چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل)

شاید شما که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید از جمله افرادی باشید که به طراحی وبسایت علاقه‌مند بوده و دوست دارید بدانید یک وبسایت چگونه ایجاد می‌شود، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم با هم به بررسی ابزارهای مورد نیاز در طراحی و ساخت یک وبسایت پرداخته و ببینیم وبسایت‌ها از چه چیزی ساخته شده و چگونه کار می‌کنند.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

در این آموزش قصد نداریم روش‌های برنامه‌نویسی را بیاموزیم و وارد مباحث تخصصی یا فنی شویم، بلکه می‌خواهیم راه و روش طراحی یک وبسایت را از دید کلی باهم بررسی کرده و یک الگوی ذهنی از این کار به شما ارائه دهیم، پس از مطالعه‌ی این آموزش می‌توانید مسیر خود را یافته و به دنبال یادگیری تخصص‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک وبسایت بروید.

قبل از اینکه به سراغ بحث اصلی‌مان برویم، بیایید در ابتدا کمی با تاریخچه‌ی نخستین وبسایت‌ها آشنا شویم و ببینیم اجداد وبسایت‌های امروزی به چه شکلی بوده‌اند.

تاریخچه‌ی اولین وبسایت جهان

تکنولوژی اینترنت و وبسایت‌های اینترنتی عمر چندانی ندارند، نخستین صفحه‌ی وب جهان در سال ۱۹۹۱ توسط تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) ایجاد و در دسترس عموم قرار گرفت، این وبسایت بسیار ساده بود و تنها از چند متن و چندین لینک ساخته شده بود، جالب است بدانید این صفحه هنوز هم در این آدرس در دسترس است!

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

تصویری از تیم برنرز لی خالق شبکه‌ی جهانی وب!

حال که کمی با تاریخچه‌ی وب و نحوه‌ی شکل‌گیری نخستین وبسایت‌ها آشنا شدیم وقت آن است که وارد جزئیات اصلی شده و ببینیم چگونه می‌توان یک وبسایت ایجاد کرد.

مهم‌ترین پیش‌نیاز ورود به دنیای طراحی سایت و برنامه‌نویسی آشنایی نسبتا خوب با زبان انگلیسی است، چرا که بسیاری از منابع عالی به خصوص در زمینه‌ی آی‌تی و تکنولوژی به زبان انگلیسی در دسترس بوده و شما با دانستن زبان انگلیسی می‌تواند قبل از هرکس دیگری از این منابع با کیفیت بهره‌مند شوید، پس در اولین قدم سعی کنید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید!

طراحی وبسایت را از کجا شروع کنیم؟

هرچند در گذشته با سایت‌های کاملا ساده و یکنواختی مواجه بودیم، اما امروزه به لطف تکنولوژی‌های طراحی وب (که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم) صفحات وب زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته و کاربر می‌تواند به راحتی با آن‌ها به تعامل بپردازد.

سایت‌های امروزی از دو قسمت فرانت‌اند (Front end) و بک‌اند (Back end) تشکیل شده‌اند، بخشی از وبسایت که توسط کاربر قابل مشاهده بوده و در مرورگر او نمایش داده می‌شود فرانت‌اند نام داشته و بخشی که مربوط به پردازش‌های سمت سرور می‌شود را بک‌اند می‌نامند.


مرحله‌ی ۱
یادگیری HTML


قسمت ظاهری یک وبسایت یا همان فرانت‌اند، با استفاده از زبان نشانه‌گذاری HTML ایجاد می‌شود، در حقیقت اچ تی ام ال مانند اسکلت و چهارچوب‌های یک وبسایت عمل می‌کند، فرقی نمی‌کند برنامه‌نویسی سمت سرور را با چه زبانی انجام دهید، شما در هر صورت باید آشنایی نسبتا کاملی با زبان HTML داشته باشید، بدون وجود اچ تی ام ال هیچ وبسایتی وجود نخواهد داشت!

در خصوص یادگیری این زبان نگرانی نداشته باشید، چراکه اگر واقعا تلاش کنید چیزی در حدود ۱ هفته زمان می‌برد تا با اصول کلی این زبان آشنا شده و بتوانید نخستین صفحه‌ی وب خود را ایجاد کنید، ما قبلا در همیار آی‌تی مبانی شروع کار با این زبان را آموزش داده‌ایم، می‌توانید برای شروع این یادگیری این زبان به آموزش مبانی HTML مراجعه نمایید.


مرحله‌ی ۲
یادگیری CSS


هرچند HTML بسیار مهم است اما به تنهایی نمی‌تواند ظاهر زیبایی به وبسایت بدهد و در نهایت تنها امکان ایجاد سایتی مانند نخستین صفحه‌ی وب تاریخ را خواهد داشت، برای زیباسازی صفحات وب از تکنولوژی CSS استفاده می‌کنیم.

زبان سی‌اس‌اس کمی پیچیده‌تر است ولی یادگیری آن‌هم نسبتا ساده خواهد بود، چرا که وقتی اولین کدهای خود را بنویسید و ببینید چگونه می‌تواند به زیبا شدن ظاهر وبسایتتان کمک کند مطمئنا با علاقه و انگیزه‌ی بیشتری آن را دنبال خواهید کرد،‌ یادگیری این قسمت نیز چیزی حدود ۱ تا ۲ هفته زمان خواهد برد.


مرحله‌ی ۳
یادگیری JavaScript


تا به اینجای کار شما با بخش مهمی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی صفحات وب آشنا شده‌اید و می‌توانید با استفاده از دانش خود صفحات نسبتا خوبی طراحی کنید یا صفحات وبلاگتان را به دلخواه خود ویرایش و شخصی‌سازی کنید، اما اگر می‌خواهید امکانات بیشتری مانند انیمیشن‌‌های مختلف، تاریخ و ساعت، اسلایدر و… به سایت خود اضافه کنید لازم است تا به سراغ یادگیری زبانی به نام JavaScript بروید.

برخلاف HTML و CSS که زبان‌های نشانه‌گذاری بودند، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی (اسکریپت‌نویسی) است و یادگیری آن اندکی زمان‌بر خواهد بود.

 

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

هم‌اکنون شما با نحوه‌ی ایجاد ساختار ظاهری سایت (فرانت‌اند) آشنا شدید، حال می‌توانید یک طرح کلی از ایده‌ای که در سر دارید را پیاده‌سازی و اجرا کنید، اما بیایید در ادامه کمی بیشتر با ابزارها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در طراحی فرانت‌اند سایت آشنا شده و ببینیم طراحان حرفه‌ای چگونه ظاهر سایت را آماده می‌کنند، پیش از آن لازم است با چند اصطلاح آشنا شویم.

فریم‌ورک (Framework) چیست؟

فریم‌ورک (Framework) یا “چهارچوب” در اصطلاح مجموعه‌ای آماده از کلاس‌ها، کدها و توابع برنامه‌نویسی است که در قالب یک پکیج ارائه می‌شود و در طراحی پروژه‌های نرم‌افزاری به کمک برنامه‌نویسان می‌آید.

در حقیقت هنگامی که شما از فریم‌ورک‌ها استفاده می‌کنید کدها از قبل نوشته‌شده و آماده هستند و تنها کافیست طبق قوانین خاصی (دایکیومنت‌های آن فریم‌ورک) کدها را در کنار هم قرار داده و از آن‌ها استفاده کنید.

معمولا در روند طراحی پروژه‌هایی در سطح استاندارد برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد کار از فریم‌ورک‌ها استفاده می‌کنیم، از معروف‌ترین فریم‌ورک‌های مربوط به HTML و CSS می‌توان به بوت‌استرپ (Bootstrap) اشاره کرد.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

با استفاه از فریم‌ورک‌های آماده می‌توانید به سرعت کدهای خود را توسعه داده و یک صفحه‌ی وب را ایجاد کنید، جالب است بدانید افراد حرفه‌ای تنها در چند ساعت ظاهر کلی یک سایت را با استفاده از فریم‌ورک‌های موجود طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند!

اکیدا به شما توصیه می‌کنیم اگر تازه‌کار هستید به هیچ‌وجه سمت استفاده از فریم‌ورک‌های آماده نروید، چراکه برای استفاده از آن‌ها نیز باید در ابتدا با اصول کلی کار آشنا باشید، استفاده از فریم‌ورک‌ها در ابتدای امر نه‌تنها باعث سردرگمی بیشتر شما خواهد شد بلکه مانع از یادگیری صحیح‌تان نیز می‌شود، پس از اینکه اصول کلی کار با HTML و CSS را فرا گرفتید می‌توانید به سراغ یادگیری یک فریم‌ورک رفته و در آن مهارت پیدا کنید.

البته اگر قصد ایجاد یک سایت منحصربه‌فرد را دارید استفاده از فریم‌ورک‌ها چندان توصیه نمی‌شود، چراکه افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد سایت‌هایی با ظاهر یکنواخت و تکراری در فضای وب شده است.

کتابخانه (Library) چیست؟

به زبان ساده مفهوم کتابخانه نیز تا حدودی شبیه به فریم‌ورک است. (چندین کتابخانه در کنار هم می‌توانند یک فریم‌ورک را ایجاد کنند)

در حقیقت کتابخانه‌های برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از کلاس‌ها و توابع آماده هستند که به صورت یکجا جمع شده و برنامه‌نویسان آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند، معروف‌ترین کتابخانه‌ی موجود برای جاوا اسکریپت jQuery نام دارد، شما می‌توانید با استفاده از آن به توابع متنوع و زیادی از JavaScript دسترسی داشته و آن‌ها را در وبسایت خود استفاده کنید.

به طور کلی فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف به وجود آمدند تا فرایند طراحی و برنامه‌نویسی را بهبود بخشیده و سرعت کار را افزایش دهند، هرچند همانطور که پیش‌تر گفتیم شما باید سعی کنید در ابتدا تا حدودی با مفاهیم کلی طراحی وب آشنا شده و سپس به استفاده از این موارد بپردازید.

تا به اینجای کار تقریبا با تمام اصول کلی طراحی فرانت‌اند یک وبسایت آشنا شدیم، با دانستن موارد گفته شده در بالا شما تقریبا قادر به طراحی هر نوع وبسایت استاتیکی خواهید بود، اگر دقت کرده باشید از کلمه‌ی استاتیک استفاده کردیم، دسته‌بندی دیگری که می‌توان برای یک وبسایت در نظر گرفت استاتیک و داینامیک بودن آن است.

تفاوت سایت‌های استاتیک و داینامیک

اصولا به وبسایت‌هایی که احتیاجی به تغییرات زیادی ندارند و معمولا تمام المان‌های سازنده‌ی آن‌ها ثابت بوده و مدام به‌روزرسانی نمی‌شود یک وبسایت استاتیک (Static) یا ایستا می‌گوییم.

به عنوان مثال وبسایت‌های تک صفحه‌ای، برخی از لندینگ‌پیج‌ها، صفحات ساده‌ی معرفی و در کل تمام سایت‌هایی که حاوی محتوای ثابتی بوده و احتیاج چندانی به ویرایش ندارند می‌توانند به صورت استاتیک ایجاد شوند، پیاده‌سازی این‌گونه وبسایت‌ها پیچیدگی چندانی نداشته و تنها با استفاده از مواردی که تا به اینجا یاد گرفتیم قابل اجرا و پیاده‌سازی هستند.

اما سایر وبسایت‌ها، به عنوان مثال سایت‌های محتوا محور، شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و… که مدام در حال به روزرسانی و ویرایش هستند را سایت‌های داینامیک (Dynamic) می‌نامند، در حقیقت اگر بخواهیم علت این موضوع را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که به روزرسانی چنین وبسایت‌هایی به روش وبسایت‌های استاتیک کاری طاقت‌فرسا و تقریبا غیر ممکن است.

به همین دلیل سیستم‌هایی طراحی شد که کار ویرایش و به‌روزرسانی را از طریق یک پنل مدیریت در اختیار صاحب سایت قرار دهد، تقریبا اکثر وبسایت‌های امروزی که با آن‌ها سرو کار داریم جزو سایت‌های داینامیک به حساب می‌آیند.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

طراحی و ایجاد این قسمت از سایت (بک‌اند) نیازمند به کارگیری ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم، در اصل این موارد ادامه‌ی مراحل قبلی هستند که قبل‌تر در مورد آن‌ها بحث کردیم.


مرحله‌ی ۴
انتخاب زبان برنامه‌نویسی


همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای ایجاد بک‌اند وبسایت باید به سراغ انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور برویم،‌ یعنی زبانی که با استفاده از آن صفحات سایت خود را داینامیک کنیم.

برای این منظور انتخاب‌های فراوانی پیش روی شماست، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب PHP نام دارد، تا به امروز بیش از ۸۰ درصد وبسایت‌های جهان با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی ایجاد شده‌اند، از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به فیس‌بوک و ویکی‌پدیا اشاره کرد.

در کشور ما نیز در اکثر شرکت‌های خصوصی می‌توان رد پای این زبان را دید، بنابراین اگر به خوبی آن را فرا بگیرید موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی پیش‌روی شما خواهد بود، برای آشنایی مقدماتی با این زبان به آموزش معرفی PHP که قبلا در همیار آی‌تی منتشر کرده بودیم مراجعه نمایید.

البته زبان‌های بسیار زیادی برای برنامه‌نویسی قسمت بک‌اند یک وبسایت وجود دارد، به عنوان مثال ASP , Python , Node JS , Java و… که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

همانطور که گفتیم با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی بخش‌های داینامیک سایت را ایجاد می‌کنیم، حال احتیاج داریم تا اطلاعات وارد شده در وبسایت را به گونه‌ای ذخیره کنیم که در آینده به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، برای این امر علاوه بر زبان برنامه‌نویسی باید یک پایگاه‌داده (Database) نیز برای سایت خود ایجاد کنیم.


مرحله‌ی ۵
انتخاب دیتابیس


در توضیحات مورد قبلی اشاره کردیم که برای ذخیره‌سازی اطلاعات به یک دیتابیس احتیاج داریم، یکی از محبوب‌ترین دیتابیس‌های مورد استفاده در دنیا که به خوبی نیز با زبان PHP سازگار است MySQL نام دارد، از آنجایی که این دیتابیس به صورت رایگان عرضه‌شده و به شدت محبوب است توصیه می‌کنیم در پروژه‌ی خود از آن استفاده کنید.

تا به اینجا تقریبا با تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک وبسایت آشنا شده‌ایم، با یادگیری این موارد شما می‌توانید یک وبسایت کامل را طراحی و پیاده‌سازی نمایید، بنابراین اگر فقط قصد داشتید با چگونگی ساخت یک وبسایت آشنا شوید می‌توانید از خواندن ادامه‌ی این آموزش صرف‌نظر کنید، اما لازم است بدانید موارد دیگری نیز در ایجاد و نگهداری وبسایت‌ها دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، پس اگر می‌خواهید به طور کامل با نحوه‌ی ایجاد و نگهداری یک وبسایت آشنا شوید در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید.

سئو (SEO) چیست؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است، همه‌ی ما برای یافتن عبارات مورد نظر خود از موتورهای جستجویی مانند گوگل یا بینگ استفاده می‌کنیم، حقیقت ماجرا این‌است که موتورهای جستجو تنها یک ربات هستند نه یک انسان، بنابراین باید با استفاده از اصول خاصی محتوای وبسایتمان را برای آن‌ها قابل فهم کنیم و سعی کنیم با استفاده از تکنیک‌های مختلف در صدر نتایج جستجو قرار بگیریم.

شما به عنوان طراح و برنامه‌نویس یک وبسایت باید به گونه‌ای از تگ‌های HTML و سایر موارد استفاده کنید که محتوای سایت برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد، در صورت تمایل می‌توانید با یک جستجوی ساده اطلاعات بیشتری در این مورد به‌دست آورید (عبارت On-Page SEO را جستجو کنید)

طراحی واکنش‌گرا (Responsive) چیست؟

تا چند سال پیش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها فراگیر نشده بودند و افراد تنها با استفاده از کامپیوترهایشان به گشت و گذار در اینترنت می‌پرداختند، اما امروزه حجم عظیمی از بازدیدکننگان یک وبسایت از تلفن‌های همراهشان به مرور اینترنت می‌پردازند.

بنابراین وبسایت شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربر به راحتی قادر به مشاهده‌ی محتوا در دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش کوچک‌تر نیز باشد، یکی از راه‌هایی که می‌توانید این ویژگی را در صفحات سایت خود امکان‌پذیر کنید استفاده از طراحی وب ریسپانسیو یا واکنشگرا است.

در این تکنیک صفحات وب به تناسب سایز نمایشگر دستگاه تغییر شکل می‌دهند و به گونه‌ای نمایش داده می‌شوند که محتوای سایت به خوبی قابل مشاهده و استفاده خواهد بود، چندی پیش نکاتی در خصوص بهینه‌سازی سایت در موبایل منتشر کرده‌بودیم که می‌توانید آن‌را مطالعه نمایید.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

طراحی یک سایت واکنشگرا علاوه‌بر اینکه باعث زیبایی و افزایش کاربرد پذیری سایت می‌شود در سئوی سایت نیز تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت، به گونه‌ای که امروزه واکنش‌گرا بودن سایت‌ها به یک استاندارد و الزام تبدیل شده‌است و سایتی که طراحی می‌کنید باید حتما از این ویژگی برخوردار باشد، شما با یادگیری اصول CSS 3 قادر خواهید بود صفحات سایت خود را به صورت واکنشگرا طراحی نمایید، همچنین فریم‌ورک‌هایی مانند بوت‌استرپ به صورت پیشفرض از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.


مرحله‌ی ۶
خرید هاست و دامنه


برای اینکه یک وبسایت از تمام نقاط دنیا همیشه قابل دسترس باشد لازم است آن را در محیطی بر روی اینترنت نگهداری کنید، بر روی یک کامپیوتر که همیشه روشن بوده و در صورت نیاز اطلاعات و فایل‌های سایت شما را بارگذاری کرده و به کاربران نمایش دهد، این کامپیوتر همیشه روشن را سرور (Server) می‌نامیم، سرورها کامپیوتر‌های همیشه روشنی در محیط اینترنت هستند که هر لحظه به درخواست کاربران وبسایتی را پردازش و آن را به کاربر نمایش می‌دهند، شما برای نگهداری سایت خود در محیط اینترنت به یک سرور یا یک فضای میزبانی (Host) احتیاج خواهید داشت.

هاست (Host) چیست؟

به زبان ساده، هاست به فضایی در یک سرور اطلاق می‌شود که شما می‌توانید اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آن آپلود و نگهداری کنید، هاست‌ها به صورت ماهیانه یا سالیانه (بسته به شرکت ارائه‌دهنده) احتیاج به تمدید دارند و اگر هزینه‌ی آن را نپردازید دسترسی شما از هاست قطع خواهد شد و سایر کاربران قادر به مشاهده‌ی سایتتان نخواهند بود.

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی بسیار زیادی برای خرید هاست در ایران فعالیت می‌کنند، به عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها که خدمات و پشتیابی خوبی در این زمینه ارائه می‌دهد شرکت نت‌افراز می‌‌باشد، می‌توانید هاست مورد نیاز وبسایتتان را از این شرکت تهیه کنید.

دامنه (Domain) چیست؟

هنگامی که قصد مشاهده‌ی سایتی را داشته باشید تنها کافیست آدرس آن را در مرورگرتان تایپ کنید، این آدرس را دامنه (Domain) می‌نامند، به عنوان مثال Google.com دامنه‌ی وبسایت گوگل است و Hamyarit.com دامنه‌ی وبسایت همیار آی‌تی، در حقیقت دامنه هویت و نشان تجاری یک وبسایت است، پس بهتر است در انتخاب دامنه‌ی سایت خود دقت کرده و یک نام مناسب برای سایتتان انتخاب کنید.

برای تهیه‌ی دامنه نیز باید به صورت سالیانه مبلغی را پرداخت کنید که با توجه به نوع پسوند دامنه متفاوت است (به عنوان مثال دامنه‌های ir. بسیار ارزان‌تر از دامنه‌های com. هستند) معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ، دامنه هم ارائه می‌کنند، بنابراین برای خرید دامنه نیز می‌توانید از طریق همان شرکتی که هاست می‌خرید اقدام کنید.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

با انجام این ۶ مرحله شما می‌توانید سایت مورد نظر خود را طراحی، اجرا و پیاده‌سازی نمایید، اما نکته‌ی دیگری نیز در این بین وجود دارد که بد نیست آن را نیز بدانید، بیش از ۳۰ درصد از وبسایت‌های موجود در دنیا از CMSهای آماده‌ای مانند وردپرس (WordPress) استفاده می‌کنند!

یعنی بدون نیاز به هیچ‌کدام از مراحل ۱ تا ۵ به سرعت سایت خود را راه‌اندازی کرده و در دسترس قرار می‌دهند، شما با استفاده از وردپرس تقریبا می‌توانید انواع سایت‌های خبری، فروشگاهی، شرکتی، موزیک، دانلود و… بدون نیاز به کدنویسی ایجاد کنید!

طراحی سایت بدون کدنویسی! حقیقت یا دروغ؟

این روز‌ها اینترنت پر شده از پکیج‌های طراحی سایت بدون کدنویسی! هرچند این امر تا حدودی به کمک سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس امکان‌پذیر است، اما باید بدانید با استفاده از سیستم‌های آماده شما هرگز تبدیل به یک طراح سایت نخواهید شد! 

هرچند با استفاده از وردپرس می‌توانید انواع و اقسام سایت‌ها را راه‌اندازی کنید، اما در نهایت برای شخصی‌سازی سایت خود و همچنین افزودن امکانات جانبی احتیاج دارید تا دانش نسبتا خوبی از کدنویسی داشته باشید، در غیر این‌صورت تنها می‌توانید یک سایت معمولی برای خود راه‌اندازی کنید، پس اگر تنها به داشتن یک وبسایت کوچک و جمع‌و‌جور برای خود بسنده می‌کنید خواهید توانست در کمتر از ۵ دقیقه سایت خود را راه‌اندازی کنید، اما اگر قصد دارید یک سایت حرفه‌ای داشته باشید و یا طراحی سایت را به عنوان شغل خود انتخاب کنید لازم است دست‌به‌کد شده و مراحل ۱ تا ۵ را یاد بگیرید!

اگر دوست دارید بیشتر با وردپرس و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا شوید ادامه‌ی آموزش را مطالعه کنید.

وردپرس (WordPress) چیست؟

به زبان ساده وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) رایگان و متن‌باز است که به راحتی توسط هر کسی قابل استفاده و شخصی‌سازی می‌باشد، به لطف وجود هزاران قالب و افزونه‌ای که برای این سیستم  ایجاد شده‌است شما تقریبا می‌توانید هر نوع سایتی را به دلخواه خود طراحی و مدیریت کنید، آن هم بدون نیاز به کدنویسی و طراحی اختصاصی.

هرچند اگر بخواهید ویژگی خاصی در سایت خود داشته باشید یا امکان خاصی را به سایتتان اضافه کنید که به صورت پیشفرض در وردپرس و پلاگین‌هایش یافت نشود باید هزینه کرده و از یک متخصص بخواهید این بخش را به سایت شما اضافه کند (یا خودتان برنامه‌نویسی کنید)

همانطور که اشاره کردیم تقریبا هر نوع سایتی را می‌توانید با وردپرس ایجاد کنید، ضمن اینکه این CMS از سئوی قابل قبولی برخوردار بوده و همچنین به کمک پلاگین‌هایی که برای اینکار دارد می‌توان به قدرت آن نیز افزود، هرچند این سیستم بسیار قدرتمند و انعطاف‌پذیر است اما در شرایط خاص و برای راه‌اندازی سایت‌های خاص که قابلیت‌های و امکانات کاملا اختصاصی دارند معمولا استفاده از وردپرس توصیه نمی‌شود و بهتر است طراحی و پیاده‌سازی سایت از ۰ تا ۱۰۰ به صورت اختصاصی برنامه‌نویسی شود.

وبمستر , چگونه طراحی وب‌سایت را شروع کنیم؟ (آموزش کامل), همیار آی تی

دنیای وب و اینترنت بسیار گسترده، عمیق و در عین حال جذاب و شیرین است، هرچند ما تمام اصول و پیش‌نیازهای طراحی یک وبسایت را برای شما شرح دادیم، اما باز هم می‌توانید موارد تازه‌ای را در این زمینه پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید با برخی از فعالیت‌هایی که در یک وبسایت وجود دارد بیشتر آشنا شوید به مقاله‌ی “چه افرادی در فعالیت یک وبسایت اینترنتی نقش دارند“ مراجعه کرده و آن را مطالعه کنید، دنیای آی‌تی به قدری بزرگ و پیچیده است که هرچه هم در آن مطالعه داشته باشید باز هم مورد تازه‌ای شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث موفقیت شما در این زمینه شود علاقه است، مطمئنا با داشتن علاقه در هرکاری موفق خواهید بود، پس اگر احساس می‌کنید به دنیای اینترنت و همچنین طراحی و توسعه‌ی وبسایت‌ها علاقه‌دارید این حرفه را دنبال کنید.

در پایان اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید یا در خصوص این آموزش سوالی در ذهنتان نقش بسته است آن را در بخش دیدگاه‌های این مقاله با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید تا هم دیگران از تجربیات شما بهره‌مند شوند و هم شما پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *