۸ قانون روانشناسی که باید در طراحی سایت به آن‌ها توجه کنید

قبلا در مقاله‌ای در خصوص UI و UX صحبت کرده‌ بودیم، یکی از مواردی که باید در طراحی تجربه‌ی کاربری یک سایت به آن توجه داشته باشید رعایت اصول روانشناختی و توجه به روحیات انسان‌هاست، مواردی که شاید در نگاه اول اصلا مهم به نظر نرسند اما به شدت روی کاربردپذیری سایت شما و افزایش نرخ تبدیل‌ (Conversion Rate) و در نتیجه افزایش سود شما اثر گذار خواهند بود، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا با هم به بررسی این قوانین به ظاهر ساده اما مهم بپردازیم.

وبمستر , 8 قانون روانشناسی که باید در طراحی سایت به آن‌ها توجه کنید, همیار آی تی

این اصول شاید در نگاه اول بسیار ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسند اما اکثر انسان‌ها به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر این موارد قرار خواهند گرفت، پس سعی کنید تا حد امکان آن‌ها را در طراحی وبسایت‌های خود در نظر داشته باشید.

قانون شماره‌ی ۱:
هرچه گزینه‌های قابل انتخاب برای کاربر افزایش یابد، زمان واکنش وی نیز بیشتر خواهد شد و این برای سایت شما خوب نیست.
به عنوان مثال کاربر هنگام مشاهده‌ی چندین محصول دچار سردرگمی شده، در انتخاب خود بیشتر زمان می‌گذارد و همین امر می‌تواند سبب انصراف او از خرید شود!

قانون شماره‌ی ۲:
هرچه دکمه بزرگ‌تر و نزدیک‌تر باشد کاربر زودتر روی آن کلیک خواهد کرد.
پس سعی کنید دکمه‌های CTA یا همان Call to action سایت خود را تا حد معمول بزرگ و در دسترس کاربر قرار دهید.

قانون شماره‌ی ۳:
کاربران اکثر وقت خود را در سایر سایت‌ها می‌گذرانند پس دوست دارند کارکرد سایت شما نیز همانند دیگر وبسایت‌ها باشد.
تغییر ناگهانی در وبسایت یا کمبود امکانات یا زیاد بودن آن (در کل ناهماهنگی با سایر وبسایت‌های موجود در اینترنت) موجب نارضایتی کاربران شما خواهد شد!

قانون شماره‌ی ۴:
المان‌هایی که از نظر ظاهر شبیه به هم‌اند و یا المان‌هایی که به هم نزدیک‌اند از دید کاربر با هم مرتبط هستند.
پس توجه داشته باشید اگر می‌خواهید کاربر برای چیزی تمایز بیشتری قائل شود باید آن را متفاوت کنید.

قانون شماره‌ی ۵:
یک انسان عادی می‌تواند در لحظه تنها ۷ چیز را در ذهن خود نگه دارد.
پس این مورد را در نظر داشته باشید (به عنوان مثال در فروشگاه‌های اینترنتی که امکان مقایسه‌ی چندین مورد با هم وجود دارد)

قانون شماره‌ی ۶:
مغز انسان در هنگام مواجه‌شدن با چندین آیتم که در یک راستا قرار دارند، مورد اول و آخر را بسیار راحت‌تر به یاد می‌آورد.
پس بهتر است موارد کلیدی را در ابتدا و انتهای لیست‌هایتان قرار دهید.

قانون شماره‌ی ۷:
مغز انسان هنگام روبه‌رو شدن با چندین آیتم شبیه به هم، موردی که بیشتر از بقیه تمایز دارد را بهتر به خاطر می‌سپارد.
پس اگر واقعا قصد دارید برای چیزی تفاوت قائل شوید سعی کنید آن را متمایز از سایر المان‌ها قرار دهید.

قانون شماره‌ی ۸:
انسان‌ها کارهای نیمه تمام را بهتر از کارهایی که به اتمام رسانده‌اند به خاطر می‌آورند.
بنابراین استفاده از پروگرس‌بارها (نوارهای پیشرفت) در اغلب موارد باعث می‌شود کاربرانتان نسبت به تکمیل یک فرایند اقدام کنند.

مواردی که با هم مرور کردیم برخی از نکات روانشاسی بود که بهتر است آن‌ها را در هنگام طراحی وبسایت‌های خود استفاده کنید، اما موارد مهم دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

وبمستر , 8 قانون روانشناسی که باید در طراحی سایت به آن‌ها توجه کنید, همیار آی تی

همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، مواردی مانند به‌کار‌گیری تصاویر، محتوای مفید، جلب اعتماد کاربران، برندینگ وبسایت و در نهایت نوع رنگ‌بندی مورد استفاده در صفحات و المان‌های سایت از جمله مواردی هستند که در جلب رضایت کاربر تاثیری مستقیم دارند، در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

استفاده از تصاویر

سعی کنید تا حد ممکن در محتوای خود از تصاویر استفاده کنید، البته تصاویری که مرتبط بوده و تا حد ممکن با روحیات مردم ما سازگار باشند، به‌کارگیری تصاویر علاوه‌بر اینکه باعث جذابیت محتوا و کاهش خستگی کاربر می‌شود، به افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه بهبود سئوی وبسایت شما نیز کمک شایانی می‌کند.

محتوای مفید

مهم‌ترین عاملی که باعث جلب اعتماد کاربر به سایت شما می‌شود ارائه‌ی محتوای مفید و کاربردی است، هنگامی که کاربر بتواند با استفاده از محتوای شما نیازش را برطرف کرده و پاسخ سوالش را بگیرید ناخدآگاه به شما اعتماد کرده و این مورد باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

جلب اعتماد کاربران

برای اینکه کاربرانتان با اطمینان از محصولات شما استفاده کرده و آن‌ها را خریداری کنند باید سعی کنید به‌گونه‌ای اعتماد آن‌ها را جلب کنید، برای این منظور از لوگو و رنگ برند خود به خوبی در بخش‌های مختلف سایت استفاده کنید، صفحات درباره‌ی ما، تماس‌با ما، نمونه کارها و مشتریان کاملی داشته باشید و لینک‌های مهم را به راحتی در دسترس کاربر قرار دهید.

برندینگ وبسایت

سعی کنید حتما لوگوی خود را در محلی قرار دهید که در دید کاربر باشد، این‌کار باعث جلب اعتماد بیشتر کاربران به سایت شما می‌شود، همچنین به خوبی از رنگ‌های سازمانی در صفحات و المان‌های سایت خود استفاده کنید، زمانی که افراد لوگوی سایتی را در خاطرشان داشته باشند در هنگام خرید تمایل و اعتماد بیشتری به آن برند خواهد داشت.

رنگ‌بندی‌های صحیح

رنگ‌بندی را می‌توان یکی از مهم‌ترین موارد موثر در روانشناسی یک وبسایت دانست، رنگ‌های مختلف پیام‌های مختلفی را به کاربران القا می‌کنند، مثلا:

  • نارنجی کاربر را تشویق می‌کند که یک اقدام فوری انجام دهد.
  • قرمز باعث افزایش انرژی شده و حس ضرورت را القا می‌کند.
  • زرد باعث جلب توجه شده و مقدار کمی اضطراب در بر دارد.
  • آبی باعث جلب اعتماد شده و حس امنیت را به کاربر می‌دهد.
  • سبز نشان‌دهنده‌ی رشد و بالندگی است و به کاربر آرامش می‌دهد.

همانطور که می‌بینید رنگ‌ها تاثیر زیادی در احساسات کاربران شما می‌گذارند، بنابراین سعی کنید در جای درست از رنگ درست استفاده کنید، شما علاوه‌بر اینکه باید رنگ برند خود را به خوبی در سایت به کار ببرید، بایستی سایر رنگ‌بندی‌ها را نیز به تناسب در صفحاتتان استفاده کنید.

اصول روانشناختی معمولا جزو همان مواردی است که به ندرت در وبسایت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، بهتر است با رعایت این موارد علاوه‌بر جلب رضایت کاربر به افزایش نرخ تبدیل سایت خود نیز کمک کنید.

آیا شما نیز تجربه‌ای در برخورد با این‌گونه وبسایت‌ها داشته‌اید؟ آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *