آموزش طراحی و ساخت سیستم امنیتی مبتنی بر تشخیص حرکت و اعلان آن توسط SMS

آموزش طراحی و ساخت سیستم امنیتی مبتنی بر تشخیص حرکت

و اعلان آن توسط sms به کاربر

در سیستم‌های امنیتی و نظارتی موضوع تشخیص ورود افراد به یک نقطه خاص از مکان مورد نظر همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. به همین دلیل با گذشت زمان تکنولوژی‌های مختلفی که از طرق مختلف این کار را انجام می‌دهند در دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های دیگر توسط تولیدکنندگان ابداع شده‌اند. از جمله می‌توان به فناوری‌هایی مانند مانند تشخیص حرکت  (Motion Detection)، عبور از خط  (Line Crossing)و تشخیص نفوذ(Intrusion Detection)  اشاره نمود.

نتیجه تصویری برای ‪Motion Detection‬‏

 

در این مجموعه آموزشی ما به بررسی یک سیستم امنیتی و روش‌های طراحی آن می‌پردازیم که در آن سیستم می‌توان با سنسورهای مختلف امکانات مختلفی را برای این سیستم امنیتی فراهم کرد. حال در کنار آن مزایا و معایب این سیستم‌های امنیتی را بیان و با اجرای یک برنامه کاری و استفاده از ماژول‌های مخابراتی امکان اعلام توسط اس ام اس را به کاربر برای آنها فراهم می‌کنیم.

 

معرفی سنسورهای PIR:

از سنسورهای PIR برای تشخیص حرکت و ورود و خروج انسان‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها کوچک، ارزان، با توان مصرفی پایین و نحوه راه اندازی آسان می‌باشند. به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای در اسباب بازی‌ها و لوازم خانگی دارند. این سنسورها در اکثر مواقع با نام‌های PIR، مادون قرمز، پیروالکتریک یا حرکت IR شناخته می‌شوند.

PIR ها براساس سنسورهای پیروالکتریک ساخته شده‌اند، که توانایی تشخیص نور مادون قرمز را دارد (همان سنسوری که در شکل زیر به صورت یک قوطی فلزی با بخش مربعی شکل در مرکز آن قرار دارد). همه اجسام نور مادون قرمز از خود ساطع می‌کنند، ولی این میزان برای اجسام گرم‌تر، بیشتر است. سنسوری که در آشکارساز حرکت وجود دارد، به دو بخش تقسیم می‌شود و آن هم به این خاطر است که هدف تشخیص حرکت است، نه سطح نور مادون قرمز ساطع شده. این دو بخش به یکدیگر وابسته می‌باشند و اگر یکی از این دو بخش نور مادون قرمز بیشتر و یا کمتری را تشخیص دهد، سطح ولتاژ خروجی high یا low خواهد شد.

این سنسور پیروالکتریک در کنار یک دسته از مدارات، مقاومت‌ها و خازن‌ها قرار دارد. به نظر می‌آید که اکثر سنسورهای کوچک که برای سرگرمی می‌باشند، از آی سی BISS0001 استفاده می‌کنند که بدون شک یک تراشه بسیار ارزان است. این آی سی با دریافت سیگنال آنالوگ از سنسور و انجام مقداری محاسبات، داده دیجیتال را در خروجی فراهم می‌کند.

 

معمولاً این دسته از سنسورها دارای خروجی‌های متغیر هستند که با یک فعال سازی کوچک فعال می‌شوند اگر با استفاده از این سنسورها و یک منطق منطقی که در عمل به آن پردازنده یک سیستم امنیتی گفته می‌شود در کنار هم وظیفه کنترل یک بخش بر روی کمر بگیرد می‌توان یک سیستم امنیتی مبتنی بر تشخیص حرکت ساخت و از آن در نقاط مختلف برای کنترل محیط استفاده می‌شود.

سیستم‌های مخابراتی سیستم‌های مخابراتی معمولاً امکاناتی مانند تماس صوتی، پیامک، اینترنت و غیره را برای ما فراهم می‌کنند که هر کدام از این قابلیت‌ها امکانات زیادی را برای ما فراهم می‌کند معمولاً این امکانات بر روی یک تراشه که موسوم به سیمکارت است فعال می‌شود با فعالسازی سیم کارت می‌توان از این امکانات استفاده کرد حال اگر سیستم امنیتی مبتنی بر اینترنت اشیا را بتوان به این سیستم‌ها متصل و مجهز کرد می‌توان امکانات بی نظیری برای سیستم‌های امنیتی فراهم کرد.

اگر به سیستم امنیتی مبتنی بر تشخیص حرکت قابلیت اعلام توسط اس ام اس را داد می‌توان زمانی که تحریکی در سیستم یا مکانی که سیستم در آن نصب شده است پدیدار شد آنرا توسط پیامک به کاربر خودش اطلاع رسانی کند.

 

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی بخش الکترونیک سایت دانشجویار و یا به انجمن بپرس وبدون مراجعه کنید.

شما می توانید هرگونه سوال یا پیشنهاد خود را از طریق دیدگاه های همین پست مطرح بفرمایید.

نوشته آموزش طراحی و ساخت سیستم امنیتی مبتنی بر تشخیص حرکت و اعلان آن توسط SMS اولین بار در دانشجویار پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *