معماری برنامه اندروید براساس MVP (بخش اول)

اساسی ترین کار در علم کامپیوتر انتخاب مناسب الگوی معماری (Architecture Pattern) پروژه است. تنها راهی است که میتوان پروژه را براساس آن تمیز (clean)، گسترش پذیر (expansible) و قابل تست (testable) نگهداری کرد. الگوها روش های شناخته شده ای هستند که در طول سال های برنامه نویسی بوجود آمده اند، تست شده اند، بهینه شده اند و امروزه بعنوان استاندارد شناخته میشوند. آنها بطور مدارم درحال متحول شدن هستند. بعنوان نمونه در اندروید الگوی معتبر (Model-View-Controller (MVC به الگوی (Model-View-Presenter (MVP تغییر کرده است. در بخش اول مقاله به تفاوت ها و ویژگیهای هرکدام از این الگوها میپردازیم. Android SDK وقتی به جزییات Android SDK و بطور خاص به layout – activity – data دقیق شویم، متوجه میشویم که بهترین الگو برای استفاده در معماری برنامه اندروید مدل (Model View Controller (MVC است. اما زمانیکه پروژه سنگین و بزرگ میشود، امکانات آن علی الخصوص در مورد تست برنامه جوابگوی مشکلات پیش رو نیست (برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به Separation of concerns). با اینحال، هنوز براساس معماری اندروید، امکان انتخاب الگوی دیگر وجود دارد که به آن بدون الگو! یا آنتی پترن (Anti-pattern) گفته میشود. با اینکه MVC الگویی قابل اعتماد و شناخته شده است، اما زمین بازی را به الگوی جدیدتر MVP باخته […]

درباره نویسنده:

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *