دیپ وب شده و از آن استفاده کرده‌ایم.

پس با این تفاسیر دیپ وب به خودی خود ماهیت خطرناکی ندارد، بسیاری از افراد دیپ وب را با دارک وب اشتباه می‌گیرند، در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل به بررسی دارک وب پرداخته و هر آنچه باید در مورد آن بدانید را به شما بگوییم.

دارک وب (Dark Web) چیست؟

به شبکه‌ای از وبسایت‌ها گفته می‌شود که از دسترس عموم افراد خارج بوده و تنها با استفاده از ابزارهای خاصی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، از آن‌جایی که این شبکه تقریبا غیر قابل ردیابی است هرگونه جرمی مثل خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر، آزار و اذیت انسان‌ها، تهیه مدارک جعلی، قاچاق اعضای بدن انسان، درخواست برای قتل یک انسان، درخواست برای هک کردن یک شخص و هر نوع فعالیت غیرقانونی دیگری که فکرش را بکنید در آن قابل وقوع است.

دیپ وب دارک وب , دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم, همیار آی تی

از آن‌جایی که این شبکه‌ها در محیط‌های کاملا ایزوله ایجاد می‌شوند و هیچ اطلاعاتی از گردانندگان آن‌ها در دسترس نیست امکان ردیابی این افراد برای دولت‌ها تاحدودی غیر ممکن است، هرچند مواردی از دستگیری این افراد توسط پلیس نیز وجود دارد.

دارک وب یک محیط امن برای خلافکاران محسوب می‌شود، آن‌ها می‌توانند از این طریق فعالیت‌های غیرقانونی خود را گسترش داده و پول بیشتری به‌دست آورند، خرید و فروش در این‌گونه وبسایت‌ها معمولا از طریق بیت‌کوین انجام می‌شود تا قابل ردگیری و ردیابی نباشد، اطلاعات بیشتری در خصوص این واحد پولی را می‌توانید در مقاله‌ی بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند به‌دست آورید.

چگونه می‌توانیم وارد دارک وب شویم؟

همانطور که گفتیم این وبسایت‌ها به صورت معمول در دسترس عموم افراد قرار ندارند و تنها از طریق ابزارهای خاصی قابل دسترسی هستند، اکیدا به شما توصیه می‌کنیم سعی کنید بدون دلیل و حتی از روی کنجکاوی نیز وارد این شبکه‌ها نشوید، چراکه افراد خلافکار و هکرهای بسیار ماهری در این‌گونه شبکه‌ها وجود دارند و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی به سادگی می‌توانند اطلاعات حساس شما را به‌دست آورند، به یاد داشته باشید این افراد درحال انجام فعالیت‌های غیرقانونی هستند و در صورتی که احساس کنند فردی قصد کنکاش در کار آن‌ها را دارد یا به هر دلیلی احساس خطر کنند نسبت به او واکنش نشان می‌دهند.

اما خلاصه‌ای از نحوه‌ی ورود به دارک نت:

از آن‌جایی که این وبسایت‌ها مخفی هستند و به صورت معمول نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، شما باید از ابزار خاصی به نام TOR استفاده کنید، این برنامه ضمن مخفی کردن آدرس آی‌پی شما، اطلاعات ارسالی و دریافتی را از طریق شبکه‌ای خاص عبور داده و آن‌ها را رمزگذاری می‌کند، در حقیقت با استفاده از این ابزار هویت اصلی شما پنهان مانده و تا زمانی که خودتان اقدام به فاش کردن آن نکنید کسی قادر به شناسایی شما نخواهد بود.

ضمن اینکه آدرس وبسایت‌های موجود در دارک نت همانند سایر وبسایت‌ها نبوده و معمولا از یک نام به همراه یک رشته‌ی هش شده تشکیل می‌شود و در انتها نیز با پسوند Onion خاتمه می‌یابند.

به عنوان مثال آدرس یک وبسایت در دارک نت چیزی مشابه helloxyz1sd21fdv23.onion خواهد بود (لطفا توجه داشته باشید که این آدرس یک آدرس فرضی بوده و به جای خاصی هدایت نخواهد شد)

دیپ وب دارک وب , دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم, همیار آی تی

پس از نصب و راه‌اندازی ابزار تور با وارد کردن آدرس یک وبسایت در دارک وب می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، از آن‌جایی که این وبسایت‌ها مخفی و غیرقانونی هستند توسط موتورهای جستجوی معمول مثل گوگل و بینگ قابل جستجو نیستند و برای یافتن آن‌ها باید از جستجوگرها و ویکی‌های مخصوص این‌کار استفاده کنید، به عنوان مثال یکی از این موتور‌های جستجو Grams نام دارد، جهت حفظ امنیت شما کاربر گرامی قادر به ارائه توضیحات بیشتری در این خصوص نیستیم، درصورت کنجکاوی با یک جستجوی ساده اطلاعات بیشتری در این باره خواهید یافت.

توجه: مجددا به شما توصیه می‌کنیم تا حد امکان وارد محیط دارک وب نشوید، چراکه علاوه بر خطراتی که در این شبکه وجود دارد فعالیت‌های غیرقانونی و غیر انسانی نیز در آن انجام می‌شود که مشاهده‌ی آن‌ها تنها باعث ناراحتی و سلب آرامش شما خواهد شد!

  اما در صورتی که به هر دلیلی قصد ورود به این محیط را دارید توصیه‌ی اکید می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

  • به هیچ‌وجه اطلاعاتی از خود منتشر نکنید.
  • در آن‌جا با کسی صحبت یا بحث نکنید.
  • در وبسایت‌های دارک‌وب کامنت ارسال نکنید.
  • مرورگر را در حالت پرایوت قرار دهید.
  • وارد حساب‌های کاربری خود نشده باشید.
  • اجرای اسکریپت را در مرورگر خود غیر فعال کنید.
  • موقعیت مکانی را در مرورگرتان غیرفعال کنید.
  • روی وب‌کم دستگاه خود را بپوشانید.
  • میکروفون دستگاه خود را بپوشانید.
  • به هیچ‌کس در آن محیط اعتماد نکنید.
  • نام کاربری، ایمیل و پسوردهای واقعی انتخاب نکنید.

ضمنا این مورد را نیز به یاد داشته باشید که در اکثر کشورها حضور در شبکه‌ی دارک وب به عنوان یک فعالیت غیر قانونی تلقی می‌شود، ضمن اینکه مجددا تاکید می‌کنیم دارک وب در اکثر مواقع توسط خلافکاران برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شود، حتی هنگامی که از روی کنجکاوی وارد اینگونه وبسایت‌ها شوید باعث افزایش بازدید آن‌‌ها و در نتیجه افزایش فعالیت آن افراد خواهید شد، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا حد امکان و حتی از روی کنجکاوی نیز وارد این محیط نشوید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *